© New Regency Pictures

Mr. & Mrs. Smith

akčný, komédia, romantický
2005 / 120 min. / MP 12

Doug Liman
Simon Kinberg
John a Jane Smithovci sú bežný pár strednej vrstvy americkej spoločnosti. Majú veľmi pekný dom, dve autá a večer zasadajú k spoločnej večeri. Ale ich manželstvo nie je na tom najlepšie, pretože nie sú medzi sebou úprimní. Zobrali sa pred piatimi (alebo šiestimi) rokmi dosť narýchlo s tým, že si navzájom zatajili množstvo vecí. Táto vzájomná nedôvera pramení z jednej veci, a to z toho, že sú obaja elitní agenti-zabijaci. Ich vzájomný status quo zostáva nezmenený dovtedy, kým po jednej nevydarenej akcii nezistia, čo je vlastne zač ten druhý z páru. A ich šéfovia nestrpia konkurenciu…

Ak ste niečo počuli o letnom blockbustri Pán a pani Smithovci (v origináli Mr. And Mrs. Smith), tak to boli určite dve mená, Angelina Jolie a Brad Pitt. Film je v podstate postavený na sex-appeali týchto dvoch holywoodskych superhviezd, ktoré sa už dlhší čas objavujú na popredných miestach v anketách o najpríťažlivejších ľudí planéty. A ešte navyše marketing filmu výdatne podporujú informáciami o svojom vzťahu (no, možno to ani nemusia pred novinármi hrať). A kto by vo filme odolal vo všetkých smeroch obdarenej Angeline alebo vyšportovanému Bradovi s okúzľujúcim úsmevom. Okrem toho už obaja dokázali, že vedia skutočne hrať (Brad v Se7en a Fight Clube a Angelina v Narušení). Jednoducho obsadenie sa tvorcom filmu vydarilo, vedeli, čo robia. Z vedľajších úloh za pozornosť stoja len občasné výstupy komediálneho herca Vincea Vaughna, ktorý aspoň na chvíľu zníži hustotu sex-appelu na plátne.

Herci môžu byť neviemako dobrí, aj tak film prepadne, keď sa scenáristovi a následne režisérovi nepodarí vyrozprávať príbeh na obstojnej úrovni, a to sa práve scenáristovi Simonovi Kinbergovi (zatiaľ toho veľa nenapísal, len pokračovanie akčného filmu xXx) a režisérovi Dougovi Limanovi (nakrútil napríklad prvý diel filmov o agentovi Bournovi) veľmi nepodarilo. Pretože až do scény domácej večere, keď sa manželia dozvedia o svojich tajných identitách (čo je po asi 50 minútach filmu), je film značne nudný a veľmi by mu prospelo zostrihanie alebo viac vtipných scén (a hlavne dialógov).

© New Regency Pictures

Ale po zistení a následnej naháňačke nasleduje oproti tomu, čo sme doposiaľ videli, skvelá scéna prestrelky u nich doma s naozaj zaujímavým vyvrcholením. A po tejto scéne sa film konečne stáva tým, čo sľubovali trailery a reklamy – zábavným letným hitom. Scény sú potom už konečne pútavé, chémia medzi Angelinou a Bradom je na najvyššej úrovni a ich dialógy obsahujú jednu vtipnú hlášku za druhou. Takisto režisér sa začne spoločne s kameramanom a strihačom vyžívať v akčných scénach, napríklad pre americké filmy typickej autonaháňačke. A už je to úplne iný film, ktorý zakončí pekné akčné finále bez veľkého vysvetľovania. Ale toto nie je typ filmu, ktorý by si nejak zvlášť potrpel na logiku príbehu, takže to až tak nevadí.

Takže, Pán a pani Smithovci je vcelku vydarený letný film, ktorý iste zaujme veľké množstvo divákov. A za to môže hlavne dvojica hlavných hrdinov, ktorá je jednoducho najlepším možným obsadením pre takýto typ filmu. Mne sa len dosť nepáčila kolísavá zábavnosť filmu, keď prvej polovičke by som dal tak 30% a druhej 90%, a tak po spriemerovaní nám vyjde solídnych 60%. Takže nadpriemerný výsledok.