Pestúnka v akcii / The Spy Next Door, 2010 © Continental film

Brian Levant nenakrútil nič, čo by vyslovene stálo za opakovanú projekciu. Akú takú popularitu mu v našom prostredí priniesol hádam len havo Beethoven. Aj keď, ruku na srdce, koľkí z nás vieme, že to nakrútil Levant? Ja som si napríklad myslel, bez urážky, že to urobil nejaký Bernardín.

The Spy Next Door

akčný, komédia
2010 / 94 min. / MP

Brian Levant
Jonathan Bernstein, James Greer, Gregory Poirier
Pestúnka v akcii neprekonáva Levantovo portfólio. Len ťažko môže obohatiť vyspelého diváka a pre mnohých nebude stáť ani za jedno zhliadnutie. Ale zmilujme sa! Aby sme Levantovi toľko nekrivdili, treba na jeho obranu dodať, že je to režisér zvyknutý točiť rodinné filmy orientované na detského diváka a toto poslanie má v malíčku.

Ak máte ratolesti, hor sa s nimi do kina! Vy ako rodič, tým pádom zodpovedná osoba, si môžete priniesť mp3 prehrávač, aby Vás nesvrbela mozgová kôra. Ak sa rozhodnete podstúpiť túto Golgotu s vašimi deťmi, pre ktoré bude tento výstup omnoho ľahší, vypestujte si zmysel pre trpezlivosť. Pochopíte, že všetko sa raz musí skončiť. Ak sa však necítite ako zodpovedný rodič, možno je čas nabrať pozitívnych skúseností od majstra bojových umení a odkukať od neho aj spôsob, akým rýchlo a spoľahlivo pripravíte vaším deťom omeletu (alebo to bolo volské oko?).

Jackie Chan sa už veru dosť naskákal. Už má svoje roky a trochu to cítiť. Odráža sa to aj na charaktere postavy, ktorú stvárňuje. Bob je končiacim agentom CIA. Konečne sa chce zaradiť do normálnej spoločnosti, najlepšie do rodiny príťažlivej Gillian (Amber Valetta), ktorá ani nešanuje o tom, že jej milý rieši (a nielen vo voľnom čase) skratky ako CIA a podobne. Skončiť s milovanou robotou však vôbec nie je jednoduché. A to najmä v prípade, keď vás naháňa smiešny ruský mafián/terorista, ktorému jeho kumpáni nedokážu vybrať vhodné oblečenie, a ešte k tomu máte na krku tri deti, z ktorých vás prvé nemá rado, druhé neznáša a tretie nenávidí. A sú papuľnaté.

Pestúnka v akcii, ale nielen ona, berie tento film veľmi vážne. Záporné postavy, medzi ktorými si aj chlapi/otcovia prídu na svoje (Tatiana je riadne šťavnatá), sa bez prestávky tvária ako najhorší vrahovia (model jak bič). Tie najcitlivejšie deti možno toto správanie vyľaká, dospelým sa však bude zdať, že ruskí teroristi sú v skutočnosti príslušníkmi potulného divadla na záskoku v Hollywoode. Pôsobia totiž groteskne, parodicky, hlúpo.

© Continental film

Interiéry pôsobia skôr ako z divadla, miestami z inscenácií. To našťastie pri tomto type filmov nie je rozhodujúce. Aspoň teda pre deti nie. Tým bude stačiť, že sa nájdu v niektorom z malých hrdinov. Škoda, že si v závere neudržali tvorcovia nervy na uzde a všetci si pekne poplakali (to musel byť ale za kamerou rehot). Tým sa trochu zotrelo celé morálne ponaučenie a skĺzlo kamsi do močiara sĺz, v ktorom sa utopilo už príliš veľa nádejných rodinných komédií. Ja sa pýtam, prečo každý plače, keď sa môže tešiť?

Levantovi určite nechýba zmysel pre humor, veď mal po ruke aj Chana, ktorý to s divákmi vie. Stereotypne, ale vie. Cestu k filmu si nájdu najmä tí, ktorým sa Jackie Chan stále nezunoval. Ťahákom by mohol byť fakt, že si „Majster“ vyskúšal naozaj novú úlohu. Že by po vzore väčšieho a svalnatejšieho dobrodruha?

Pestúnka v akcii je naivný a prostoreký gýč ako vyšitý do kontextu rodinných filmov zaobalených v morálnom pozlátku. Okrem naháňačiek a hi-tech vecičiek nám Jackie Chan predvedie aj to, ako dať dokopy rozbitú rodinu. Cesta vedie cez deti a k deťom. O žalúdku nebolo ani reči… aj keď po filme možno bude…