Rok: 2008

Réžia: Ssm Mendes
Scenár: Justin Haythe, Richard Yates
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Thomas Newman
Hrajú: Leonado DiCaprio, Kate Winslet, Michael Shannon, Kathy Bates, Richard Easton, David Harbour, Kathryn Hahn

Nudzovy_vychodDvakrát do tej istej rieky nevstúpiš. A tak to aj bolo viac ako desať rokov, počas ktorých sa Kate Winslet a Leonardo DiCaprio vedomie vyhýbali rolám a filmom, ktoré by chceli zrecyklovať „odskúšaný“ herecký pár alebo vypitvať filmovú romancu z notoricky známeho veľkofilmu. Núdzový východ je však iný. Neponúka ideály, americký sen a ani pravú lásku do smrti, manželský zväzok plný podpory, náklonnosti a nežností – naopak, všetko toto popiera. Film je nakrútený podľa rovnomennej knižnej predlohy Richarda Yatesa z roku 1962. Spisovateľova prvotina je obžalobou života v Amerike v päťdesiatych rokoch minulého storočia, keď sa veľa ľudí utiekalo ku konformite bez ambícií, k ničím nerušenému a usporiadanému, ale aj sterilnému životu na predmestiach. Mnohí prepadli ilúzii, že práve táto „beznádejná prázdnota“ znamená civilizovaný život. Žiadne odvážne plány, nekonvenčné názory, žiaden úchvatný a vzrušujúci osud – namiesto toho bontón a bezduché plnenie očakávaní spoločnosti.

Zabudnime na ľadovce, buchot ženských sŕdc alebo zahmlené sklá. Na scéne sa stretli dvaja zrelí a skúsení herci, ktorí majú za sebou mnoho náročných úloh, úspešný filmov a hodnotných ocenení. Najmä posledné roky dokázali, že sa ani zďaleka nepotrebujú opierať o barličku Titanicu, ktorý ich zviditeľnil. O ich režisérske vedenie sa postaral manžel Kate Winslet, Sam Mendes, ktorému téma pokriveného života Američanov nie je cudzia a jeho Americká krása zinkasovala až päť Oscarov. Núdzovému východu sa nepodarilo premeniť ani jednu z troch nominácií; hoci má film jednoznačné nadčasové posolstvo, je natoľko zakorenený v nerovných päťdesiatych rokoch, že myšlienka nemohla ani pri všetkej snahe dostatočne zasiahnuť divákov a kritikov a vyznieť rovnako silno ako pred pol storočím.

Nudzovy_vychod Nudzovy_vychod

Vážení, predstavujem vám April a Franka – mladých, šarmantných, podmanivých a plných nádejí. Ste svedkami prvého stretnutia budúcich Wheelerovcov. Divokosť v jej tele, sexepíl a kúsok tajomna; zábavný bývalý vojak s iskrou v očiach a mnohými kilometrami v nohách. Ona očarená jeho názormi a presvedčením, že život treba zažiť a nielen prežiť. On polichotený tým, že je v očiach krásnej ženy omnoho vyšším, mužnejším a odvážnejším. Verí, že práve ona a jedine ona ho vidí takého, akým naozaj je. Prišlo dieťa, dom na Revolutionary road, druhé dieťa a o sedem rokov sa obaja nevedno ako ocitli v pasci, ktorú nazývajú domovom. Bez ilúziu o tom druhom a bez skvelej budúcnosti, na ktorú boli predurčení. Ocitajú sa pred otázkou, čo je lžou: plány a bujaré predstavy mladých alebo každodenné živorenie dospelých. Môže sa plamienok ich lásky a šťastia ešte rozhorieť a zostať silným?

Rozohráva sa náročná a zapletená psychologická dráma, ktorá zasiahne aj ďalšie rodiny z okolia Wheelerovcov, ktoré nesú svoj vlastný kríž. Veľa vecí môže zostať nahlas nevypovedaných vďaka nadpriemerným a divácky neopotrebovaným hercom. Dvojhodinová snímka plynie veľmi prirodzene a nerušene. Vďaka režisérovmu odstupu k spracovaniu si nebudete vedieť vybrať hrdinu. Hudba je jemná a zdôrazňuje vnútorný charakter konfliktov. Po formálnej stránke sa filmu naozaj nedá nič vytknúť. Čo mi na snímke však prekážalo je beznádej a bezvýchodiskovosť, ku ktorej zjavne speje každý dlhodobý vzťah. Nie som zástancom toho, aby filmy podávali iba rozprávky so šťastným koncom, ale Núdzový východ na mňa pôsobil priam depresívne. Ľudia vytriezvejú zo zaľúbenia prineskoro a v živote ich nečaká už nič len tiché utrpenie. Áno, film má nastaviť zrkadlo priemernosti a konvenciám, ktorým sa naše životy prirýchlo prispôsobujú, ale návod na to, ako sa tomu vyhnúť alebo z toho vykĺznuť neponúka. Vlastne áno, núdzový východ existuje, riešenie nie.

/