Žáner: krátkometrážna dráma
Minutáž: 35 minút
Krajina: Slovensko
Rok: 2009

Autor: Ľubomír Mihailo Kocka
Hrajú: Božidara Turzonovová, Štefan Šafárik, Andrej Mojžiš

ObedárSkromný film so skromným názvom. Príbeh dvoch starších manželov, zasadený do reálií historického mesta na strednom Slovensku (Kremnica a pod.), upútava divákov svojou uveriteľnosťou, civilnosťou, jemným humorom a pomerne vkusnou hrou na city.

V zväzku dvoch ľudí, trvajúcom desaťročia, už ostáva málo nevypovedaného. Muž (Štefan Šafárik) sa ráno vychystá do práce, žena mu pripraví obed, vystrojí ho, pripne mu hodinky. Mechanický bozk na líce namiesto pozdravu a muž odchádza. Rutina doma, rutina v práci: rovnaký vrátnik v rovnakej vrátnici s rovnakou štikačkou, rovnaká zmena, prenesená dávno do kostí: majster už inštinktívne vie, kedy sa blíži prestávka na obed a pohľad na hodinky mu len potvrdí správnosť odhadu. Zatvára sa do súkromného kumbálku, aby mohol v pokoji stroviť obsah obedára. Po šichte domov a ráno odznova.

Málokoho však život nikdy nezaskočí a náš pán Jožko nie je výnimkou. Pani Ruženu (Božidara Turzonovová) ľudovo povedané porazí a odteraz sa musí postarať on o ňu. V skúškach, ktoré nasledujú, sa ukazuje hĺbka ich vzťahu. Toho, čo v ňom ostalo nevypovedané, bolo rozsahom skutočne málo. Ale o to dôležitejší bol obsah.

Primerane zápletke je aj v spracovaní obsahová stránka uprednostnená pred formálnymi výbojmi. Postavy takmer nerozprávajú. Dôležité veci sa dozvedáme z drobných gest a mimiky alebo opakujúcich sa detailov na ústredný obedár, prípravu a konzumáciu jedla či Jožkove náramkové hodinky. Jediné, čo filmu v jeho intímnej strohosti ubližuje, sú občasné výbuchy hnusne patetickej orchestrálnej hudby zlepené z bohatej tradície blockbusterových soundtrackov.

Zameranie na všeľudskú story (strata blízkeho) Obedáru razí cestu k širokému obecenstvu. Spolu s úspornosťou vyjadrovania tak vznikol sympatický neprepychový celok (s odmyslením hudby). Zároveň si tvorcovia veľmi jasne definovali mantinely: podobných príbehov (ak už nie filmov) sú tisíce a existuje len teoretická šanca, že z toho množstva vám práve Obedár roztrhá srdce na franforce.