Manželská história (Marriage Story) © 2019 Netflix Manželská história (Marriage Story) © 2019 Netflix

To, že rozchody, rozvody, ba aj malicherné hádky, bývajú pre každý pár ťažké, je všeobecne známy fakt. Režisérovi Noahovi Baumbachovi sa tieto ťažkosti podarilo previesť do príbehu manželov Nicole a Charlieho, páru umelcov žijúcich v New Yorku s názvom Manželská história.

Marriage Story

dráma, romantický, komédia
2019 / 137 min. / MP 15
Veľká Británia / USA

Noah Baumbach
Noah Baumbach
Nezainteresovanému divákovi by sa mohlo spočiatku zdať, že ide len o ďalšiu romantickú drámu, opisujúcu život mladej rodiny. Charlie Barber (Adam Driver) nás ako prvý oboznamuje s každodenným životom v ich domácnosti prostredníctvom opisovania svojej manželky Nicole (Scarlett Johansson). Ide len o dobré vlastnosti – hovorí o nej ako o skvelej herečke, matke, úžasnej osobnosti. Neskôr prichádza aj rad na Nicole, ktorá o Charliem hovorí s rovnakým citom a obdivom. Ich život vyzerá byť perfektný, obidvaja sú šťastní a žijú si svoj sen na newyorskej divadelnej scéne.

Opak je však pravdou a po týchto milých vyznaniach sa dozvedáme, že ide len o akýsi pokus rozvodového poradcu o nápravu ich rozpadajúceho sa manželstva, kedy si obaja mali za domácu úlohu napísať zoznam vecí, ktoré si na tom druhom cenia. Takmer vôbec spolu nekomunikujú, Nicole sa spolu s ich synom Henrym rozhodne odísť do Los Angeles, pretože bola obsadená do nového seriálu. Naopak Charlie, ambiciózny režisér, zostáva v New Yorku, nakoľko sa mu po dlhých rokoch podarilo presadiť svoju hru na Broadway a práve on by chcel dostať svoje dieťa do opatery. To je kameňom úrazu a čo sa najskôr rysovalo ako umiernené odlúčenie bez právnikov sa mení na vojnu plnú súdov, hádok a sĺz.

Manželská história nám ponúka náhľad do procesu rozvodu a aký psychicky namáhavý môže byť. Pre diváka sa môže stať výzvou aj fakt, že nevie na koho strane má stáť. V manželstve Nicole a Charlieho nedochádzalo k domácemu násiliu, zneužívaniu či problémom s alkoholom – dôvodom, ktoré stoja za nespočetným množstvom rozpadnutých párov. Ide o jednoduchú stratu spojenia a porozumenia. Vzdiali sa jeden od druhého napriek tomu, že boli spolu prakticky neustále. Alebo možno práve vďaka tomu.

Manželská história (Marriage Story) © 2019 Netflix

Baumbachovi nie sú príbehy, v ktorých je hlavným protagonistom rodina, cudzie, ako sme mohli vidieť v The Meyerowitz Stories či Sépia a veľryba, v ktorom sa na rozvod pozeráme očami tínedžerov. Tentoraz ide o stanovisko dospelákov a zároveň aj rodičov. Herecké výkony celého obsadenia si získavajú zaslúžený obdiv na takmer všetkých odovzdávaniach cien vrátane Screen Actors Guild či Zlatých glóbusoch. Film sa nezaobišiel ani bez niekoľkých nominácií na cenu Oscar. Okrem Drivera a Johansson sa vo filme objaví aj Laura Dern, ktorá za stvárnenie Nicolinej hollywoodskej právničky Nory získala rovno niekoľko ocenení za najlepšiu herečku vo vedľajšej úlohe.

Film obsahuje veľa dojemných a silných scén, občas mi niektoré z nich pripomínali film Núdzový východ od Sama Mendesa, najmä keď celé rozvodové konanie a neustály nátlak okolia dopadne na obe postavy a dostanú sa do nepekného konfliktu. O skvelé zábery sa postaral kameraman Robbie Ryan spolu s editorkou Jennifer Lame a za zmienku stojí aj zaujímavá hudba skladateľa Randyho Newmana.