Prístupnosť: MP 18

Réžia: Nimród Antal
Scenár: Alex Litvak, Michael Finch
Hudba: John Debney
Kamera: Gyula Pados
Hrajú: Adrien Brody, Topher Grace, Alice Braga, Walton Goggins, Oleg Taktarov,Laurence Fishburne, Louis Ozawa Changchien a ďalší

PredátoriMaďarský režisér Nimród Antal sa po minuloročnom neúspechu s Transportom (Armored) pokúša o svoj ďalší hollywoodky reparát. Tentoraz mu bola zverená známa značka z druhej polovice osemdesiatych rokov. Predátor s Arnoldom Schwarzeneggerom v hlavnej úlohe je béčko ako sa patrí a má dodnes množstvo fanúšikov. Jedného neúspešného pokusu o jeho pokračovanie sme už boli svedkami. Vyšlo to teraz lepšie?

U Antala zrejme platí staré známe, do tretice všetko dobré. Predátori sú jeho tretím počinom v americkej produkcii a až teraz sa mu podarilo veci nepokaziť. I keď s ohľadom na jeho tvorbu v Maďarsku, sa stále dá hovoriť o mrhaní talentom. Ale snáď aspoň on vie, čo robí. Ľahko môžeme nájsť niekoľko paralel aktuálneho filmu s Transportom. Ani tu nejde v prvom rade o príbeh, základná premisa je veľmi jednoduchá, herecké obsadenie je viac ako slušné a na pohľad to nevyzerá zle. Čo však tieto dve snímky odlišuje je to, že Predátori ako film fungujú.

Na neznámom mieste je vysadených niekoľko ľudí, zväčša vojakov a zločincov z rôznych oblastí sveta a s rozličným spôsobom boja. Zakrátko sa dajú dokopy a počas prieskumu okolia zistia, že už viac nie sú na Zemi, ale na neznámej planéte. Keďže sami sú lovci, dôjde im, že teraz sa poľuje práve na nich. Velenia sa spontánne ujíma Royce (Adrien Brody), ktorý je odhodlaný urobiť všetko preto, aby prežil. Aj takto krátko sa dá opísať, o čo v Predátoroch ide. Kolorit postáv je pestrý a väčšina z nich aj napriek tomu, že tušíme, čo vo svojom predošlom živote robili, i sympatická. Viac priestoru sa popri Brodym dostáva aj brazílskej herečke Alici Braga, ktorá stvárnila správňačku Isabelle a Topherovi Graceovi, ktorého si budete pamätať ako Erica zo seriálu Tie roky 70. V Predátoroch stvárnil doktora, ktorý na tomto divokom mieste na prvý pohľad nemá, čo robiť. Ale to by nebol film, aby tam bol len náhodou, že? Na krátko sa objaví aj Antalov (zrejme) obľúbenec Laurence Fishburne.

Predátori Predátori

Nimród Antal tentokrát nakrútil veľmi dobrú žánrovku. Predátori nenudia. Akcia je celkom slušná, postavy nekonajú mimo logiky sveta, v ktorom sa pohybujú a nerobia zbytočné chyby. Tých sa v podstate nedopustil ani sám režisér, či duo scenáristov. Dozvieme sa aj niečo málo o samotných predátoroch. Ale ich svet nie je nejako dotvorený, či objasnený. Stále ide iba o lov. Presne ako za čias Arnolda. Tvorcovia sa pôvodného filmu držali pokiaľ to bolo možné. Najmä prvá polovica filmu je urobená naozaj s citom. Zachované sú princípy originálu i jeho atmosféra (hudba napríklad). Objavujú sa aj podobné scény ako v Predátorovi, nevyvolávajú však dojem kopírovania. Neskôr prevážila snaha o povedzme väčšiu drámu, ale zvraty, ku ktorý dochádza, vyvolávajú zmiešane pocity. Čo je trochu škoda.

Predátori vzdávajú hold Predátorovi a popri akcii ponúkajú aj pohľad na temnú stránku človeka. Ako hovorí Isabelle, nikto si nezaslúži dostať sa z tejto planéty. Antal odviedol veľmi dobrú prácu, rovnako aj celý tím okolo Roberta Rodrigueza (Mačeta sa vo filme neobjavil len tak náhodou). Najväčším nedostatkom je však to, že v tomto filme nie je nič, čo by ste si pamätali aj o pár dní.