Žáner:komédia
Minutáž: 115 minút
Krajina: Česká republika, Slovensko
Rok: 2010

Réžia: Jiří Vejdělek
Scenár: Jiří VejdělekHrajú: Jiří Macháček, Bolek Polívka, Simona Stašová, Petra Hřebíčková, Eva Kerekésová a ďalší

Muži v nádeji (Muži v naději, 2011)Manželstvo je v živote mužov a žien – zadaných či „single“ – mimoriadne diskutovaný pojem. Názory na to, či do tohto riskantného zväzku vstupovať sa rôznia. Niektoré ženy o rozprávkovej svadbe snívajú už od malička, niektorí chlapi sa ho úprimne desia. A majú sa čoho. Či si to pripúšťame a či nie, manželstvo so sebou prináša istý druh stereotypu (česť výnimkám). Pravdepodobne najviac opakujúcim sa scenárom je, že manželovi sa jeho pani časom zunuje a ženuška väčšinu svojho času a pozornosti orientuje na deti.

Udržať si pozornosť muža vo vzťahu nie je jednoduché. Udržať si jeho pozornosť v manželstve – to chce veľkú guráž a sofistikovaný talent. Hlboké výstrihy a krátke sukne sa množia nepostrehnuteľnou rýchlosťou nielen v lete. Nevera sa stala druhým najpoužívanejším slovom vo vzťahu, hneď po manželstve. Ale použiť neveru ako záchranné koleso hodené chátrajúcemu vzťahu, to chce naozaj silný žalúdok a veľkú dávku nadhľadu. A taký nápad môže vzísť jedine z mužskej hlavy!

Žoviálny zvodca Rudolf (Bolek Polívka) sa riadi teóriou, že základom šťastného manželstva je jednoznačne nevera. Túto teóriu úspešne používa v praxi už niekoľko rokov a treba uznať, že mu to funguje. Naopak, jeho zať Ondřej (Jiří Macháček) je typický „podpapučník“, ktorý starostlivo plní príkazy svojej manželky Alice (Petra Hřebíčková). Predvídateľný muž však ženy nudí a tak sa Alice pokúša zachrániť topiace sa manželstvo ďalším dieťaťom. Rudolf preto ponúkne Ondřejovi zopár drobných rád na to, ako manželstvo trošku okoreniť. Tomu sa však románik s nemiestne kypro obdarenou Šarlotou vymkne z rúk a komédia sa môže začať.

Muži v nádeji (Muži v naději, 2011) Muži v nádeji (Muži v naději, 2011)

Prvé scény filmu sú trošku rozpačité a humor mierne silený. Režisér iste nemohol očakávať, že diváka rozdrapí do popuku každá druhá veta. Postupne, ako sa príbeh zamotáva, však situácie so sebou prinášajú nové dôvody na úsmev, sem-tam potmehúdsky, sem-tam úškrn. Moment, keď sa nevera vymyká spod kontroly dôverne pozná každý z nás, či už z počutia, alebo zážitku na vlastnej koži. Hlavná dejová línia je teda ľahko predvídateľná. Film však našťastie nie je prvoplánový a režisér si pripravil pre diváka aj malé-veľké prekvapenia, ktoré dej „nakopnú“ správnym smerom.

Moralizovanie určite nečakajte, to si môžete ísť vypočuť do kostola. Režisér sa snaží vážnosť témy všemožne odľahčiť, preto sa Alici nedarí Ondřejovu neveru odhaliť, napriek tomu, že je mimoriadne priehľadná. Naopak, Rudoflova manželka (Simona Stašová) je s jeho prelietavosťou oboznámená, a vie z nej vyťažiť luxusné „drobnosti“. V realite trochu nepochopiteľné ľudské postoje, plátno ich však znesie.

Scenár nie je práve perličkou medzi dramatickými textami, avšak v dnešnej dobe ženskej brakovej literatúry, ktorá poteší každé vzťahom rozvrátené srdce, je adaptovateľný pre akúkoľvek vekovú kategóriu a akékoľvek pohlavie. Navyše scenár z priemernosti vo veľkom vyťahujú herci. Jiří Macháček akoby bol hral sám seba, divák mu zobe z ruky každé jedno gesto. Bolek v trochu netradičnej (nealkoholickej) úlohe nevadí a je príjemne „vlezlý“. Simonu Stašovú som ešte zle hrať ani nevidela no a Éva Vica Kerekes sa snáď pre rolu Šarlotky narodila. Je ťažké posúdiť, či je to jej neuveriteľne zvodnou postavou, alebo presvedčivým predstieraním naivnej koketky lolitky. Ryšavovláska by si však jednoznačne mala precvičiť artikuláciu a zbaviť sa prízvuku, pretože v dialógoch pôsobí miestami rušivo.

Jiří Vejdělek je šikovný režisér. Dokáže zaplniť kinosály bez toho, aby sa tlačil do trápnej polohy. Správne odhadol, že minulosť, prítomnosť a zrejme aj budúcnosť českých filmov tkvie v tragikomédiách, a že netreba vtipom tlačiť na pílu. Mužsko-ženské vzťahy patria v dnešnej dobe medzi top ten témy a spolu s neverou dokážu rozpútať neutíchajúcu názorovú rôznorodosť. Z týchto dvoch ingrediencií tak pre režiséra nebolo ťažké namiešať príjemne pozerateľný materiál, ktorý baví.

Film Muži v naději alebo „Óda na neveru“ nepoteší len mužov, ktorí mali vždy v rozdieloch medzi mužskou a ženskou neverou jasno, ale inšpiruje aj ženy. Hlavne aby sa mali pred svojimi polovičkami na pozore!