Guillermo del Toro's Pinocchio © 2022 Netflix Guillermo del Toro’s Pinocchio © 2022 Netflix

Po prvej adaptácii legendárneho príbehu o drevenom chlapčekovi, ktorú som tento rok videl, som už na dobrodružstvá o Pinocchiovi nemal chuť. Napokon ma však ktosi ukecal, aby som predsa len dal šancu verzii od Guillerma del Tora. Narozdiel od Zemeckisa, v tomto prípade bábka ožila a robí radosť – Geppettovi aj divákom.

Guillermo del Toro's Pinocchio

animovaný, fantasy, muzikál
2022 / 114 min. / MP 7
USA / Francúzsko

Guillermo del Toro, Mark Gustafson
Guillermo del Toro, Patrick McHale, Matthew Robbins

Hlavná línia deja sa drží rovnakých oporných bodov ako ostatná adaptácia Pinocchia. Starčekovi Geppettovi (hlas mu prepožičal David Bradley) už nezostal nikto. Žena mu zomrela a prišiel aj o syna. Stolár si ako akúsi náhradu vystrúha z dreva postavičku, ktorá má pripomínať jeho nebohého potomka. Jednej noci mu čarovná víla vdýchne život a Pinocchio ožije. Na dreveného chlapca však má zálusk cirkus, v ktorom by bol hlavnou atrakciou…

Del Toro ponúka víziu radostného príbehu na pozadí najväčšieho vojnového konfliktu v dejinách ľudstva. Najprv nepriamo – syna mu zabili bomby padajúce z lietadiel – no pri prvej trojici hajlujúcich pánov je už definitívne jasné, prečo tieto bomby padali a prečo bude mať o drevenú postavičku čoskoro záujem aj talianska armáda. Na Pinocchia bude navyše čoskoro zvedavý aj sám Duce – Benito Mussolini.

Pinocchio Gullerma del Tora je čarovný kvôli posolstvu, ktoré nesie, opantá vás však aj vizuálna stránka filmu. Malá postavička (s hlasom Gregoryho Manna) pôsobí skôr odstrašujúco, to však zrejme preto, aby režisér zdôraznil hrôzu, ktorú z nej mali všetci, keď ho videli prvýkrát.

Rozprávka je pre malých aj pre veľkých. Nevyhýba sa náročným témam, okrem vojny napríklad aj životu a umieraniu. Nechýba pritom dávka humoru, vrátane toho čierneho. Obsah dodáva deju silu aj kvôli premenám, ktorými si postavy prechádzajú. Kým Pinocchio musí dospieť, Geppetto musí pochopiť, že drevená bábka nie je jeho skutočný syn a aj cvrček (vynikajúci Ewan McGregor) má za úlohu prísť na to, aká náročná je ochrana (ne)ľudskej bytosti v krutom svete.

Guillermo del Toro’s Pinocchio © 2022 Netflix

Dychberúci vizuál robí z filmu zapamätateľný zážitok. Zaujme aj tých, ktorí by inak po rozprávkach či po tomto klasickom príbehu nesiahli. Stop-motion animácia je úchvatná, lákavá a jej potenciál je využitý naplno. Del Torov rozprávačský talent potom udržiava diváka pri sledovaní, pretože okrem prekvapení nás drží v napätí aj správnym dávkovaním jednotlivých fragmentov zo života hlavných postáv. Zaujímavý soundtrack dotvára atmosféru, skutočne nie je nutné obávať sa označenia za muzikál.

Temnejší Pinocchio by mohol byť o trošku kratší a niektoré pekné myšlienky, ktoré dáva do popredia, by zasa mohli prežiť až do konca filmu a nevyšumieť ešte pred jeho vyvrcholením. Predvídavosť deja v rozprávkach neuráža, predsa len, by som však privítal akýsi moment prekvapenia, niečo, čo by obrátilo dianie naruby aspoň na pár momentov a čo by sa odklonilo od pôvodného príbehu. Pravda, časť s králikmi taká je, i keď podobných odbočiek pokojne mohlo byť o čosi viac.

Pinocchio je krásnym filmom pre dospelých, temne ladenou rozprávkou pre deti, úchvatným vizuálnym zážitkom a zároveň varovaním pre všetkých. Napriek nedostatkom ide o výnimočné dielo. S hodnotením tak nemôžem ísť pod štyri hviezdičky.

P.S.: Netflix pridal aj dokument, v ktorom ukazuje, ako vlastne nový Pinocchio vznikal.