Rok: 2008

Réžia: Phyllida Lloyd
Scenár: Catherine Johnson
Kamera: Haris Zambarloukos
Hudba: Stig Anderson, Benny Anderson, Bjorn Ulvaeus
Hrajú: Meryl Streep, Pierce Brosnan, Colin Firth, Stellan Skarsgärd, Amanda Seyfried, Julie Walters, Christine Baranski

MammaMiaAk máte chuť na slastne úchylnú skákačku v réžii Phyllidy Lloyd, srdečne vás pozývam na pestrofarebnú plážovú exhibíciu pod názvom Mamma Mia! Jedinou podmienkou účasti je, že nesmiete mať prehnanú averziu voči piesňam od skupiny ABBA. Ak pôjde všetko hladko a vy budete v správnom čase na správnom mieste, hlava vás vôbec nemusí bolieť. Ak však neholdujete hyper-presýtenému spektru farieb a presladenému cukru v jednom, radšej si pozrite niečo menej bolestivé. Napríklad Once, prípadne koncert Def Leppard.

Po tom, čo Mamma Mia! ovládla divadelné dosky na celom svete, prichádza na rad jej filmová verzia. Jednoduchý príbeh zaobalený do gréckych reálií s podmazom neutíchajúcej zábavy a švédskym muzikantským vkladom sa stali základom filmového spracovania muzikálu, ktorý sme už minulý rok mali možnosť vidieť aj u nás na Slovensku. Autorkou muzikálu bola Catherine Johnson, režisérkou Phyllida Lloyd, o tanečnú choreografiu sa postaral Anthony van Laast. Toto zoskupenie zostalo pokope aj pre film, ktorý sa na britských ostrovoch v týchto dňoch stal druhým najlepšie zarábajúcim filmom po pomaly legendárnom a nedosiahnuteľne prvom Titanicu.

Sophie (Amanda Seyfried) pozýva na svoju svadbu aj svojich troch potencionálnych otcov – Billa, Sama a Harryho. Sophienu matku Donnu (Meryl Streep) tak počas príprav na veľkú udalosť zaskočí „nepozvaná“ návšteva, ktorá spustí kolotoč neočakávaných udalostí. Trom značne rozdielnym chlapom (niečo v zmysle dlhý, široký a bystrozraký) sa zrazu naskytne možnosť stať sa otcom nádhernej nevesty. Ktorý z nich si z gréckeho ostrova Kalokairi (po inom Skopelos) odvezie novú dcéru? To je oriešok, ktorý sa počas vyše hodiny a pol budeme snažiť rozlúsknuť.

MammaMia MammaMia

Herecký aparát sa podarilo zosúladiť nadmieru dobre. Herecké hviezdy na čele s Meryl Streep a Piercom Brosnanom sa svojich úloh zhostili výborne. Meryl hráva väčšinou vážne postavy, no ani to jej nezabránilo podať oduševnený výkon, ktorý divákov určite zabaví. Mamma Mia! sa nesie v komediálnom duchu. Množstvo gagov a vtipných situácií spríjemňuje úseky medzi piesňami, ktoré svojimi tónmi samé vytvárajú príbeh. Zo začiatku sa do filmu vniesol aj satirický dych gréckej dediny, ktorý však po pätnástich minútach vymizol, a bohužiaľ, skoro sme zabudli, kde sa príbeh odohráva. Do popredia vystúpili choreografie, na ktorých sa občas dalo i riadne zasmiať, no vzápätí aj porozmýšľať o ich opodstatnení. Predsa len, nie často vidno vo filme ľudí s plutvami tancovať na móle v takom veľkom množstve.

Áno, film je trochu pritiahnutý za vlasy. Miestami sa snaží pripomenúť, že život je vlastne len jedna obyčajná zábava. Hlavné je veľa tancovať, veľa piť a ak aj tvrdo pracujete, na všetko sa vykašlať a utekať za ostatnými tam, kde to žije. Piesne od ABBY tu nefungujú len ako sprievodcovia po historických pamiatkach. Naopak, ich texty sú do scenáru zakomponované veľmi citlivo a v danom momente vždy vyjadrujú postoj jednotlivých postáv.

MammaMia MammaMia

Niektorým divákom určite bude vadiť aj do neba volajúci gýč, ktorý sála z tohto filmu ďaleko za hranice Egejského mora. Každopádne si myslím, že ani obrazový, ani scenáristický gýč tomuto filmu vyslovene neublížil. Skôr naopak, posunul ho definitívne do skupiny filmov, nad ktorými netreba premýšľať a nechať ich plynúť tak voľne ako plynie čas. Niekto sa na chytľavé piesne chytí, niekto nie. A v podstate o nič iné ani nejde. Mamma Mia! je najmä o piesňach. Na to ostatné za pár minút zabudnete.

/