Rok: 2009

Réžia: Ron Howard
Scenár: David Koepp, Akiva Goldsman
Kamera: Salvatore Totino
Hudba: Hans Zimmer
Hrajú: Tom Hanks, Ewan McGregor, Ayelet Zurer, Stellan SkarsgĆrd, Pierfrancesco Favino, Armin Mueller-Stahl

AnjeliDemonikFenomén Dana Browna a jeho nesmierne úspešných kníh sa k nám vracia po necelých troch rokoch. V roku 2006 bol kasovým hitom po celom svete “šokujúci“ Da Vinciho kód, ktorý ale neohúril veľmi svojou kvalitou, i keď jednotlivé komponenty boli veľmi kvalitné. Film zarobil peknú sumičku, a tak bola ďalšia adaptácia knihy Dana Browna viac než istá. A tak máme teraz v kinách nový počin Rona Howarda a to adaptáciu Anjelov a démonov, teda knihy, ktorá dejovo predbieha Da Vinciho kód a opäť sa tu stretávame s harvardským profesorom a odborníkom na symboly Robertom Langdonom. A tentoraz ide o oveľa lepší film, i keď stále to nie je úplne ono.

Langdon sa tentoraz zapletie do udalostí, ktoré sa točia okolo Vatikánu a to v čase, keď sa po smrti pápeža koná konkláve. Katolíckej cirkvi chýba vodca a organizácia, ktorá bola protivníkom vatikánskych hodnostárov od sedemnásteho storočia – Ilumináti, podnikne na ňu útok. Táto tajná organizácia mysliteľov a vedcov, ktorej členom bol napríklad Galileo Galilei, bola založená na boj proti Vatikánu formou infiltrácie a vyzerá to tak, že sa jej to po štyristo rokoch podarilo. Pred prvou voľbou konkláve totiž zmiznú štyria preferiti, teda kardináli, ktorí mali najväčšie šance stať sa Petrovým nástupcom a k ich únosu sa prihlásia práve Ilumináti.

Navyše niekde vo Vatikáne je uložená antihmota, teda mimoriadne nebezpečná látka, ktorú sa podarilo ukradnúť zo ženevského CERNu a ktorej chladenie vydrží len niekoľko hodín, kým nastane devastujúca anhilácia. Langdon ma teda len málo času na to, aby pomocou svojich znalostí a švajčiarskej gardy zachránil katolícku cirkev.

AnjeliDemoni AnjeliDemoni

Vnímanie tohto filmu je výrazne ovplyvnené skutočnosťou, či divák čítal knižnú predlohu, alebo ľubovoľnú inú knihu od Dana Browna. Predloha aj film vykazujú totiž niektoré rozprávačské prvky alebo dalo by sa povedať rovno klišé, ktoré pri počiatočnom neprijatí divákom spôsobia to, že celý film je potom hodnotený záporne. Najlepším príkladom je istá nelogickosť a nerealistickosť niektorých scén a Langdonove akoby vycucávanie indícií z prsta. A to najnelogickejšiu a najmenej reálnu scénu knihy do filmu radšej ani nedali. Langdon je vykreslený ako malý pán boh, ktorému to skvele páli a je schopný reagovať takmer vždy správne. Tento fakt spolu s typickým americkým zjednodušovaním môže pôsobiť naozaj veľmi negatívne. Rovnako psychológia a motivácia postáv je často slabo vysvetlená a tak divák, ktorý nečítal knihu môže byť občas dosť zmätený.

Da Vinciho kód ako film trpel na jednu základnú vec a tou bola až príliš otrocká adaptácia knihy, pričom film sám o sebe ničím zvláštnym nevynikal a ťažil jedine z predlohy. Anjeli a démoni však ako film nejdú presne podľa knihy a viaceré veci sú vyrozprávané jednoduchšie, čo len podporuje celkovo smerovanie filmu – je o dosť akčnejší a dynamickejší ako Da Vinciho kód. Navyše veľmi atraktívne rímske lokácie podporujú vizuálny zážitok, ktorý dáva do úzadia občas v logike haprujúci príbeh. Navyše aj Tom Hanks už nie je takým strnulým Langdonom ako pred troma rokmi, i keď Ayelet Zurer po jeho boku občas len tak zbytočne postáva, čo je spôsobené výrazným okresaním jej postavy oproti knihe.

AnjeliDemoni /></a> <a href=AnjeliDemoni

Anjeli a démoni sú v konečnom dôsledku oveľa lepšou adaptáciou knihy Dana Browna. Sú najmä oveľa dynamickejší a zábavnejší. Stále trpia na nelogickosti a nerealistickosť svojej predlohy, čo sa však čiastočne vykrýva veľmi zaujímavým prostredím, v ktorom sa film odohráva a aj príbehom, ktorý dokáže vtiahnuť do deja. Z hľadiska mainstreamovej zábavy je to vcelku vydarený film, ktorý zabaví, trocha o niečom poučí a možno občas aj naštve. Ale vidieť sa ho oplatí.

/