Aus dem Nichts
psychologický, dráma
2017 / 106 min. / MP 15
Nemecko / Francúzsko
Réžia
Fatih Akin
Scenár
Fatih Akin, Hark Bohm
Už podľa prívlastku nacionálno-socialistický je zjavné, že NSU mala prepojenie na neonacistov. Na rasovo motivované násilie reaguje režisér Fatih Akin, ktorý sa nikdy neštítil kontroverzných tém, príbehom Nemky Katje, vydatej za Kurda Nuriho a matky 5-ročného Rocca. Katja dovezie Rocca do Nuriho ofisu, a keď sa večer po nich vracia, zistí, že ulica je uzavretá po bombovom útoku, pri ktorom zahynuli muž a dieťa. Analýza DNA potvrdí, že obeťami sú jej muž a dieťa. Už ich nemôže vidieť, pretože klincová bomba ich roztrhala na kusy.
Akin delí film do troch dejstiev, označených Rodina, Spravodlivosť a More. Úvodná scéna zaobstaráva trochu pozadia pre Katjin rodinný život. S Nurim sa vzali, keď ešte sedel vo väzení. Ako sa ukáže neskôr, za drogy. A vďaka tomu, že Nuri Katji predával hašiš, sa aj zoznámili. Nie je zložité si predstaviť, že ich láske nefandila ani jej, ani jeho rodina. Po návrate z väzenia však Nuri začal legálne podnikať a viedol usporiadaný rodinný život. Aspoň to tvrdí Katja polícii, ktorí spočiatku uprednostňujú verziu mafiánskej pomsty. Jedno akej mafie: tureckej, kurdskej, albánskej. V Hamburgu sú všetci.
Film neposkytuje dôvod Katji neveriť. Aspoň do chvíle, kým sa svoju bolesť nepokúša utlmiť drogami. Dá sa to veľmi ľahko pochopiť a ospravedlniť, ale v niekoho očiach ju to môže obrať o sympatie. A nielen tie, ako sa ukáže neskôr. Vdova sa izoluje od rodiny a priateľov v prázdnom dome, prepadá stále viac zúfalstvu. V kritickom bode sa vývoj otočí telefonátom od jej známeho právnika Danila.
Ohlasuje jej, že polícia vypátrala dievčinu, o ktorej svedčila policajtom, že ju videla, keď odchádzala v osudový deň od manžela. Mladá žena oprela bicykel o stojan, ale nezamkla si ho. Katja ju upozornila, že je to v tejto štvrti nerozumné, no dotyčná sa len usmiala, že nebude dlho. Bicykel mal vzadu uzavreté puzdro, aké používajú motorkári.
Katjina intuícia od začiatku hovorí, že za bombovým útokom v tureckej štvrti musia byť nacisti. Podrobne opíše svetlovlasé dievča, pomáha policajtom s veľmi presným identikitom. Vďaka tomu sa im ju aj podarí nájsť, s ňou jej frajera a s ním jeho garáž, plnú hnojiva, klincov a ďalších ingrediencií na výrobu presne takej klincovej bomby, aká rozdrásala Rocca a Nuriho. Začína sa druhá časť Spravodlivosť.
V stroho zariadenej, geometricky rozčlenenej súdnej miestnosti Fatih Akin inscenuje napínavú psychologickú procesnú drámu s výpoveďami špecialistov a iných svedkov, spomalenými zábermi pohľadov medzi obvinenými a žalobkyňou Katjou, ich právnymi zástupcami, prokurátorom a sudcami. Medzi zvlášť pôsobivé momenty patrí výpočet efektov bomby a zranení, ktoré zapríčinila obetiam (čo Katju privádza na pokraj zrútenia), alebo výpoveď otca obvineného, keď sa ospravedlňuje Katji za zbabelú a podlú vraždu spáchanú jeho synom.
Proces ponecháva príbeh bez zadosťučinenia a rozuzlenia. V tretej časti režisér prestupuje do územie príbehu o pomste. Za morom Katja prichádza do Grécka, kde žije hoteliér, svedok obhajoby, ktorý obvineným potvrdil alibi, a len zhodou okolností je prívržencom gréckej extrémne pravicovej strany Zlatý úsvit. Slnečným zlatom zaliate pobrežie je v protiklade s temnotou s temnotou v Katjinom srdci. Dokoná svoju vendetu?
Herecký výkon Diane Kruger nesie film počas celého trvania. Jej postava zastupuje ženy-matky, akých láska dokáže prepájať odlišné hodnoty a kultúry, budovať nové svety, opakovane ničené nezmyselným rasovým násilím. Kvitnúci život chradne jedným seknutím, Katji po smrti muža a syna vynecháva menštruácia. Prichádza o zmysel, spolu s rodinou ju obrali o ľudskosť, dôstojnosť.
Slabú, nevýraznú zložku tvorí dvojica obvinených, ktorým scenár a réžia nedávajú priestor žiadnu ľudskosť a dôstojnosť získať. Sú to akoby len pomýlení jedinci, zaslepení obdivom voči Adolfovi Hitlerovi a xenofóbiou. Nie sú to viacrozmerné postavy, neskúma sa ich motivácia a v súdnej časti, keď ich vidno najviac, ich zatieňuje ľstivý obhajca, hovoriaci za nich (démonický Johannes Krisch).
Je zjavné, na čej strane svojho príbehu Fatih Akin stojí a je rovnako zjavné, na čiu stranu sa snaží nakloniť sympatie. Neklesá, našťastie, k tomu, aby z Katje robil sväticu. Jej pozadie, vzťahy s rodinou, viaceré rozhodnutia nie sú čisté. Obsahujú zlyhania, konflikty (voči matke prakticky až nenávisť), morálne pochybné rozhodnutia. Preto sa Akinovi darí Katjiným príbehom provokovať otázku: Čo by ste na jej mieste robili vy? Ako by ste sa vyrovnali s takou bolestnou stratou a takou očividnou nespravodlivosťou?