Prospect © 2018 Depth of Field Prospect © 2018 Depth of Field

Ak máte radi sci-fi, so značkou DUST ste sa určite aspoň na YouTube stretli. Produkčná firma Gunpowder and Sky pod ňu zaradila všetky svoje aktivity na poli tohto žánru. Produkujú a distribuujú naprieč všetkými možnými platformami sci-fi filmy, najmä krátke, či už nové počiny mladých nádejných autorov, alebo staršie kusy dnes významných režisérov.

Ich prvým celovečerným sci-fi filmom je práve Prospect, ktorý sa premiéry v USA dočkal v roku 2018. Do kín sa už v ďalších krajinách nedostal, aktuálne je však možné ho u nás vidieť na streamingovej službe HBO Go.

Prospect

sci-fi, dráma, triler
2018 / 97 min. / MP 12

Christopher Caldwell, Zeek Earl
Christopher Caldwell, Zeek Earl
To, že táto dráma či triler vychádza z prostredia mladých autorov a krátkeho filmu, je na snímke cítiť, ale nie je to nevyhnutne zlé. Ide o komorný počin, ktorý nepotreboval veľký rozpočet, ale pracovalo sa rozumne už od námetu, a tak nie je vidieť zbytočné kompromisy. Pomohli samozrejme aj čoraz dostupnejšie technológie na postprodukciu obrazu, vizuálne efekty a podobne.

Príbeh sa odohráva na malom zalesnenom mesiaci s toxickými spórami a teda nedýchateľnou atmosférou, kam sa vydáva otec Damon (Jay Duplass) s dcérou Cee (Sophia Thather) na poslednú „ťažobnú“ výpravu predtým, ako sa preruší spojenie s touto časťou vesmíru. Hľadajú drahokamy, ktoré sa však neťažia doslovne, ale za použitia veľmi špecifického postupu vyrezávajú zo živých organizmov. Dvojica smeruje k pravdepodobne najväčšiemu ložisku vôbec, a tak to stojí za všetky riziká. Nebezpečenstvo predstavujú najmä iní prospektori, na ktorých rodina narazí. Po sérii zlých rozhodnutí a ich následkov ostáva Cee sama s človekom, ktorý to celé spôsobil. Ezra (Pedro Pascal) však nevyzerá úplne nedôveryhodne, a tak sa spoločne pokúsia zachrániť sa a popri tom aj niečo zarobiť.

Chamtivosť a snaha zbohatnúť aj na úkor iných či života vôbec sa zdá byť ústredným motívom filmu. Podobne to bolo aj v časoch, keď sme objavovali nové svety tu na Zemi. Hrdinovia snímky pritom nie sú zlí ľudia, ale príležitosti treba využiť. Režisérsko-scenáristická dvojica Zeek Earl a Chris Caldwell v tomto bode trochu zlyháva. Vykresľovanie postáv a ich motivácií im až tak nejde, ale majú šťastie – najmä Sophia Thather a Pedro Pascal v hlavných úlohách to dostatočne kompenzujú.

Earl a Caldwell sú začínajúci filmári, ktorí doteraz nakrútili viacero krátkych filmov, medzi nimi aj krátkometrážneho predchodcu Prospect, ale toto je ich prvý celovečerný počin. Takže nedostatky sa im dajú odpustiť. Pozitívne pre nás divákov je to, že ich tu veľa nie je. Ďalšieho zásadného sa vlastne ani nedopustili.

Prospect © 2018 Depth of Field

Výborne im naopak ide budovanie sveta. Náš pohľad doň je síce značne obmedzený, ale tu a tam vypúšťané čriepky odhaľujú vesmír, do ktorého by bolo zaujímavé sa pozrieť ešte raz a poriadne. Snáď dostanú príležitosť.

Od prvých sekúnd filmu ma zaujala ešte jedna vec. Neviem to úplne dobre popísať, ale snímka svojou estetikou, tónom farieb a ďalšími podobnými vecami (a iste aj svojou komornosťou a istou surovosťou materiálu) pripomína staré sovietske sci-fi snímky. Osobne ma to potešilo. Je to tradícia, ktorá má svoje čaro a v našom regióne sa s ňou nepracuje. Zároveň je to v kontraste s dejom, ktorý sa zas dá vnímať ako istá parafráza na staršie filmy z divokého západu o zlatej horúčke, i keď na opustenom mesiaci už je dávno po nej.

Prospect je príjemný film s kvalitnými hereckými výkonmi a umnou réžiou mladých tvorcov, o ktorých pravdepodobne ešte budeme počuť. Snímka má len niečo cez hodinu a pol, čo iste pomáha tomu, že nemá hluché miesta a rozhodne tak stojí za pozretie.