Krížová výprava © Film Europe 2022 Krížová výprava © Film Europe 2022

Predstavte si, že jedného dňa zistíte, že ste prišli o väčšinu z vášho cenného majetku. Niekto ho jednoducho rozpredal, keď ste sa nepozerali. Šperky, víno, drahé hodinky, luxusné kabelky či šaty. Veci, ktoré mali obrovskú hodnotu, dnes majú nového majiteľa. Presne to sa stalo Abelovi a Marianne v komédii Krížová výprava.

La Croisade

komédia
2021 / 67 min. / MP
Francúzsko

Louis Garrel
Louis Garrel, Jean Claude Carriere
O svoje veci však manželský pár neprišiel kvôli sofistikovanému zlodejovi, ale kvôli vlastnému synovi. Ten ich začal rozpredávať cez internet, aby podporil projekt, ktorý má, takpovediac, zachrániť svet. V projekte sú zapojené stovky detí z celého sveta. Majú plán, majú odhodlanie, dokonca aj povolenia od niektorých vysokých štátnych predstaviteľov. Stále je však v ambicióznom projekte veľa drobností, ktoré treba doriešiť.

Krížová výprava hodí diváka do príbehu bez výraznejšieho vysvetľovania. In medias res sa ocitáme v centre diania v čase, keď rodičia Abel (Louis Garrel) a Marianne (Laetitia Casta) zisťujú, že im z domu zmizli všetky cennosti. Ich syn Joseph (Joseph Engel) je donútený vysvetliť im plán na záchranu planéty. Ten sa síce zdá naivný a nepravdepodobný, je však do detailov prepracovaný a postupne začína zaujímať najmä Marianne. Na pozadí odhaľovania plánu však prebieha viacero kríz – najmä tá manželská.

Krížová výprava je svojou dĺžkou a spôsobom jasného prinášania faktov veľmi netradičným filmom, na aký u nás ani nie sme zvyknutý. Príbeh rozvrhnutý do jednej hodiny je natoľko úsporný, že skôr pôsobí ako jedna samostatná poviedka z nejakého rozsiahlejšieho cyklu. Strohý dej prináša jasné posolstvo, jeho vrchol (deju aj posolstva) zažívame vlastne hneď na začiatku filmu v zaujímavej a jemne chaotickej scéne.

Krížová výprava © Film Europe 2022

Všadeprítomné analyzovanie života, správania aj vzťahu je miestami na obtiaž, pretože spád deja je neraz tak rýchly, že divákom prestane záležať na postavách. Tie sa na tak krátkej minutáži vlastne ani nemajú šancu ukázať vo viacerých hereckých polohách. Napriek tomu ich manželská kríza pôsobí autenticky, hoci sa viac odohráva v ich vnútri a mimike, než vo vyrieknutých slovách.

Svojský príbeh nie je prvou spoluprácou medzi Louisom Garrelom (ktorý hrá aj režíruje) a Leatitiou Casta, ktorí si spolu sadli už aj vo filme Verní neverní. Krížová výprava rozhodne nie je pre každého, jej humor je miestami mätúci, občas paroduje, občas sa až premotivovane stavia na stranu ekologických aktivistov. Oplatí sa však pozrieť si to najmä kvôli zaujímavej choreografii úvodnej scény. Vďaka minutáži môžeme hovoriť o francúzskej jednohubke, ktorou si večer rozhodne nepokazíte.