Pieces of a Woman © 2021 Netflix Pieces of a Woman © 2021 Netflix

Dráma Pieces of a Woman (český názov Střípky ženy) je debutom maďarského režiséra Kornéla Mundruczó v anglickom jazyku. Scenár napísala jeho manželka Kata Wéber. Príbeh je inšpirovaný ich vlastnou skúsenosťou so stratou dieťaťa. Režisér o filme povedal, že je snahou ukázať tragédiu a naučiť sa žiť s týmto smútkom.

Pieces of a Woman

2020 / 126 min. / MP 15
Kanada / USA / Maďarsko

Kornél Mundruczó
Kata Wéber
Film sa začína dlhým a bôľnym úvodom. Martha (Vanessa Kirby) a jej manžel Sean (Shia LaBeouf) sa rozhodli mať domáci pôrod. Zisťujeme, že očakávaná pôrodná asistentka Barbara nemôže prísť, a preto namiesto seba posiela Evu (Molly Parker). Mundruczó sa nebojí odhaliť pravdivý a bolestivý príchod človeka na svet. Pôrod je dlhý, rušný a napätý. Nakoniec sa Marthe narodí dcéra. O niekoľko minút sa však začne novorodenec dusiť a zomrie. Až po tom sa objaví názov filmu.

Skoro 30 minútový vybičovaný úvod nám prinesie bolesť a strach, ktorý zažijeme spolu s Marthou. Po úvode napätie začne postupne klesať. Martha sa snaží vysporiadať sa so svojou stratou. Hneď po pôrode sa všetko začne rútiť. Ženu skoro vždy obklopujú ľudia, ale aj napriek tomu je so svojou tragédiou úplne sama. Odmieta akúkoľvek pomoc, vzďaľuje sa, ponára sa do vlastných hlbín, aby tam našla pokoj. Film nás núti položiť si otázku, či máme niekoho počas veľkého trápenia okrem seba samých?

Tvrdohlavá matka Marthy (Elen Burstyn) stále obviňuje dcéru za jej nerozhodnosť, pasivitu a mlčanlivosť. Chce dosiahnuť spravodlivosť a odsúdenie pôrodnej asistentky Evy. V smrti dieťaťa vidí len jej vinu. Pre úspech diela zavolá aj Marthinu sesternicu, právničku Suzanne (Sarah Snook). Nakoniec Marthu prehovorí na súd. Zničená žena však ide za svojimi citmi a nakoniec nájde upokojenie skôr v prijatí a odpustení než v obviňovaní pôrodnej asistentky.

Vo filme je veľmi dôležitý aj konflikt Marthy so Seanom. Na začiatku, pri pôrode, divák ani nepochybuje o ich citlivom a blízkom vzťahu. Potom sa však začne rozpadávať. Sean nevydrží Marthinu uzatvorenosť a vzďalovanie sa.

Pieces of a Woman © 2021 Netflix

Celkovo je diskutabilné či sa dá podobná tragédia vysvetliť slovami, alebo vizuálne. Mundruczó a Wéber sa však veľmi snažia. Celý film je naplnený symbolmi, ktoré by nám mali pomôcť lepšie sa vcítiť do situácie. Sean pracuje na stavbe mostu a most sa spája spolu s tým ako Martha nachádza pokoj a vysporadúva sa s traumou. Taktiež sa vo filme stále objavujú jablká, ktorými je Martha posadnutá. Celý film ich ovoniava, je a snaží sa ich semienka zasadiť. Je to snáď symbol raja, ktorý by mal odkazovať k Eve? Je to symbol nového života po veľkej tragédii? Až takmer na konci sa dozvieme, čo pre ňu jablko naozaj znamená. Podobných prvkov je vo filme viac.

Musím pochváliť herecký výkon Vanessy Kirby. Neviem, či je to tým, že som žena, ale prvých 30 minút pôrodu som prežila s pevne zovretými päsťami, zabúdajúc dýchať. Kirby veľmi dobre zvládla úlohu trpiacej a nepochopenej ženy.

Pieces of a Woman je feministický film v tom najlepšom slova zmysle. Ukazuje nám príbeh hoci aj zlomenej, ale zároveň silnej ženy, ktorá sa riadi svojím vnútrom. V podobných situáciách neexistujú správne alebo nesprávne rozhodnutia, oni jednoducho sú. Film pripomína dosť triviálnu životnú axiómu o tom, že všetko vylieči len čas.

Snímka niekedy môže jemne nudiť práve kvôli zvolenej dynamike príbehu. Na začiatku cítime veľké napätie, ktoré sa postupne vytráca, spomaľuje. Režisér to mierne preháňa aj príliš často sa vyskytujúcou symbolikou jabĺk. Posledný záber dieťaťa na jabloni zrejme znamená vnútorne zotavenie a pokoj, ale zároveň mi prišiel až nadmieru banálny. Jednoducho, príliš veľa jabĺk.

Film smelo odporúčam pre milovníkov citlivých a bolestivých drám. Pieces of a Woman je práve taká. Dráma, ktorá na začiatku ohromí a na konci ponúkne zaslúženú nádej. Pozrieť si ju môžete na Netflixe.