© ASFK

Originálny názov
Aus dem Nichts

psychologický, dráma
2017 / 106 min. / MP 15
Nemecko / Francúzsko

Réžia
Fatih Akin
Scenár
Fatih Akin, Hark Bohm
Medzi rokmi 2000 až 2007 Nacionálno-socialistické podzemie (NSU) spáchalo sériu teroristických útokov na príslušníkov tureckej a kurdskej menšiny v Nemecku (hoci medzi 10 zabitými boli aj dvaja gréckeho pôvodu). Obete boli väčšinou vlastníkmi malých prevádzok, kebabov či stánkov so zeleninou, vrahovia ich strieľali zblízka do tváre. Skupina bola podozrivá aj z bombových útokov.

Už podľa prívlastku nacionálno-socialistický je zjavné, že NSU mala prepojenie na neonacistov. Na rasovo motivované násilie reaguje režisér Fatih Akin, ktorý sa nikdy neštítil kontroverzných tém, príbehom Nemky Katje, vydatej za Kurda Nuriho a matky 5-ročného Rocca. Katja dovezie Rocca do Nuriho ofisu, a keď sa večer po nich vracia, zistí, že ulica je uzavretá po bombovom útoku, pri ktorom zahynuli muž a dieťa. Analýza DNA potvrdí, že obeťami sú jej muž a dieťa. Už ich nemôže vidieť, pretože klincová bomba ich roztrhala na kusy.

Akin delí film do troch dejstiev, označených Rodina, Spravodlivosť a More. Úvodná scéna zaobstaráva trochu pozadia pre Katjin rodinný život. S Nurim sa vzali, keď ešte sedel vo väzení. Ako sa ukáže neskôr, za drogy. A vďaka tomu, že Nuri Katji predával hašiš, sa aj zoznámili. Nie je zložité si predstaviť, že ich láske nefandila ani jej, ani jeho rodina. Po návrate z väzenia však Nuri začal legálne podnikať a viedol usporiadaný rodinný život. Aspoň to tvrdí Katja polícii, ktorí spočiatku uprednostňujú verziu mafiánskej pomsty. Jedno akej mafie: tureckej, kurdskej, albánskej. V Hamburgu sú všetci.

Film neposkytuje dôvod Katji neveriť. Aspoň do chvíle, kým sa svoju bolesť nepokúša utlmiť drogami. Dá sa to veľmi ľahko pochopiť a ospravedlniť, ale v niekoho očiach ju to môže obrať o sympatie. A nielen tie, ako sa ukáže neskôr. Vdova sa izoluje od rodiny a priateľov v prázdnom dome, prepadá stále viac zúfalstvu. V kritickom bode sa vývoj otočí telefonátom od jej známeho právnika Danila.

Ohlasuje jej, že polícia vypátrala dievčinu, o ktorej svedčila policajtom, že ju videla, keď odchádzala v osudový deň od manžela. Mladá žena oprela bicykel o stojan, ale nezamkla si ho. Katja ju upozornila, že je to v tejto štvrti nerozumné, no dotyčná sa len usmiala, že nebude dlho. Bicykel mal vzadu uzavreté puzdro, aké používajú motorkári.

© ASFK

Katjina intuícia od začiatku hovorí, že za bombovým útokom v tureckej štvrti musia byť nacisti. Podrobne opíše svetlovlasé dievča, pomáha policajtom s veľmi presným identikitom. Vďaka tomu sa im ju aj podarí nájsť, s ňou jej frajera a s ním jeho garáž, plnú hnojiva, klincov a ďalších ingrediencií na výrobu presne takej klincovej bomby, aká rozdrásala Rocca a Nuriho. Začína sa druhá časť Spravodlivosť.

V stroho zariadenej, geometricky rozčlenenej súdnej miestnosti Fatih Akin inscenuje napínavú psychologickú procesnú drámu s výpoveďami špecialistov a iných svedkov, spomalenými zábermi pohľadov medzi obvinenými a žalobkyňou Katjou, ich právnymi zástupcami, prokurátorom a sudcami. Medzi zvlášť pôsobivé momenty patrí výpočet efektov bomby a zranení, ktoré zapríčinila obetiam (čo Katju privádza na pokraj zrútenia), alebo výpoveď otca obvineného, keď sa ospravedlňuje Katji za zbabelú a podlú vraždu spáchanú jeho synom.

Proces ponecháva príbeh bez zadosťučinenia a rozuzlenia. V tretej časti režisér prestupuje do územie príbehu o pomste. Za morom Katja prichádza do Grécka, kde žije hoteliér, svedok obhajoby, ktorý obvineným potvrdil alibi, a len zhodou okolností je prívržencom gréckej extrémne pravicovej strany Zlatý úsvit. Slnečným zlatom zaliate pobrežie je v protiklade s temnotou s temnotou v Katjinom srdci. Dokoná svoju vendetu?

Herecký výkon Diane Kruger nesie film počas celého trvania. Jej postava zastupuje ženy-matky, akých láska dokáže prepájať odlišné hodnoty a kultúry, budovať nové svety, opakovane ničené nezmyselným rasovým násilím. Kvitnúci život chradne jedným seknutím, Katji po smrti muža a syna vynecháva menštruácia. Prichádza o zmysel, spolu s rodinou ju obrali o ľudskosť, dôstojnosť.

© ASFK

Slabú, nevýraznú zložku tvorí dvojica obvinených, ktorým scenár a réžia nedávajú priestor žiadnu ľudskosť a dôstojnosť získať. Sú to akoby len pomýlení jedinci, zaslepení obdivom voči Adolfovi Hitlerovi a xenofóbiou. Nie sú to viacrozmerné postavy, neskúma sa ich motivácia a v súdnej časti, keď ich vidno najviac, ich zatieňuje ľstivý obhajca, hovoriaci za nich (démonický Johannes Krisch).

Je zjavné, na čej strane svojho príbehu Fatih Akin stojí a je rovnako zjavné, na čiu stranu sa snaží nakloniť sympatie. Neklesá, našťastie, k tomu, aby z Katje robil sväticu. Jej pozadie, vzťahy s rodinou, viaceré rozhodnutia nie sú čisté. Obsahujú zlyhania, konflikty (voči matke prakticky až nenávisť), morálne pochybné rozhodnutia. Preto sa Akinovi darí Katjiným príbehom provokovať otázku: Čo by ste na jej mieste robili vy? Ako by ste sa vyrovnali s takou bolestnou stratou a takou očividnou nespravodlivosťou?