Minutáž: 102 minút

Réžia: Jonathan Dayton, Valerie Faris
Scenár: Michael Arndt
Kamera: Tim Suhrstedt
Hudba: Mychael Danna
Hrajú: Greg Kinnear, Toni Colette, Steve Carell, Abigail Breslin, Paul Dano, Alan Arkin

Mala Miss SunshineNa tento film som sa vybrala bez toho, že by som o ňom niečo bližšie vedela. Názov mi niečo hovoril, pretože som naň dávnejšie videla trailer. Z traileru som si pamätala len, že to pôsobilo moc milo a rodinne a tak som dúfala, že sa z toho nevykľuje nič patetické a moralizujúce. A naozaj, Little Miss Sunshine je všetko, len nie patetický a moralizujúci film. Ako vraví jedna z jeho režisérok Valerie Faris, je to film o hodnote rodiny, nie o rodinných hodnotách.

Rodina Hoover-ovcov je tvorená tými najmenej typizovanými, najreálnejšími a najnedokonalejšími členmi, akých som v rodinnom filme videla (Griswoldovci, sorry). Hlava rodiny Richard (Greg Kinnear), chorobný optimista, ktorý sa na svojom životnom postoji snaží založiť biznis a svoje podnetné rady, ako uspieť, predáva iným, napriek tomu, že sám ich potrebuje najviac. On sám to samozrejme nevidí, zato celá jeho rodina na čele so Sheryl áno. Sheryl (Toni Collette) je realistka, starostlivá matka, ktorá sa snaží, aby šlo všetko tak ako má. Akokoľvek, jej brat (Steve Carell), ktorý sa pokúsil zabiť, svokor (Alan Arkin), ktorý sa na staré kolená dal na heroín a syn (Paul Dano) v puberte, ktorý sa na protest proti všetkému a všetkým rozhodol nerozprávať, jej to moc neuľahčujú. Všetkých ich však spája malá Olive (Abigail Breslin), ktorá si svojou detskosťou, milotou a snahou sa raz stať Miss USA musí podľa mňa získať úplne každého.

Aby sme sa vyhli nedorozumeniam, Olive, napriek svojej ambícií, nepatrí k najväčším krásaviciam. Je to jednoducho obyčajné 7ročné dievčatko, ktoré nosí veľké nevkusné okuliare, na každej ruke ma asi 5 náramkov, hodiniek, všeličoho trblietavého a gýčového, má zaoblené bruško a denne za hudby z jej ružového discmana trénuje choreografiu, aby sa stala Miss. Raz jej zavolá teta, ktorá spôsobila, že z inak rozumného dieťaťa sa stala nadšenkyňa súťaží krásy, aby jej oznámila šťastnú novinu. Olive má miesto v súťaži Little Miss Sunshine – pre Olive je to naplnenie celého jej snaženia, a tak sa celá rodina napchá do dodávky a vydá sa na dlhú cestu do LA.

Mala Miss Sunshine Mala Miss Sunshine

Na podobnú, nekonečnú cestu sa tiež raz vydali už spomínaní Griswoldovci vo svojej šialenej road movie o niekoľkých (miestami tiež nekonečných) pokračovaniach. Kým však „Prázdniny v Amerike“ je založený na tupom a ťažkopádnom humore, ktorý mňa mimochodom vždy neuveriteľne pobaví, Little Miss Sunshine stojí na nenápadnom, roztomilom, miestami drsnom humore, ktorý miestami vyvoláva záchvaty smiechu, niekedy pousmiatie. Podľa mňa je scenár veľmi dobre vyvážený, nie sú tam hluché miesta a nie je ani stavaný tak, že sa neviete dočkať, kedy tam už budú a ako to vlastne dopadne. Už len pozorovať túto rodinu je potešením a či je to u nich doma, v aute, či na súťaži, vždy sú to oni, so svojimi problémami a úchylkami, podpichovačnými rečami, ale aj zjavnou láskou.

Abigail Breslin (Olive) hrá jasný prím. Je neuveriteľné, aká je suverénna a zároveň zostáva úplne detská a nevyumelkovaná. Zjavne si to všimla Akadémia, keďže je nominovaná na Oscara za najlepší ženský herecký výkon vo vedľajšej úlohe. Jej brat sa k slovu kvôli svojmu predsavzatiu moc nedostane, ale to nič nemení na tom, že Paul Dano sa úlohy outsidera, ktorý sa snaží pretrpieť život s rodičmi zhostil tiež veľmi dobre. Deduško, ktorý ju obetavo naučil rozkošné pohyby je proste bravúrny a je to jedna k piatim, že Alan Arkin získa sošku Oscara za najlepší mužský herecký výkon vo vedľajšej úlohe.

Mala Miss Sunshine Mala Miss Sunshine

Little Miss Sunshine si ma úplne získal a po návšteve kina som ho videla ešte dvakrát. Neviem sa vynadívať na úchvatnú Olive a jej „čudácku“ rodinu. Najsympatickejší na nich mi je fakt, že v skutočnosti sú úplne normálni. Každý ma predsa svoje problémy, svoje zvláštnôstky a môžeme len ďakovať gýčovým rodinným presladeným filmom, že v porovnaní s nimi Little Miss Sunshine pôsobí svojou reálnosťou úplne zázračne a magicky.

/

PS: 25.februára môžete Little Miss Sunshine držať palce na Oscaroch v kategórií najlepší film a scenár k nemu.