Prístupnosť: MP 18

Réžia: Laurence Dunmore
Scenár: Stephen Jeffreys
Kamera: Alexander Melman
Hudba: Michael Nyman
Hrajú: Johnny Depp, John Malkovich, Samantha Morton, Rosamund Pike, Richard Coyle

LibertinJe rok 1675. Miesto: Londýn. Špinavé, blatisté mesto do ktorého práve prichádza mladý, nádejný, alkoholu holdujúci a ženám neodolávajúci, John Wilmot alebo ak chcete Earl z Rochesteru (Johnny Depp), v spoločnosti svojej krásnej manželky Elizabeth (Rosamund Pike). Do tohto skazeného veľkomesta plného prostitúcie, ktorá nemá žiadne zábrany, bol pozvaný na žiadosť jeho osobného priateľa, kráľa Anglicka, Karola II (John Malkovich). Kráľovu dôveru v jeho majstrovstvo pera a slova sužuje problém Johnovej odvrátenej strany povahy. Smilník a hlavne rebel, povrchný, povestný svojou naivnou predstavou o živote, častokrát utekajúci pred všetkým a pred ničím.

O tom, že alkohol je jeho každodenný spoločník sme načrtli už vyššie, ale to, že už päť rokov nezažil pocit vytriezvenia ešte nie. Dokonalý alkoholik, ktorý na to, aby padol do toho najspodnejšieho dna potrebuje ešte jeden kontakt s krásnou ženou. Je ňou mladá, ambiciózna, divadelná herečka Elizabeth Barryová (Samantha Morton), ktorá je v počiatkoch publikom nechcená a odsudzovaná. Nádej do jej hereckého života vštepí anjel s diablom v tele- John, ktorý sa zaľúbil na prvý pohľad. Počiatočné odmietanie a nevôľa patrí k tomu, Elizabeth sa nehrá na žiadnu ľahkú dievčinu zaraďujúcu sa do skupinky zneuctených Johnových mileniek, no aj ona je len človek a nech sa bráni akokoľvek, časom podľahne jeho kúzlu a závratnému šarmu. John motivovaný jej talentom venuje svojmu novému objavu všetok voľný čas a tvrdou drinou urobí z Elizabeth kráľovnú divadelných dosiek. On sám však zaplatí daň najvyššiu. Daň za urazenie, daň za bolestivú lásku, daň za to, že je len obyčajný smrad, ktorého nemôžme mať radi (ako sa nám on sám prihovára v úvode).

Libertin Libertin

Nový a zároveň prvý celovečerný film doteraz neznámeho Laurenca Dunmora určite prekvapil mnoho kritikov po celom svete. Kto čakal bezradný príbeh, nefungujúci dej a neskúsenú režisérsku prácu čakal zbytočne. Laurence prekonal všetky očakávania a jeho počin je počinom viac ako hodnotným. Svoj team vedie až prekvapujúco svižne, herecká ekipa funguje na sto percent a obraz je neskutočný, famózny. Zodpovedná práca kameramana Alexandra Melmana s tlmeným, tmavým obrazom dotvára dejovú atmosféru, ktorá pôsobí až neuveriteľne realisticky, svet 17. storočia je vytvorený úchvatne.

Trio hercov, dlhodobých ašpirantov na Oscara nemohol Dunmore poskladať lepšie. Tradične fantastický Johnny Depp nezostáva svojej povesti nič dlžný, nech hrá kohokoľvek, hrá ho presne tak, ako si len vieme najlepšie predstaviť. Snáď nikto nepochyboval o tom, že úloha uleteného, večne ožratého Wilmota narobí jeho osobe problémy. Nenarobila. Pohral sa s ňou tradične s nadhľadom a vo vzduchu visia ďalšie nominácie.

Libertin Libertin

John Malkovich, nominovaný na Oscara za filmy Miesta v srdci (1984) a S nasadením života (1993) už veľmi dávno potvrdil, že jeho miesto medzi hercami je v prvej rade. S úlohou vodcu Anglicka sa pobil s tradičnou ľahkosťou a v jeho podaní je kráľ Karol II. presne tým, čím má byť.

Samantha Morton, taktiež už dlhoročná ašpirantka na zlatú sošku po výborných výkonoch s filmami Woodyho Allena (Sladký ničomník, 1999) a Íra Jima Sheridana (V Amerike, 2002) precízne dopĺňa mužskú hereckú osádku.Aby sme nezabudli na veľmi vedľajšie postavy, na sucho neostane ani Johnova žena Elizabeth, ktorú šarmantne predostrela 27-ročná Angličanka Rosamund Pikeová.

Suma sumárum, herecký štvorlístok vynáša film Libertin do výšin. Nie je to film na ktorý budete do smrti spomínať, ale je to film, ktorý aj napriek pomalému a sem tam nudnému rozbehu nadobudne rozmer svižného, zaujímavého a nevtieravého predstavenia. Neviem ako to bude vo vašom prípade, no vo mne koniec vzbudil chuť, aby mal film ešte pár minút naviac. Otestujte si preto aj vy film Libertin na sebe, myslím, že neurobíte chybu. Skrýva v sebe čaro, ktoré čaká len a len na vás, preto hor sa do kina.

/