Prístupnosť: MP12

Réžia: Bahman Ghobadi
Scenár: Bahman Ghobadi
Hudba: Hossein Ali Zadeh
Kamera: Shahriar Assad
Hrajú: Samuel L. Jackson, Tom Kane, Corey Burton, Ian Abercrombie, Anthony Daniels, Dee Bradley Baker, Christopher Lee

KorytnackyMozuLietatSíce s prevažne detským obsadením, no detský film ešte do menšej miery, akým bola kedysi Pieseň o sivom holubovi. (Už len tá podobnosť v poetike názvu.) Blízkovýchodný zástupca v tohtoročnom Projekte 100 sa s vami nepomazná a nepošle vás do postele so želaním dobrých snov. Snáď by ste niečo také po zbežnom nakuknutí do obsahu ani nečakali.

V dedine na hraniciach Iraku a Turecka, plnej kurdských utečencov, už všetci dychtivo očakávajú blížiacu sa americkú inváziu. Situácia, v akej sa bizarná pospolitosť ješitných starcov a húfov na seba odkázaných decák ocitla, dáva príležitosť vyniknúť prispôsobivým a učenlivým. Chlapec odnikiaľ, príznačne prezývaný Satelit, pomáha miestnym s montovaním antén, aby sa mohli priamo zo CNN dozvedieť, kedy už začne vojna. Nikto z nich po anglicky nerozumie, no Satelit to dokáže aspoň predstierať. A George Bush odrazu predpovedá počasie. Satelit si získava rešpekt a stáva sa vodcom miestnych detí, zoskupenia sirôt a mrzákov, v ich tristnom hľadaní obživy. Peniaze možno zohnať aj v tejto Bohom a eurom opustenej končine. Stačí ťažiť a predávať zo zásob miestneho nerastu: totiž mín. Treba si pamätať, že americké možno streliť výhodnejšie ako talianske..

Do ostnatej idyly sa pripletie osobitá trojica: bezruký Hengov so sestrou Agrin a slepým batôžkom na jej chrbte. Sebavedomý a samostatný Hengov sprvu predstavuje pre Satelita rivala. No Agrin sa mu ihneď zapáči. Dostatočný dôvod, aby postupne začal okyptenej rodine pomáhať. Kým môj doterajší popis môže vyvolávať dojem surového dokumentárneho spracovania, v skutočnosti sa v priebehu filmu množia znekľudňujúce motívy. O Hengovovi sa šušká, že vidí budúcnosť. Satelit povestiam bezvýhradne dôveruje. Paradoxne je to v súlade s jeho pragmatizmom: (správne vyloženú) veštbu môže využiť vo svoj prospech. Neprístupná Agrin, sužovaná ešte temnejším tajomstvom, prejavuje samovražedné sklony. Jej vzťah k najmenšiemu slepému členovi rodiny je zmesou nehy a odporu.

KorytnackyMozuLietat KorytnackyMozuLietat

Viac než obžalobou sa Ghobadiho príbeh pokúša byť básňou. Predchnutou tragédiami národa, pre ktorý v geopolitike nezvýšilo miesto. (Presnejšie: urobili si z neho kurvu, ako to robia vojaci, plieniaci domy civilov.) Dočasnosť, útrpnosť a konečnú rezignáciu v živote vodcov malého pohraničného spoločenstva (Satelit sa otáča pochodujúcim americkým vojakom chrbtom) možno vnímať ako symbol minulosti a súčasnosti celého kurdského etnika. Je to film politický do tej miery, do akej politika neponúka uspokojivé východisko. Náboženský do tej miery, do akej náboženstvo prestalo ponúkať nádej. Je to film smutný, ak vás život vôbec ešte baví.

/