Rok: 2008

Réžia: Stephen Daldry
Scenár: David Koepp, Akiva Goldsman
Kamera: Salvatore Totino
Hudba: Hans Zimmer
Hrajú: Kate Winslet, David Kross, Ralph Fiennes, Karoline Herfurth, Max Mauff, Hannah Herzsprung, Lena Olin, Bruno Ganz, Alexandra Maria Lara, Jonas Jägermeyr, Linda Bassett

PredcitacPoďte si do kina čítať. Režisér Stephen Daldry pripravil skutočnú lahôdku pre filmových labužníkov. Podivuhodný príbeh vytiahnutý z reálneho života, v ktorom sa rieši netradičný vzťah i holokaust trošku inak. Film The Reader vznikol na základe knižnej predlohy s rovnomenným názvom. Jej autorom je nemecký právnik Bernhard Schlink. Kniha sa dočkala veľkého úspechu i ocenenia. A predpokladá sa, že film nebude zaostávať.

Príbeh mladého chlapca Michaela Berga (David Kross, Ralph Fiennes) sa začína v Nemecku roku 1958. Vezie sa električkou do školy. Náhle mu príde zle. Vystúpi. Bezmocne sa potáca až prichádza pomoc. Revízorka cestovných lístkov Hana Schmitz (Kate Winslet) odvádza chlapca domov. Vďačnosť a zvedavosť privádza Michaela späť k Hane. Ich osudové stretnutie spustí sled udalostí, ktoré navždy ovplyvnia ich životy.

V hlavných úlohách sa predstavili Kate Winslet (Hľadanie krajiny nekrajiny), ktorú si pamätá skôr ako sladkú Rose z Titanicu. Rola Hany Schmitzovej ju posúva do vyššieho hereckého levelu, v ktorom úspešne obstála. Postavu osamelej revízorky dokázala rozvinúť do niekoľkých polôh, preto sa jej dá všetko uveriť. Výborný hereckým výkonom sa predstavil nemecký mladík David Kross (Adam & Eva), ktorý si zahral mladého Michaela Berga.

Predcitac Predcitac

Film sa svojou témou nevyhýba otázkam sexuality a jej nielen telesného prežívania. O nahé scény v ňom nie je núdza, avšak nie sú prezentované násilnou formou. Naopak. Svojou ľahkou erotickosťou odhaľujú pocity hlavného hrdinu. Vo filme sa tematicky dostávame nielen do roviny vzťahu chlapca a ženy, ale i k holokaustu. Zaujímavosťou je, že režisér Daldry ponúka pohľad na likvidovanie židov aj zo strany žien slúžiacich v SS.

Príbeh, ktorý nám Michael Berg (Ralph Fiennes) vyrozpráva sa odohráva v dvoch dejových líniách – prítomnosť a minulosť. Vidíme ako jednotlivé udalosti následne ovplyvnili Michaelov život a všetko nám začne do seba zapadať ako skladačka. Ralph Fiennes, ktorý si zahral Michaela Berga ako dospelého muža svojím šarmom a tak trochu tragickým pohľadom dokonale ukázal ako sa má hrať vo filme.

Na kvalite filmu pridávajú dobrá práca kamery a strihu. Príbeh veľmi dobre podtrháva pôsobivá hudba. Myšlienka o osudovej láske pätnásťročného študenta jazykov a tridsaťšesť ročnej revízorky je posolstvom a pomníkom v dramatických dielach venujúcim sa otázkam vzťahov. Láska na ďalší spôsob, vzrušujúca, plná nehy i utrpenia.

Predcitac Predcitac

Témou i spracovaním by sa tento film dal zaradiť skôr do škatuľky pre náročnejšieho diváka. Nie je to však žiadny avantgardný umelecký výtvor. Scenár je napísaný pútavo a hlavne realisticky, preto film určite osloví aj tých menej náročných. A čo The Reader ponúka? Nemecko a jeho lásky i chyby. Príbeh Michaela a Hany. Holokaust zo súdnej siene. A muža, ktorý bojuje so Životom.

Ak máte radi prenikavé mužské hlasy a kvalitné príbehy, nechajte sa zlákať na tento film. The Reader vás upúta nielen svojím dejom, ale i zvukovou a vizuálnou stránkou. Do našich kín prichádza ďalší kvalitný film, v ktorom vám jeden muž rád čosi rád prečíta.

/