Réžia: Hany Abu-Assad
Scenár: Hany Abu-Assad, Bero Beyer
Kamera:Antoine Héberlé
Hudba: Jina Sumedi
Hrajú: Kais Nashef, Ali Suliman, Lubna Azabal, Amer Hlehel, Hiam Abbass

Raj hneď teraz(Keďže film vyžaduje od diváka aspoň základné znalosti problému, úvod recenzie je poňatý značne informatívne.)

Každému, kto sa aspoň trochu vyzná v dejepise alebo pravidelne sleduje televízne správy, musí byť hneď jasné, že konflikt medzi Izraelom a Palestínou sa len tak ľahko nevyrieši. Toto územie na Blízkom východe kedysi obývali izraelské kmene (o tom hovorí Biblia), potom na dlhé stáročia túto zem vlastnili Arabi. Po druhej svetovej vojne bolo územie pod správou Veľkej Británie, ktorá na nátlak židovských organizácii a čiastočne aj ako satisfakcia za holocaust vytvorila v roku 1948 štát Izrael. Hneď po vytvorení štátu museli Židia začať bojovať o svoju existenciu, keďže okolité štáty sú všetky do jedného arabské, čiže nepriateľské. Väčšinu vojenských konfliktov Izrael vyhral, rozšíril si svoje územie (často krát nečestným spôsobom) načo nastal masový exodus Palestínčanov, z ktorých sa stali utečenci vo vlastnej zemi.

Aj v súčasnosti je toto územie asi najnepokojnejším miestom na svete, keď sme denne svedkami buď teroristických útokov zo strany Palestínčanov, alebo vojenských akcií zo strany Izraelcov. Obe strany majú na svojej strane mocných spojencov, čiže problém nemá už dlhé roky praktické riešenie, aj keď sa o to diplomati neustále snažia. Tento konflikt máme možnosť sledovať zväčša z pohľadu Izraela (najmä v médiách je to tak prezentované alebo film Mníchov riešil (alebo skôr neriešil) túto tému z pohľadu izraelského Mossadu). Teraz máme možnosť sa pozrieť na konflikt zo strany slabších, teda Palestínčanov v podobe filmu Paradise Now. Režisér Hany Abu-Assada (pôvodom Palestínčan, ale momentálne žije v Holandsku) zohnal peniaze na svoj film po celej Európe so zárukou, že film nebude oslavou terorizmu.

Raj hneď teraz Raj hneď teraz

Film sleduje osud dvoch dlhoročných kamarátov, Saida a Khalede, ktorí pracujú ako automechanici v meste Nábulus v pásme Západného brehu Jordánu. So svojou prácou nie sú vôbec spokojní, ale v dôsledku neriešiteľnosti svojej momentálnej situácie (za ktorú vinia samozrejme Izrael) sa zmierili s týmto stavom. Už od detstva sa zúčastňujú na teroristických akciách namierených proti Izraelu (každý má na to svoje osobné dôvody) a jedného dňa príde hodina, keď sú vybraní vodcami teroristov, aby sa stali martýrmi, obetovali svoj život za arabskú vec a na oplátku sa dostali priamo do neba (to tvrdí Korán). Lenže to nie je až také ľahké, ako sa zo začiatku zdá, pretože pochybnosti o správnosti takéhoto konania sa začnú v ich hlavách rojiť značne rýchlo, čomu ešte dopomáha Suha (priateľka Saiida), ktorá nevyrastala v miestnom prostredí, a tak vidí veci z iného uhla pohľadu.

Najväčšou slabinou scenáru filmu, je fakt, že tému sledujeme z pohľadu iba jednej strany. Čo je v podstate aj logické, scenár písal režisér na základe osobných rozhovorov s osobami, ktoré boli do podobných akcií zapletení alebo s atentátnikmi, ktorí si to v poslednej chvíli rozmysleli. V prvej časti filmu sledujeme v akom prostredí musia Palestínčania žiť, aké je pre nich ťažké získať poriadnu prácu. A v tejto bezvýchodiskovej situácii ich ľahko vedia presvedčiť ich „intelektuáli“ za pomoci úryvkov z Koránu, že zomrieť pre Alláha je tá najrýchlejšia cesta do neba. V druhej časti sa zase na povrch dostávajú otázky viny a neviny a celkového zmyslu podobného boja. Hrdinovia najmä na základe podnetov od Suhy začnú rozmýšľať, že či práve takýto typ boja zmení niečo v ich svätej vojne proti Izraelu. Preto sú napríklad nezmyselné snahy pridať filmu nálepku kontroverzný, alebo snahy Židov pred udeľovaním Oscarov, aby bol film vyradený z kategórie Najlepší zahraničný film, pre údajné ospravedlňovanie samovražedných útokov. Film sa vôbec nesnaží takéto konanie ospravedlniť, naopak, snaží sa o veci podať komplexný obraz (zo strany Palestínčanov), ukazuje príčiny, prečo mladí ľudia tak ochotne zomierajú v tomto konflikte.

Raj hneď teraz Raj hneď teraz

Ako vidieť, film je po myšlienkovej stránke dobre napísaný, oveľa horšie je to s filmárskym spracovaním náročnej témy. Keďže divák má pri sledovaní filmu najmä rozmýšľať, film mu svojim pomalým tempom prináša množstvo príležitostí, kedy môže svoje myšlienky a názory usporiadať. Ale práve tá rozťahanosť filmu ma pri sledovaní v niektorých momentoch neskutočne iritovala, pretože aj napriek myšlienkovým pochodom, film môže ísť ďalej a nie len obsahovať bezduché zábery. Jeden z mála svetlých okamžikov je napríklad natáčanie videa pre rodiny martýrov, čo je asi jediný moment kedy sa divák môže baviť. Slabému spracovaniu navyše sekundujú priemerné herecké výkony, ktoré sa ale dajú prehliadnuť vzhľadom na náročnosť témy a netradičný pôvod filmu. Prehliadnuť sa ale nedá fakt, že divák je do deja vtiahnutý bez vysvetľujúcich informácii, takže ak nemáte ani trochu predstavu, čo sa v tejto oblasti deje, budete asi dosť mimo. Napriek tomu je výborné, že podobný film vznikol, aj keď je jeho hodnotenie kvôli tu spomenutým veciam nižšie, ako si Paradise Now za svoju myšlienku zasluhuje.

/