Rok: 2008

Réžia: Dennis Dugan
Scenár: Adam Sandler, Robert Smigel, Judd Apatow
Kamera: Michael Barrett
Hudba: Rupert Gregson-Williams
Hrajú: Adam Sandler, John Turturro, Emmanuelle Chriqui, Lainie Kazan, Rob Schneider, Dave Matthews, Chris Rock, Mariah Carey, John McEnroe

ZohanKeď sa povie tajný agent, tak sa určite každému z vás vybaví James Bond, či jeho mladší a na dnešnú dobu určite ,,nadupanejší“ Jason Bourne. Týmto časom ale nastal koniec, pretože je tu nový hrdina, ktorý strčí oboch týchto agentov do vrecka. Daniel Craig a Matt Damon len tíško závidia novej hereckej ,,špiónskej“ hviezde akou sa Adam Sandler na filmovom nebi stal. Že si z vás robím dobrý deň? Určite nie, toto konštatovanie je seriózne takmer ako najnovší Sandlerov filmový počin.

Kto pozná Sandlerovú tvorbu, hlavne tú komediálnu časť, tak už si určite urobil svoj názor na jeho ,,herectvo“ a zaradil si ho do tej, či onej kategórie. Je nepochybné, že Sandler má veľkú základňu fanúšikov a aj zarytých odporcov, tí neutrálni ako ja sa filmom od filmu radi necháme vždy znovu prekvapiť a až potom vyriekneme ortieľ. Do akej kategórie teda Zohan nakoniec zapadol?

Dajte si pozor na Zohana je každopádne jedna z tých bizarnejších ,,Sandleroviek“ pod režisérskou taktovkou Dennisa Dugana (Keď si Chuck bral Larryho, Policajti na baterky, Veľký tato). Slovo uletená by bolo slabé pre takýto film, naopak prirovnanie k Malému Nickovi – Satanovi Juniorovi z roku 2000 by bolo veľmi zavádzajúce a nepresné vzhľadom na zasadenie deja a tému. Svojim spôsobom išlo vtedy o obdobne experimentálny úlet ako teraz v prípade Zohana, avšak vtedy neslávil až taký úspech, aký si tvorcovia priali. Tvorcovia povolili uzdu fantázii aj teraz a robia si posmech takmer zo všetkého čo ich napadlo, jednoznačne však dominuje téma izraelsko – palestínskeho konfliktu. Zohan je špión, ktorý likviduje teroristov a agentov protivníka ako na bežiacom páse. Jeho snom je však stať sa kaderníkom a tak predstiera svoju smrť a snaží sa žiť v anonymite v Amerike kde sa snaži splniť si svoj životný cieľ, byť najlepším tvorcom účesov na svete. V novej krajine to nemá veľmi ľahké, ale vďaka svojmu úsiliu, telesnej kondícii, možnosti stvárať krkolomné kúsky a určite aj vďaka najchlpatejšiemu penisu, ktorým obšťastní nejednu zákazníčku sa stáva vyhľadávaným a uznávaným ,,špecialistom“.

Zohan Zohan

Dej je presne tak plytký ako ho autori chceli mať a zdalo by sa, že niečo takéto nemôže uspieť, opak je však pravdou. Zaujímavé je, že autori neparodujú konkrétne filmy, či filmové scény, ale aj napriek tomu je cítiť ten zámer scenáristov uťahovať si presne z vlastnosti agentov, z ich mindrákov a úchylnosti. Humor nie je predkladaný inteligentne, hneď od začiatku je jasné, že nechutnosti a absurdita budú hrať prvé husle, ale na počudovanie len vo veľmi málo prípadoch sa humor stáva trápnym. Veľkým plusom sa javí najmä dávkovanie humoru, ktoré vám nedá vydýchnuť. Ako náhle tvorcovia niečo prestrelia nasleduje nový ,,heft“, či Sandlerová vsuvka, ktorá predchádzajúci trapas napraví na pravú a musím povedať, že vcelku humornú cestu. Čo by som určite vytkol je takmer dvojhodinová stopáž. Posledná tretina filmu stráca na tempe a ako obvykle sa nám dostane trocha toho moralizovania, avšak aj to je pekne zabalené a ,,vyšperkované“ záverečným bojom špióna proti špiónovi.

Sandlerovi zdatne sekunduje aj John Turturro ako Zohanov protivník Fantóm, nedostáva však toľko priestoru ako Sandler a jeho disco kreácie. Vo filme nechýba ani (ako ho ja nazývam, dvorný Sandlerov šašo herec) Rob Schneider. Pamätám si len málo Sandleroviek, kde nemal tento ,,Dobrý striptér“ nejaký štek, hrali spolu čo si ja spomínam v Klik – život na diaľkové ovládanie, Trestná lavica, 50 krát a po prvý krát. Svoju roličku si tu zahrala aj Mariah Carey a za svoj výkon by mala byť určite nominovaná na cenu filmovej akadémie.

Zohan TropickaBurka

Dajte si pozor na Zohana je v prvej polhodinke vynikajúca zábava, ktorá každou minútou stráca na intenzite. Nestráca sa ani tak zábavnosť (taká tá rodinného typu), ale stráca sa trefnosť určitých narážok a práve tento úvodný zámer autorov sa mi tak páčil. Keby si film udržal toto úvodné ,,disco“ tempo po celý čas, tak by to bola určite komédia roku, takto to ostalo len pri veľmi zábavnej oddychovke, čo mi pravdu povediac aj tak stačilo na pozitívne hodnotenie, veď tento rok bolo ,,schopných“ komédii ako šafranu. Ťahúňom bol samozrejme Sandler ako Zohan. Nevynikal nezabudnuteľným herectvom, ale rola mu celkom sadla a jeho postava s tým ,,kanadským“ prízvukom bola naozaj zábavná. Záverečný verdikt je tak celkom pozitívny, pre fanúšikov Sandlera povinnosť, pre nás ostatných je to oddychovka na jedno pozretie, ktorá mohla dopadnúť naozaj oveľa horšie.

/