Ovečka Shaun vo filme: Farmageddon ( A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon) © 2019 Continental Film Ovečka Shaun vo filme: Farmageddon ( A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon) © 2019 Continental Film

Ovečka Shaun svojimi neplechami pravidelne zabáva nie len britské deti (a, trúfam si povedať, aj ich rodičov) od roku 2007. Za sebou má už 150 dielov seriálu a nejaké tie špeciály vo vysielaní stanice BBC, no ako Veselú farmu ju z verejnoprávneho okruhu poznajú už aj naši diváci.

Shaun the Sheep Movie: Farmageddon

animovaný, rodinný, dobrodružný, komédia
2019 / 87 min. / MP
Veľká Británia / USA / Francúzsko

Richard Starzak, Will Becher
Jon Brown, Mark Burton, Nick Park
Ide o výborný produkt, na pozadí ktorého stojí Nick Park a cenami ovenčené štúdio Aardman Animation, moderní priekopníci stop-motion animácie. V seriáli sa nehovorí, a tak tvorcovia využívajú univerzálny jazyk posunkov, gest a pazvukov, ktoré samé o sebe často prinášajú komiku a dotvárajú špecifické čaro Ovečky Shaun.

V roku 2015 sme v kinách videli prvú filmovú inkarnáciu Ovečky Shaun. Prichádzala ruka v ruke s otázkou, ako zvládne súčasné detské publikum 90-minút nemej farmárskej grotesky, no obavy sa spätne zdajú byť celkom neodôvodnené. Shaun a jeho ovčie stádo vytiahli päty z farmy a v meste našli dostatok nových podnetov, ktoré naplnili čas kinofilmu a perfektne rozvinuli príbeh. Dvadsaťpäť miliónový rozpočet sa vrátil v celosvetových tržbách štvornásobne.

Druhé filmové dobrodružstvo ovečky Shaun prichádza po štyroch rokoch a svoju ústrednú postavu opäť oslobodí od prostredia farmy, na ktorej sa zvieracie osadenstvo pochopiteľne už nudí. Ovečky vymýšľajú jednu samopaš za druhou, každú ďalšiu o čosi nebezpečnejšiu než tú pred tým. Strážny pes Bitzer ich drží na uzde, a tak zastupuje úlohu zodpovedného rodiča, ktorý je neustále v opozícii proti vystrájajúcim deťom.

Ovečka Shaun vo filme: Farmageddon ( A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon) © 2019 Continental Film

O týchto vzájomných súbojoch a zmiereniach medzi rodičmi a deťmi je vlastne druhý film s prívlastkom Farmageddon. Shaun si totiž vyskúša, aké to je byť na tej druhej strane: mať na starosti ešte nerozvážnejšie stvorenie, ako je on sám. Do neďalekého mestečka a na Shaunovu farmu totiž zablúdi mimozemšťanka Lu-La, pre ktorú je všetko nové a zaujímavé a pri skúmaní našej planéty nepozná medze ani strach. Bezhlavo sa púšťa do všetkého, čo ju zaujme, hľadá ľahké riešenia a bez zábran sa napchá všetkým sladkým a farebným.

Krátko po tom, ako so svojim lietajúcim tanierom pristane, do mesta sa nahrnie aj prísne tajná jednotka mužíkov v žltých ochranných oblekoch, ktorí počúvajú nevrlé príkazy zatrpknutej vládnej lovkyne ufónov. Do toho všetkého, čo sa deje, sa aj bezmenný farmár rozhodne využiť mediálny ošiaľ a postaviť tematický zábavný park a dobre si zarobiť, aby si doprial vytúžený nový traktor.

Film ubieha svižne, v obdobne veselom duchu ako všetky ovčie dobrodružstvá. Humor je priamy, no spravidla láskavý a jemný; postavy sa vyvíjajú a učia, a tak Shaun lepšie pochopí strážneho psa, ktorý im tak často prekazí (nebezpečnú) zábavu a pes, na oplátku, pomôže ovečkám a Lu-Le, keď pochopí, čo sa vlastne deje.

Divákov čaká milé dobrodružstvo s neskrývanými momentami poučenia o empatii a vzájomnom porozumení v rodine, ktoré sú poprepletané menšími či väčšími odkazmi na kultové prvky britskej kultúry (mnohí, dúfam, spoznajú aspoň daleka, smrtonosného mimozemšťana z Doktora Who). Napriek významným kvalitám je druhé filmové pokračovanie Ovečky Shaun jednoduchšie a priamočiarejšie, viac zamerané na akciu a menej na filmové umenie rozprávania, ktoré tak dobre vyniklo v prvom filme.

Farmageddon je však stálemimoriadne podarené dielo, ktorého úroveň mnohé animované či hrané filmy pre deti skrátka nedosahujú (a ani tak vysoko nemieria). Pracuje s metaforou a podobenstvami, ktoré sú síce pre dospelého diváka ľahko čitateľné, no deťom kladú vítanú výzvu.