Pinocchio © 2022 Disney+ Pinocchio © 2022 Disney+

Originálnych nápadov je v Hollywoode, zdá sa, ako šafránu. Remake strieda sequel, reboot strieda prequel. Plač tvorcov, že by nové filmy nemali byť porovnávané s originálom, tak napokon vyznieva smiešne a je hlavne zbytočný. Móde oživovania toho, čo tu už raz bolo, podľahol aj oceňovaný režisér Robert Zemeckis. Ako svojho kumpána (alebo rukojemníka?) si zobral Toma Hanksa, zopár kúskov dreva a jednu legendárnu rozprávku.

Pinocchio

rodinný, komédia, dráma
2022 / 105 min. / MP

Robert Zemeckis, Simon Farnaby, Chris Weitz
Robert Zemeckis

Stroskotanec, séria Back to the Future, oceňovaný Let či legendárny Forrest Gump. Tieto a mnohé iné kúsky má na konte Zemeckis, režisér nového Pinocchia. Očakávania od nedávno zverejnenej snímky tak, logicky, musia byť vysoké. Streamingová služba Disney+ však nad kvalitou filmu môže zalamovať rukami. Azda mám zvláštny vkus, ale drevený panáčik ma neskutočne pohoršil.

Začnime od začiatku. Príbeh má aj nemá rozprávača – v podobe hovoriaceho cvrčka. Ten sa nejako dostane k starému Geppettovi. Je to starý chlap, ktorému chýba žena a dieťa. Jeho infantilné a podivné správanie však nedávajú veľkú záruku, že by sa aspoň k jednému z nich správal príčetne. To, že sa rozpráva sám so sebou, je ten najmenší problém. Tom Hanks tu svoju rolu „prehráva“ do neúnosnej miery a mne bolo aj zaňho pri sledovaní trápne. V rozvláčnom úvode dostáva jeho postava príliš veľa zbytočných monológov a svojou otravnosťou odradí aj tých najväčších Hanksových fanúšikov.

Keď sa Hanks konečne porúča, film začne ako-tak naberať na kvalite. Teda, lepšie povedané, neotravuje tak, ako dovtedy. Oživený drevený panáčik sa vrhá do dobrodružstva, prechádza nebezpečnými situáciami, nachádza si nových kamarátov. Lenže dej vôbec nedokáže utiahnuť a v momente, keď sa nejaká akcia už rozbehne, zrazu film dupne na brzdu.

Scenáru vyčítam, že sa mu nepodarilo nájsť správnu mieru odstupu medzi detským a infantilným rozprávaním. Nedostatok fantázie sa mu vytknúť nedá. To, že s ňou tvorcovia nenaložili správne a že nechali jej potenciál vyfučať, však áno. Všetko, čo vo filme nebolo živé a vzniklo prácou šikovných animátorov, vyzeralo podivne. Nechápavo sa škrabkať po brade človek musel aj pri posolstvách, ktoré z filmu vyplývali. To finálne pokrivkáva, tie čiastočné (klamať nie je zlé, ak to môže pomôcť, veriť treba aj netreba všetkým ľuďom, škola je zbytočná) asi do rozprávky nepatria.

Pinocchio © 2022 Disney+

Príliš moderný jazyk v rozprávke odohrávajúcej sa (akože) v časoch dávno minulých je tak trochu zvláštny. Pri slove influencer ma až striaslo. Rozumiem snahe o zmodernizovanie klasiky, ale toto? Muzikálové čísla boli len ďalšou otravnou drobnosťou. No a najväčší gól bola pre mňa scénka, v ktorej Pinocchiovi pri klamstve rastie nos. Jeho najzaujímavejšia vlastnosť sa ukázala presne v jednej, jedinej chvíli. To bolo všetko!

Pinocchio mohol ostať históriou, nepotreboval remake. Nový film je pre mňa sklamaním, viem na ňom nájsť len zopár fajn dialógov, zopár nápadov, ktoré stoja za reč. To je pri tak veľkých menách, ktoré za filmom stoja, zúfalo málo. Ak premýšľate, či dáte filmu šancu, adšej si niečo vystružlikajte z dreva.