Rok: 2008
Prístupnosť: MP

Réžia: Kirk DeMicco
Scenár: Kirk DeMicco, Rob Moreland
Hudba: Chris P. Bacon
Hrajú: Martin Písařík, Vojta Kotek, Lucie Vondráčková

Vesmírni opičiaciJe veľmi smutným faktom, keď sa v našich kinách premieta film, ktorého dej by sa dal zhrnúť do jednej trochu rozvitej vety a všetky zaujímavé scény z neho sú obsiahnuté v dvojminútovej ukážke. Takáto udalosť sa chvalabohu nestáva každý týždeň, ale aj tak sa jej nedá úplne vyhnúť tak tri krát – štyri krát za rok. Skvelým príkladom takéhoto filmu je animovaný film s názvom Vesmírni opičiaci, ktorý by bol možno pred takými desiatimi rokmi vcelku kvalitným zástupcom svojho žánru, ale dnes je to film skôr na plač alebo na sarkastický smiech.

Príbeh je naozaj veľmi triviálny a najmä veľmi predvídateľný. A platí to určite aj pre malé deti. Jeden z projektov NASA, v podobe nepilotovanej družice, zlyhal. Jej úlohou bolo hľadať život na iných planétach a jedného dňa bola “vcucnutá“ červiou dierou. Americká vláda sa rozhodne poslať záchranný tím, ktorý však nebude zložený z ľudských astronautov, ale zo šimpanzov. Tým je vytvorený z veliteľa Titana, inteligentnej a krásnej Luny a z “hrdinu“, Hama Tretieho. Jeho starý otec bol priekopník šimpanzej astronautiky, ale Ham Tretí len ťaží z dedkovej slávy a živí sa ako cirkusový artista. Preto, keď dostane ponuku od NASA na záchrannú misiu, tak ju zjavne neberie veľmi vážne a snaží sa hlavne zabaviť…

Star Wars: The Clone Wars Star Wars: The Clone Wars

Scenár animáku Vesmírni opičiaci je veľmi zaujímavou ukážkou toho, ako sa dá urobiť silne neoriginálny film v rozsahu osemdesiat minút, ktorý pritom ešte navyše aj strašne nudí. Nie je zase pravdou, že by film neobsahoval zaujímavé, ba dokonca aj vtipné scénky. Taká jedna, dve by sa aj našli, ale celkovo zapadnú v desivom množstve opozeraných, hlúpych a často aj nudných scénok, medzi ktorými jednoznačne “vedie“ tanec s postavičkou zloženou z nejakých vecí podobných cukríkom. Zaujímavou ukážkou umu scenáristov je aj prechod cez planétu, keď to vyzerá ako keby len postupne hádzali za sebou rôzne prostredia (ako v počítačovej hre) a občas sa snažia urobiť nejaký ten odkaz na známy film, čo ale pôsobí takmer vždy ako päsť na oko.

Príbeh by sa možno aj dal prepáčiť (najmä asi deťmi), keby ho vyvažovala skvelá animácia, ktorou sa autori filmu chvália v distribučných materiáloch. Opak je však pravdou. Animácia nesiaha vrcholným kúskom najmä od Pixaru, alebo od štúdia Dreamworks ani po členky. Niektoré postavičky sú síce kvalitne urobené (asi tak dve), ale celkovo je animácia na úrovni počítačovej hry, alebo na úrovni animovaného filmu pred desiatimi rokmi. Najlepšie to vidieť v scéne domina s raketoplánmi. Chýbajú rôznorodé textúry, nie sú tu takmer žiadne objekty v okolitom prostredí v pozadí a celé to pôsobí prázdnym a strohým dojmom, ako keby sa niekomu nechcelo dorobiť to.

Z predchádzajúceho textu možno vyplýva dojem, že film som pretrpel v mukách a oveľa radšej by som strávil tých osemdesiat minút napríklad u zubára. Nie je to úplne ale tak, film má aj svoje nepatrné kladné stránky, ktoré však nedokážu ani z ďaleka vyvážiť nudu pri sledovaní tohto výtvoru. Niektoré deti budú možno z neho aj nadšené, najmä ak pred tým nevideli nič od Pixaru a Dreamworksu, inak sú Vesmírni opičiaci veľmi úbohým animákom, ktorý nemôže robiť konkurenciu ani len priemerným animovaným filmom.

/