Psi nenosia nohavice (Koirat eivät käytä housuja, 2019) Psi nenosia nohavice (Koirat eivät käytä housuja, 2019)

Zvrátená sado-maso tematika bola v poslednej dobe vo filmoch zobrazovaná viackrát. Či už sa bavíme o limonádových 50 odtieňoch sivej (2015) alebo nedávnych 365 dňoch (2020), išlo prevažne o romantizujúcu fikciu, určenú vo veľmi odľahčenej podobe masovému divákovi. Severská kinematografia je známa svojou surovejšou optikou a v tomto duchu tvorcovia pristúpili aj k netradičnému vzťahu dvoch stratených duší.

Koirat eivät käytä housuja

dráma, romantický
2019 / 105 min. / MP 18
Fínsko / Lotyšsko

Jukka-Pekka Valkeapää
Juhana Lumme, Jukka-Pekka Valkeapää
Fínska produkcia nás zavedie do podmanivého sveta BDSM, v ktorom sa odohrá bizarná romanca na prvý pohľad nesúrodej dvojice. Utrápený lekár Juha (Pekka Strang) je aj po rokoch ochromený rodinnou tragédiou, ktorá mu znemožňuje otvoriť sa novému vzťahu. Počas idylickej letnej dovolenky pri jazere sa mu pred očami malej dcéry utopila manželka (Ester Geislerová). Traumatizovaný otec situáciu nedokázal spracovať a ostal citovo uzavretý. Zasekol sa v momente straty a stále túži po návrate milovanej ženy.

Ako zmeravený workoholik, bez náznaku radosti zo života, dokázal vychovať dcéru až do dospelosti. Náznak nádeje na zmenu sa zaskvie pri náhodnej návšteve sado-maso salónu mladej dominy Mony (Krista Kosonen). Juha začne byť závislý na pridusovaní, ktoré mu dokáže sprostredkovať stretnutie s mŕtvou družkou. Mona mu toto netradičné potešenie rada dopraje. Obaja však zachádzajú až príliš hlboko do temnôt ľudskej existencie.

Okrem atraktívnej témy v pútavom prostredí vás zaujme aj vizuálna stránka filmu. Kamera Pietariho Peltolu perfektne ladí s hudbou českého skladateľa Michala Nejteka a dopraje vám dokonalý zvukovo obrazový zážitok. Režisér Jukka-Pekka Valkeapää sa snažil zachytiť dlhodobú depresiu a zármutok bez prehnaného zveličovania a lacných efektov. Ťažko stráviteľnú tému odľahčil čiernohumornými až morbídnymi situáciami, ktoré vo vás zaručene zarezonujú. Rovnaký dopad na vás budú mať násilné scény trhania nechtov či zubov. Hoci, na slabšie povahy je zobrazeného možno až príliš, inteligentný nadhľad nad tragickými osudmi hrdinov filmu jednoznačne nechýba. Záverečná katarzia vás navyše ako diváka nenechá chladným.

Treba vyzdvihnúť herecké výkony hlavných protagonistov. Helsinský rodák Pekka Strang je ako zaseknutý tragéd Juha výborne napísanou postavou. V snahe vyhrabať sa z dna za nádejnejšími zajtrajškami mu budete absolútne fandiť. Jeho prerod sa scenáristom podaril zachytiť najlepšie zo všetkých zúčastnených. Krista Kosonen pôsobí vo viacerých lesklých outfitoch neodolateľne a uveríte jej aj polohu narušenej mladej dominy. Dostala výrazne menej priestoru ako mužský protagonista, ale naložila s ním čo najpamätihodnejšie. Na ostatné postavy akosi nevystal priestor, nie že by to zreteľne škodilo. V českej distribúcii titul lákal na hereckú prítomnosť Ester Geislerovej, tá sa však objaví vo filme len na pár záberov.

Fínom sa podarilo prísť s extravagantne citlivou romancou, ktorá vás dokáže v určitých momentoch rozosmiať. Napriek kontroverznému prostrediu sympaticky ukazuje ako prekonať zložité životné situácie. Neprináša objavné posolstvá, no nadhľad aký film ponúka, zapôsobí veľmi priaznivo. Ak si chcete ozvláštniť posviatočnú filmovú ponuku niečím netradičným, Psi nenosia nohavice vás dostanú svojou úprimnou kurióznosťou.