Minutáž: 141 minút

Réžia: Rob Marshall
Scenár: Ted Elliott, Terry Rossio
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba: Hans Zimmer
Hrajú: Johnny Depp, Geoffrey Rush, Penélope Cruz, Ian McShane, Gemma Ward, Stephen Graham, Judi Dench, Richard Griffiths, Astrid Berges-Frisbey, Keith Richards a ďalší

Piráti z Karibiku 4 - V neznámych vodáchPríbehy vtipkára Jacka nekončia ani na konci sveta. Johnny Depp prichádza ako kapitán Jack Sparrow vo svojom štvrtom dobrodružstve a pre oddaných fanúšikov to znamená doposiaľ najväčšiu filmovú udalosť roka. Po mierne rozpačitom predchádzajúcom diele vzbudzoval nový prírastok pirátskej série nemalé očakávania. S novým režisérom prichádza nová dejová línia, ktorá vyšliapava chodníček ďalšej trilógii. Predošlým dvom častiam bolo vyčítané, že režisér Gore Verbinski prekombinoval scenár komplikovanými zvratmi a tajnými dohodami medzi množstvom postáv, čo bolo výrazne na škodu hlavne v Na konci sveta. Tajomno a temná mystika ustúpila priamočiarejšej dejovej línii a nové postavy vniesli potrebný vietor do unavených scenáristických plachiet.

Lodnú posádku opustili manželia Will a Elizabeth Turnerovci, no vracajú sa vždy verný dôstojník Gibbs (Kevin McNally) či prefíkaný Barbossa (Geoffrey Rush). Novým zloduchom je obávaný pirát Blackbeard (Ian McShane), ktorý pripravil Barbossu o Čiernu perlu a pravú nohu. Ženský element zastupuje Penélope Cruz ako temperamentná Angelica, Blackbeardova dcéra a zároveň bývalá Jackova milenka. V neznámych vodách sa plaví muzikálový režisér Rob Marshall, ktorý adaptuje rovnomennú knižnú predlohu o hľadaní prameňa mladosti. O cennú tekutinu má záujem anglický král, španielska kráľovská garda a v neposlednom rade veštbou smrti sužovaný Blackbeard. Ako býva dobrým zvykom, uprostred diania sa nedopatrením ocitá večný smoliar Jack Sparrow.

Piráti z Karibiku 4 - V neznámych vodách Piráti z Karibiku 4 - V neznámych vodách

Režisér Marshall mal od začiatku jasno v zacielení sa na postavy. Jackovi príbeh prvýkrát poskytol emočné vzplanutie, čo predstavuje úplne nový rozmer. Milostný cit ku krásnej Angelice predstavuje tvorivý základ, na ktorom budú stavať ďalšie pokračovania. Johnny Depp ubral zo svojej excentrickosti a sústredil sa viac na situačný humor, čo dodalo filmu potrebnú sviežosť. Barbossa hnaný pomstou predvádza ľstivé divadlo ako kráľovský námorný kapitán. Geoffrey Rush podáva vynikajúci výkon porovnateľný s prvým pirátskym filmom. Postava Blackbearda však nemá dostatočný priestor a nedostáva šancu udržať krok so silným záporákom Davym Jonesom či pôvodne zombie Barbossom. Hoci nástup má veľmi efektný, nedokáže udržať stanovenú latku. Angelica sa scenáristom vydarila, divoká Penélope Cruz bola po Keire Knightley pre sériu vhodnou voľbou. Fanúšikov predošlých dielov určite poteší výskyt Keitha Richardsa v cameo úlohe Jackovho otca.

V neznámych vodách nanešťastie bojuje s určitou nevyváženosťou deja. Skvelý úvod a pomerne dynamické finále nezachránia nudné pasáže putovania za prameňom. Humor je síce prvotriedny, avšak na dĺžku takmer 140 minút jednoducho nestačí. Množstvo scén sme už v obdobnom šate videli v predchádzajúcich príbehoch. Originálne pôsobí iba výborná scéna s morskými pannami. Akoby sa Marshall bál experimentovať. Kameňom úrazu je i samotné finále, ktorému chýba veľkoleposť a pompéznosť predošlých dielov. Od dobrodružného kolosu, akým Piráti z Karibiku jednoznačne sú, by divák čakal oveľa viac. Možno je to do istej miery dané omnoho nižším rozpočtom, a možno len neskúsenosťou muzikálového režiséra s dobrodružnými veľkofilmami.

Vynikajúcu prácu odviedol hudobný skladateľ Hans Zimmer. Pôvodné pirátske motívy dotvárajú kontinuálnosť celej série a ich variovaním predvádza originálne melódie predstavujúce vstup do neznámych vôd karibskej oblasti. Na margo tretieho rozmeru, radšej vyhľadajte dvojrozmerné projekcie. Ušetríte a nebudú vás obťažovať hrubé okuliare. Uvidíme ako dlho zostane Johnny Depp verný svojej najvydarenejšej postave. Zo dvakrát mu hádam ešte scenáristické duo Ted ElliotTerry Rossio dokážu napísať dostatočne zaujímavý scenár.

Štvrtí piráti mohli dopadnúť omnoho horšie. V neznámych vodách je stále cítiť závan poctivého pirátskeho dobrodružstva na aké sme boli s touto značkou doposiaľ zvyknutí. Avšak rum začína byť takpovediac riedený s vodou.