Originálny názov: Priest

Žáner: akčný sci-fi horor
Minutáž: 87 minút
Réžia: Scott Charles Stewart
Hrajú: Cam Gigandet, Karl Urban, Paul Bettany, Maggie Q, Lily Collins, hristopher Plummer, Stephen Moyer, Brad Dourif, Mädchen Amick a ďalší

Kazateľ 3DAk čakáte, že hollywoodski scenáristi aspoň raz zobrazia budúcnosť ľudskej rasy v pozitívnej rovine, čakáte márne. Kazateľ vykresľuje naše zajtrajšky ako azylovú cirkevnú pevnosť uprostred pustatiny. Ničivá vojna s krvilačnými upírmi dohnala ľudí k životu plnému strachu a neistoty. Ľudstvo sa obracia na vieru v Boha ako na jedinú možnosť ako prežiť. Cirkev má absolútnu moc a vládne krutou rukou. Z ľudí sa stali bezduché ovce bez snov a názorov. Otrocky sa prežehnávajú v presne stanovených intervaloch. Spoveď je každodenná občianska povinnosť. Inými slovami, totálna katastrofa. Takejto budúcnosti by sa dožiť nechcel hádam žiadny masochista a ak, tak by som mu odporúčaô vyhľadať najbližšiu upírsku komunitu a konvertovať k trombocitným fanúšikom.

Vo vojne proti upírom malo ľudstvo jedinú zbraň a síce bojovných kazateľov. Tým sa po storočiach súbojov podarilo zahnať predátorov do úzadia. Momentálne panuje pokoj. Kazatelia viac nie sú potrební a žijú v útrobách mestskej pevnosti. Krehké prímerie však naruší únos netere jedného z nich. Kazateľ Paul Bettany sa tak znovu vydáva na krížovú výpravu proti krvilačnej prevahe, tento krát napriek prísnemu zákazu cirkevných hodnostárov. V neľútostnom boji sa spolčí s priateľom unesenej Lucy, mladým šerifom Hicksom v podaní Cama Gigandeta. Hicks je kazateľovi svojím streleckým umením solídnym partnerom. Okrem upírov je hrdinom v pätách komando zvyšných kazateľov  povolané cirkvou na ich likvidáciu.

Kazateľ 3D (Priest, 2011) Kazateľ 3D (Priest, 2011)

Katastrofálny režisér apokalyptických filmov Scott Charles Stewart nám pred dvomi rokmi priniesol zúfalú Légiu. V podobnom duchu sa nesie aj aktuálna novinka Kazateľ. Do futuristického deja opäť obsadil Paula Bettanyho, výsledok však pôsobí o niečo lepšie. Film disponuje celkom vydarenou atmosférou a rozprávačským štýlom. Dej sa zväčša odohráva v pustatine, čo bolo dané nízkym rozpočtom. Snahu ušetriť bolo cítiť i z akčných pasáží. Bojových sekvencií je vo filme pomenej, no nakrútené sú pomerne efektne. Horšie dopadol strih. Kamera sníma okolie tak, aby sa to v konečnom dôsledku neodrazilo na rozpočte. Tretí rozmer je filmu opätovne na škodu. Kazateľ nedisponuje ani množstvom, ani kvalitou vizuálnych efektov hodných 3D. To je však problém väčšiny aktuálnej filmovej produkcie. Túžba zarobiť vysoko prevyšuje vizuálny potenciál snímok.

Najväčší problém Kazateľa predstavuje scenár. Fašistická nadvláda cirkvi totiž nijako nezapadá do stokrát prevareného boja ľudí s upírmi. Náboženská myšlienka nie je nijako dotiahnutá a po pár minútach filmu absolútne stráca zmysel. Z pôvodnej idey tak ostáva samoúčelné zneužitie cirkevných symbolov.

Čo to zachraňujú hereckí predstavitelia vedľajších úloh. Bettany totiž ako náboženský bojovník prehráva svojím otrockým výrazom sťa náhrobný kameň. Výrazovo o čosi lepšie je na tom Gigandet ako horlivý pomstiteľ hnaný mladou láskou k unesenej dievčine. Maggie Q to v úlohách akčných hrdiniek vyslovene pristane. Jej kazateľke dokonca ako jedinej svedčí na tvári vytetovaný kríž. Christopher Plummer sa blysne v úlohe úlisného cirkevného hodnostára. Karl Urban dostal vo filme nepochopiteľne málo priestoru. Je to iba na škodu, pretože svoj upírsky part si nesmierne užíva.

Kazateľ je typickým béčkom s depresívnou hudbou, zopár vydarenými efektmi a diétnou porciou akcie. Ak režisér Stewart nakrúti ešte zopár podobne ladených kúskov, možno sa vzhľadom k vzostupnej kvalite o pár rokov dočkáme solídneho postapokalyptického thrilleru. Dovtedy nás uteší aspoň fakt, že Paul Bettany tu nestvárnil anjela.