Broad Peak © 2022 Netflix Broad Peak © 2022 Netflix

Film Broad Peak od Netflixu, nás privádza do nehostinných podmienok pohoria Karakoram. Karakoram, v preklade čierny štrk, patrí k najmasívnejším a najväčším pohoriam sveta. Jeho zradné končiare a klzké štíty z neho robia najnebezpečnejšie pohorie pre výstup.

Broad Peak

dráma, dobrodružný, životopisný
2022 / 102 min. / MP 15
Poľsko

Leszek Dawid
Łukasz Ludkowski

Povaha človeka v seba oddávna ukrývala túžbu posúvať limity. Dobývanie ešte nedobytého zlákalo aj Macieja Berbeku. Tento poľský alpínsky horolezec sa roku 1988 zúčastnil spoločnej snahy poľského národného tímu dosiahnuť summit hory K2. Vzhľadom na to, že vtedajšie počasie bolo extrémne neúprosné a expedícia sa takmer nedokázala pohnúť smerom nahor, zvolili Maciej a jeden z jeho kolegov alternatívu.

Výsledkom tejto odbočky bol historicky prvý výstup na suseda K2, Broad Peak, počas zimného obdobia. Úspech, ktorý takmer stál Macieja život bol ale relatívny, ako sa horolezec neskôr dozvedel. Broad Peak a Berbeka medzi sebou zanechali nezaplatené účty. O štvrť storočia neskôr dozrel čas ich konečne splatiť.

Téma vysokohorských výstupov prináša nejednu atrakciu: majestát zdanlivo nekonečnej bieloby mrazivého pekla kombinovaný s nebezpečenstvom riedkeho vzduchu vytvára napätie prakticky sám od seba. Divákovi je povážlivé riziko zrejmé s prvým náletom ponad rešpekt budiace hrebene prepletané nekonečne hlbokými ľadovými roklinami. Okrem hrôzy vzbudzujú k nebesám siahajúce osemtisícovky údiv z ich dych-berúcej krásy. Večne zasnežené vrcholce sú jedny z posledných miest na našej planéte, ktoré ľudská ruka nechala na pokoji.

Broad Peak © 2022 Netflix

Toľko k zasadeniu. Po špecifickej stránke v diele ide predovšetkým o príbeh jednotlivca. Ten bojuje ako s prírodnými silami, tak s vlastným egom a potrebou niečo dokázať. K tomu má dianie pridanú hodnotu reálnych udalostí, z ktorých vychádza. Tvorcovia mali nabité na salvu kvality, tak prečo to nefunguje?

V prvom rade: prostredie je už z podstaty epické, áno, ale treba to vedieť ukázať. Kamera občas vykoná efektný prelet pozdĺž hrebeňa, prípadne trpezlivo sníma ukrutnosť fujavice vo výškach, kde sa trochu horšie počasie veľmi ľahko môže rovnať smrti. Občas nestačí. Obraz je až trestuhodne laxný – šlo tu určite vydolovať viac. Na taký Everest (r. 2015) alebo Vertical Limit (r. 2000) sa často sterilné a odťažité Broad Peak nechytá.

V druhom rade: herci. Ireneusz Czop v koži Macieja Berbeku sa za výkon nemusí hanbiť, no mohol sa pochlapiť viac. Rádovo horšie je na tom vedľajšie obsadenie. Postavy sú iba prázdne, priehľadné figúrky. Nemajú hĺbku, charakter, nie sú zapamätateľné. To ma privádza k tretej výčitke. Tou je plochý scenár. Herecká fádnosť sa dá pripísať aktérom iba čiastočne. Podľa scenára Lukasza Ludkowskiho by dej neutiahol ani Leonardo DiCaprio. Opäť raz môžeme hovoriť o slamou vyplnenej rutine „červeného N-ka“ – profesionálne parametre sú splnené, akákoľvek distingvovanosť, presah alebo nosná idea však ostali stratené niekde pod tonami Karakoramskeho snehu.

Broad Peak © 2022 Netflix

Vidieť, že režisér Leszek Dawid pomáhal pri písaní scenára. Jeho taktovka spravila z potenciálneho adrenalínového survival thrilleru, eventuálne psychologickej drámy zo sveta horolezectva, lenivý životopis. To, čo malo chytať za srdce a zavŕtať sa nám hlboko do mozgovej kôry vyznieva… nijako. Pokusy o emocionálnu potenciu ako aj snahy byť psychologicky podmanivým sú na bode, ehm, mrazu.

Ako film strednej metráže, alternatívne ako hodinový dokument, mohol Broad Peak fungovať viac než fajn. Ako vyše hodinu a pol dlhý celovečerák by potreboval schopnejšieho režiséra, skúsenejšieho scenáristu a poriadnu dramaturgiu. O nápaditejšej kamere nehovoriac. Pustite si radšej znova Kormákurov Everest, Vertical Limit alebo K2 (r. 1991). Broad Peak vám s výnimkou hŕstky pôsobivých záberov panenskej prírody nič cenné nedá.