Krajina pôvodu: Francúzsko
Rok: 200

Réžia: Yann Arthus-Bertrand
Scenár: Isabelle Delannoy, Yann Arthus-Bertrand
Kamera: Michel Benjamin, Dominique Gentil
Hudba: Armand Amar

DomovDomov je výnimočný dokument. Do jeho príprav bolo vložené obrovské úsilie a veľa viery v úspech filmu a v nutnosť vyrozprávať príbeh Zeme. Od prvej myšlienky po premiéru symbolicky zvolenú na 5. jún – Svetový deň životného prostredia, ubehli tri roky vyplnené bojom s technickými, finančnými problémami a byrokraciou. Nakrúcanie zaviedlo štáb počas dvesto sedemnástich natáčacích dní až do päťdesiatich štyroch krajín, aby zhromaždil neuveriteľných 488 hodín záznamu. Snímka takmer okamžite vyvolala záujem všetkých popredných distribútorov na svete, ale čoskoro všetci z projektu vycúvali kvôli podmienke, ktorú si Yann Arthus-Bertrand, otec projektu, kládol – akákoľvek distribúcia filmu musí byť bezplatná, aby sa jeho idea mohla šíriť čo najrýchlejšie a najslobodnejšie. A tak si film pod svoje krídla nakoniec vzali Luc Besson a spoločnosť Europa Corp.

Počas prvého roka natáčania snímka vznikala bez pevného scenára, čo môžeme považovať za veľké plus, lebo nakrútené obrazy si takpovediac sami vytvárali svoj príbeh, a tak máme pred sebou veľmi prirodzené dielo, ktoré nenásilne, ale dôrazne poukazuje na hroziace enviromentálne katastrofy. Dokument rozpráva príbeh Zeme, nášho domova – jeho vznik a formovanie, vývoj a zázrak života. Zdôrazňuje prepojenosť všetkých organizmov i pozemských procesov a krehkú rovnováhu, ktorá sa formovala milióny rokov a ktorú dokázalo ľudstvo za nepatrné obdobie nielen poškodiť, ale možno aj nenapraviteľne zdevastovať. Rýchlejšie – také je heslo dnešnej civilizácie, ktorá zmenila povrch Zeme na nepoznanie a vyťažila z nej už takmer všetky neobnoviteľné zdroje a premenila ich na obyčajný objekt obchodu.

Domov Domov

Dokument vám ukáže, aká krásna naša Zem bola kedysi a aká ešte môže byť, ak včas zmeníme svoje zmýšľanie. Na to mu poslúžili dodnes ľudskou rukou málo dotknuté kúsky krajiny, ktoré sú tak očarujúce, až vyzerajú nereálne. Zábery snímané zo vzduchu pôsobia naozaj lahodne, jemne sa kĺžu a tak je kamera v neustálom pohybe. Tieto unikátne zábery vznikli pomocou špeciálnej kamery pôvodne vyvinutej pre armádne účely (a práve táto dokonalá technika spôsobila ťažkosti s nakrúcaním v niektorých krajinách, kde cenzúra zdržiavala produkciu aj o celé mesiace). Poetická kamera veľmi rafinovane podopiera enviromentálny apel rozprávača, zároveň však vie pôsobiť znepokojivo a napäto, keď v premyslených a bezchybných kompozíciách zobrazuje tie najhoršie výdobytky konzumnej spoločnosti. Je neskoro na pesimizmus, ale zostalo nám ešte dostatok času obrátiť sled udalostí?

Životné prostredie a jeho katastrofálny stav sú témy, ktoré na nás tak často vyskakujú zo všetkých médií, že im už hrozí úpadok vážnosti a obmedzenie sa na obohrané frázy, ktoré vnímame len povrchne. Preto som sa obávala, že aj Domov bude plný povedomých viet vytrhnutých z globálneho kontextu, ktorých jediným cieľom bude vystrašiť ľudí natoľko, aby sa v nich pohlo svedomie. Našťastie tvorcovia pristúpili k posolstvu snímky veľmi rozumne, komentár a celý scenár budujú veľmi dobre a nezaujato a hoci divákom podávajú aj rôzne alarmujúce štatistiky, nezostávajú len pri predpovedaní kataklizmy, ale vyzdvihujú pozitívne kroky krajín a spoločností na ochranu životného prostredia.

Domov Domov

Dokument nie je hraný, preto je úloha hudby omnoho dôležitejšia. Je rovnocenným partnerom obrazu a napomáha ku gradácii myšlienok. Armand Amar rozvíja regionálne vplyvy i prirodzené zvuky krajiny, spája charakteristický folklórny spev a nástroje s inštrumentálnymi pasážami, ktoré nahral s Budapeštianskym a Šanghajským symfonickým orchestrom. V konečnom dôsledku je zvuk to, čo udržiava divákovu pozornosť, keď sa obraz začne občas staticky utápať v kráse.

Domov sa v kinách distribuuje s českým dabingom, ktorý na mňa pôsobil rušivo svojou kvalitou a aj na české pomery nezvyčajne malou slovnou zásobou. Slovenský dabing existuje, je kvalitný a myslím si, že pri dokumente s (nie dominantným, ale určite existujúcim) náučným prvkom, by bol rozumnejšou voľbou. Druhým záporom bola dĺžka filmu. Dve hodiny nie sú veľa, ak vezmeme do úvahy značnú rozvrstvenosť témy, napriek tomu na mňa Domov pôsobil zdĺhavo. V prospech snímky však musím spomenúť, že existuje aj v o čosi kratšej, zostrihanej verzii.

Domov Domov

Aj keď by mi dokument kratšou minutážou vyhovoval omnoho viac, ide o film, ktorý odporúčam každému, kto sa chce niečo dozvedieť, a aj tým, ktorí chcú mať raz a navždy jasno, čo zapríčiňuje toľko ničivých javov, na ktoré enviromentalisti s napätím a pulzujúcou žilou na čele dookola upozorňujú už roky – a to všetko v stráviteľnom a atraktívnom obale. Domov vo vás zanechá viac, než len estetický zážitok.

PS.: Domov si môžete zdarma pozrieť na stránke youtube.com/homeproject.

/