Rok: 2013

Réžia: Richard LaGravenese
Scenár: Richard LaGravenese, Kami Garcia, Margaret Stohl
Kamera: Philippe Rousselot
Hudba: Thenewno2
Hrajú:Alden Ehrenreich, Alice Englert, Jeremy Irons, Viola Davis, Emmy Rossum, Thomas Mann, Emma Thompson , Eileen Atkins, Margo Martindale, Zoey Deutch, Tiffany Boone, Rachel Brosnahan a ďalší

Nádherné bytosti (Beautiful Creatures, 2013)Dobré či zlé má v prípade filmovej tvorby mnoho odtieňov, a tak udeľovanie hviezdičiek na zhodnotenie filmu veru nestačia. Nádherné bytosti sú hodné pozornosti, pretože sa vyhli pokleskom inej sfilmovanej „nadprirodzenej“ knižnej série určenej mladému publiku – áno, mám na mysli Twilight „ságu“ a porovnávanie je viac než na mieste. Pre dospievajúcu mlaď bude tento film lepšou voľbou než upírie patálie už len preto, že nie je založený len na príťažlivosti nadprirodzeného, ale hovorí o medziľudských vzťahoch.

A na tínedžerský film hovorí aj pomerne zaujímavo, hoc miestami trochu pseudointelektuálne – to ide ruka v ruke s postavou temer dospelého Ethana, ktorý svojím intelektom (dôkladne pestovaným najväčšími mysliteľmi posledných storočí) mnohonásobne prevyšuje priemer ultra-katolícky založeného mestečka Gatlin. Jeho obyvatelia sa totiž odmietajú vzdať svojho pohodlného čiernobieleho videnia, a tak sa modlia za každého nešťastníka, ktorý čo i len trochu vyčnieva z radu. A do tohto prežehnávajúceho sa mestečka ako živá výčitka zavíta mladá Lena, ktorá patrí do jedinej rodiny, ktorá v meste vyvoláva strach a bigotnú hrôzu. A, mimochodom, Ethan a Lena sú si súdení, pretože Lena má magický pôvod a takéto osudové zväzky sa jej kaste sem tam stávajú.

Nádherné bytosti sa od série Twilight zásadne líšia v troch ohľadoch. Po prvé, zoznámenie a vzťah ústrednej dvojice nepozostávajú z dlhého okukávania a ťažkých živočíšnych vzdychov, ale zo vzájomného spoznávania sa a rozhovorov – azda preto, že fyzická príťažlivosť predsa len nie je jediným pilierom vzťahu. Po druhé, Nádherné bytosti sú napísané tak, že majú pointu. Aj keď nepatrí medzi tie najprevratnejšie, i tak prekoná kadejaké počítačovo generované dramatické vyvrcholenie, ktoré slúži len na oddialenie happyendu. A, napokon, snímka sa môže pochváliť nielen slušným hereckým obsadením starších postáv (Emma Thomson, Jeremy Irons či Margo Martindale), ale i pomerne nadanou Alice Englertovou a sympatickým Aldenom Ehrenreichom v ústredných úlohách, ktorým snímka vďačí za celkom uveriteľné stvárnenie prvej lásky (takmer vždy) bez zbytočného pátosu a s troškou mládežníckych rozpakov.

Nádherné bytosti (Beautiful Creatures, 2013) Nádherné bytosti (Beautiful Creatures, 2013)

Divák poľahky prehliadne i nejaké tie stereotypy (predsa len to netreba s nárokmi preháňať), no nuda v druhej polovici a pridlhá minutáž sa režisérovi Richardovi LaGraveneseovi odpúšťajú už ťažšie. Avšak najväčším kameňom úrazu Nádherných bytostí je, že scenár najprv svojich protagonistov postaví pred zdanlivo neprekonateľnú magickú prekážku, ktorá sa dá nakoniec celkom jednoducho obísť. Zápletka sa vyriešiť otrepaným postmoderným spájaním protikladov – inak povedané neslýchanou strednou cestou, ktorá odhaľuje slabiny literárnej predlohy a taktiež naznačuje, že hranej verzii by sa možno lepšie darilo ako televíznej minisérii, pri ktorých býva podobné ľahkovážne rozuzlenie štandardom.

Aj keď Nádherné bytosti vo viacerých ohľadoch prevyšujú konkurenciu, stále nie sú dostatočne výnimočné na to, aby vynikli v záplave filmov. Nadväzujúce diely by azda mohli byť prísľubom zvyšujúcej sa kvality, no šanca, že sa producenti pustia do pokračovania snímky, ktorá na seba ledva zarobila, je malá.