Gong fu

akčný, komédia
2004 / 99 min. / MP 12
Hong Kong / Čína

Stephen Chow
Stephen Chow, Huo Xin, Chan Man-keung, Tsang Kan-cheung
Pred pár rokmi ľudia zvykli hovoriť, že sa blíži apokalypsa, pretože najúspešnejším raperom bol beloch, najlepším golfistom černoch a Nemci nechceli ísť do vojny. Asi na tom niečo bude, pretože už aj vo filmovom biznise sa začína diať niečo divné – Japonci a Číňania začínajú vo veľkom parodovať svoje bojové umenia! Teda, už dlhšie je tu Jackie Chan a jeho hollywoodske komédie, ale správne sa to rozbehlo až s filmom Shaolin Soccer. No a posledným klincom do truhly vážnosti ázijských bojových snímok je Kung-fu mela ( a až taká apokalypsa to nie je ).

Príbeh alebo dejová línia v tomto filme nie sú až také podstatné. Ostatne, ani herecké výkony a zakotvenie filmu v nejakom časopriestore tiež nie. Podstatná je hyperbola, farby, zvuky, gagy a efekty. Vo filme nie je žiadna vedúca postava. Je tu síce mladík Sing (Stephen Chow), ktorého trauma z detstva poznačila natoľko, že sa silou mocou chce stať zlým chlapcom a zabíjať ľudí ako člen Sekerkového gangu, ale vo filme je množstvo drobných a zaujímavých postavičiek, ktoré sa na plátne mihajú, že nemáte čas sa výsostne venovať jeho postave.

Spomínaný Sekerkový gang predstavuje hrozbu pre obyčajných ľudí žijúcich na chudobnom predmestí. Síce, až takí obyčajní nie sú – za zmienku stojí správkyňa domu, ktorú majú všetci za harpiu, pretože ich stále sekíruje, ale všetko sa zmení, keď sa z nej vykľuje chrabrá bojovníčka, ďalej zubatá Jane, ktorej jedinou úlohou je ceriť chrup do kamery alebo trojica nenápadných nájomníkov, ktorí sú v skutočnosti majstri Kung Fu. Aj názov Sekerkového gangu prezrádza, že až takí nebezpeční nie sú – je to len banda neschopných zabijakov, ktorí majú svoj vlastný Sekerkový tanček.

© Star Overseas

Všetky tieto postavy vytvárajú mozaiku zábavného chaosu, ktorý sa zmieta pred vašimi očami. Bolo tu už veľa podobných komédií, ktoré stavali na nezmyselnosti, ale výhodou tejto je fakt, že nikdy neviete, čo bude nasledovať. Všetko je dokonale nafúknuté, prehnané a napriek tomu sa trápnym scénam vyhýba takmer vo všetkých prípadoch. Ďalším plusom sú neznámi ázijskí herci – okrem hlavnej postavy, ktorú hrá Stephen Chow, známy so Shaolin Soccer, zároveň režisér a spoluscenárista, sú tu samé neznáme tváre a tak im ešte ľahšie uveríte, že v tom šialenom prostredí naozaj žijú.

Asi tak prvých päť sekúnd som si myslela, že je to čínska odpoveď na Agentov dementov. Ako hlboko som sa mýlila. Zatiaľ čo Agenti dementi ostávajú verní svojmu názvu a nič naozaj vtipné sa v nich neobjaví, Kung-fu mela je výborná zábava, ktorá zveličuje úplne všetko a všetkých. V spojení s ázijskými hercami a ich rečou dokonalá, neokukaná kombinácia. Samozrejme, aj tu sa scenár drží istej línie – boj dobra a zla, víťazstvo menších a chudobných, premena zlého chlapca na bojovníka za práva utláčaných, triumf lásky. Ale aj tak film stále ostáva originálnou Kung-fu melou.