Krajina: USA / Veľká Británia

Réžia: Kevin Macdonald
Scenár: Jeremy Brock, Rosemary Sutcliff
Kamera: Anthony Dod Mantle
Hudba: Atli Örvarsson
Hrajú:Channing Tatum, István Göz, Bence Gerö, Denis O’Hare, Paul Ritter, Zsolt László, Julian Lewis Jones, Aladár Laklóth a ďalší

Orol deviatej légie (The Eagle, 2011)Osudy IX légie Rímskeho impéria sa stávajú čoraz častejším námetom pre filmárov. V krátkej dobe nám pribudli hneď dve snímky, obe od známych režisérov z Veľkej Británie. Prvým bol britský Centurion, ten sa však do našich kín nedostal. Orol Deviatej légie z prevažne americkej produkcie mal už viac šťastia. Napriek tomu, že sa obe snímky odohrávajú v inom čase a teda na IX légiu nazerajú z iného pohľadu, sú si hlavne dejom veľmi podobné.

Príbeh je situovaný do roku 140 nášho letopočtu. Mladý centurion Marcus Flavius Aquila (Channing Tatum) nastupuje na svoje prvé velenie. Po povýšení sa rozhodol sa odísť do Británie, kde mu je zverená malá pevnosť. Dáva ju do poriadku, aby lepšie čelila nájazdom miestnych keltských rebelov. Do Británie ho však privádza najmä túžba dobrou službou očistiť meno mŕtveho otca a rodiny od hanby, ktorú spôsobila strata IX légie v jej poslednom boji v Škótsku. Hneď pri prvej príležitosti si Marcis vyslúži uznanie vojakov i dôstojníkov svojimi schopnosťami a odvahou. V boji je však vážne zranený, a tak sme svedkami nie len jeho nedobrovoľného odchodu z armády, ale i výraznej zmeny filmu. Doteraz to totiž vyzeralo ako sľubný film z prostredia rímskej armády.

Orol deviatej légie (The Eagle, 2011) Orol deviatej légie (The Eagle, 2011)

Je to však povedzme skromnejšia dráma odohrávajúca sa takmer celú dobu mimo civilizáciu v lone škótskej prírody. Na jej zobrazení si dal režisér Kevin Macdonald (Na Odstrel, Posledný škótsky kráľ) naozaj záležať. Ako už naznačuje jeho meno, sám pochádza zo Škótska, takže mal k zobrazovanej krajine špecifický vzťah. Film je to však zároveň aj dobrodružný a o akciu tak nie je núdza. I keď celé sa to obmedzilo na cestu Marcusa a jeho mladého otroka Esca (Jamie Bell) na ďaleký sever a potom rýchly útek k Hadriánovmu valu do bezpečia pred partiou nastratých Piktov. Toho istého sme svedkami aj v už spomínanom Centurionovi, i keď dôvody a motivácia postáv bola samozrejme iná. I keď práve toto je do veľkej miery pre Orla Deviatej légie kameň úrazu.

Ako predloha pre snímku poslúžil rovnomenný román anglickej spisovateľky Rosemary Sutcliff. Do scenára ho pretavil hlavne televízny scenárista Jeremy Brock, ktorý s Macdonaldom spolupracoval už pri úspešnom filme Posledný škótsky kráľ. Tentoraz to až tak nevyšlo. Vzájomný vzťah hlavných hrdinov a motivácia postáv nie je dostatočne objasnená. Aj keď vieme, že česť a meno znamenali pre Rimanov veľa, v niektorých prípadoch vyznievajú podstúpené obete neprimerane. Ťažko je potom aj hodnotiť herecké výkony Channinga Tatuma a Jamieho Bella. Kritici aj diváci k nim zaujali rôznorodé postoje, ale nemyslím si, že by mohli v rámci scenára odohrať svoje party zásadne lepšie. A vidieť v takejto úlohe mladého Jamieho bolo celkom zaujímavé.

Ďalším problémom filmu je aj zrejme istý rozpor medzi britskou kreatívnou zložkou a americkou produkciou. Kevin Macdonald sa snaží zobrazovať udalosti surovo až naturalisticky. Film však je vhodný aj pre deti, takže kamera uhýba nepríjemným záberom a krvi je tiež pomenej. Na prípadne historické nepresnosti sa nemá zmysel sťažovať, keďže celé údajné zmiznutie IX légie v severnom Škótsku sa podľa historikov pravdepodobne vôbec nestalo.

Napriek uvedeným negatívám je film až prekvapivo dobre pozerateľný. Nič si z neho neodnesiete, ale nebudete zrejme mať ani pocit premárneného času. Z porovnania Orla Deviatej légie a Centuriona vychádza podľa mňa o niečo lepšie druhý menovaný a to z dôvodu väčšej kompaktnosti a naplnenia zámeru, i keď ide len o solídnu akčnú snímku. Orol Deviatej légie má naproti tomu o niečo väčšie ambície a poodkrýva viac z Rimanov i pôvodných obyvateľov Škótska, či o strete dvoch diametrálne odlišných kultúr.