Kon-Tiki, 2012 © Nordisk Film

V duchu nedávneho udeľovania Oscarov prinášame pohľad na ďalší film, ktorý bojoval o zlatú sošku v kategórii cudzojazyčný film. Ako je známe, nakoniec vyhrala Láska Michaela Hanekeho, ale aj ostatné filmy ponúkajú zaujímavé témy a ich spracovania.

To sa týka aj filmu Kon-Tiki, ktorý je koprodukciou prevažne severských krajín v réžii nórskej dvojice Joachima Rønninga a Espena Sandberga. Tí sa doposiaľ vo filme zaoberali historickými prvkami (aj keď toho veľa nenakrútili) a slávny príbeh Kon-Tiki im do tejto šablóny krásne zapadol.

Thor Heyerdahl – legenda Nórska, moreplavec a bádateľ. Tento dobrodruh sa zaslúžil o zemetrasenie v dejepise. Roku pána 1947 sa s piatimi odvážlivcami vydal na riskantnú expedíciu, ktorou chcel dokázať svoju teóriu, že ostrovy Polynézie mohli byť objavené obyvateľmi Južnej Ameriky ešte v dobách pred Columbusom. Napriek odhováraniu z rôznych smerov sa Thor odhodlal podniknúť 101 dní dlhú výpravu len na balzovej plti.

Príbeh je slávny najmä vďaka tomu, že Thor a jeho posádka celú plavbu od stavby plte až po vylodenie zdokumentovali. Tento dokument neskôr v roku 1951 vyhral cenu americkej filmovej akadémie a téme sa dostalo aj knižného spracovania, z ktorého sa predalo vyše päťdesiat miliónov výtlačkov a bolo preložené do vyše sedemdesiatich jazykov. Aj to svedčí o sile historického okamihu.

© Nordisk Film

Režiséri snímku poňali melodramatickým tónom, v ktorom nevenujú veľa času jednotlivým postavám a ich rysom, ale skôr núkajú väzby medzi nimi a sústreďujú sa na expedíciu. Vychádzajú pri tom zo skutočných udalostí. Thor zanecháva svoju rodinu v neistote, len aby si splnil sen a ukojil svoj dobrodružný chtíč. Snímka sa nezdržuje vysvetľovaním, ani vatovaním príbehu. Skôr ihneď vstupuje do deja a skvelým uchytením dobových prvkov upúta vašu pozornosť. Scenár je vystavaný štruktúrou dobrodružno-akčných filmov a väčšina diania sa, samozrejme, odohráva priamo na mori, kde sa stretávame s prekážkami a nezhodami medzi dobrodruhmi. Táto morská choroba je typickým prvkom, ktorý balansuje až na hranici klišé, no ide o jedinú čiernu škvrnu na scenáristickej kostre filmu.

Formálna stránka filmu je vskutku unikátna, pretože je prevedená štýlom „za málo peňazí, veľa muziky“. Znova tu vyvstáva komparácia s produkciou v Amerike, ktorá by za podobný rozpočet (približne 16 miliónov dolárov) takéto divadlo určite neponúkla. Už len vystihnutie prostredia je zvyčajne súce na vysoký rozpočet. Na filme je však vidieť, že mal zámer útočiť na Oscary, a to nielen kombinovaním dialógov v angličtine a nórčine, ale aj celkovým „lookom“.

© Nordisk Film

Zábery majú rýdzo hollywoodsky nádych. I svietenie jednotlivých scén je vysoko profesionálne, aj keď v istých momentoch až prehnané (napr. scéna vylodenia). Do skromného rozpočtu sa zmestili dokonca aj krásne polodokumentárne zábery žralokov a Tichého oceánu. Filmári takto vzdali hold pôvodnému dokumentu z roku 1950, dokonca do príbehu vsunuli aj dobové čiernobiele zábery z prípravy a finišu expedície. V práci s kamerou počas búrky na mori sa dá postrehnúť silná inšpirácia osudom námorníkov z filmu Dokonalá búrka (The Perfect Storm, 2000), čo mierne nahlodáva inak výborný dojem z vizuálu.

Dôležitú mieru katarzie si však človek odnáša vďaka postave Thora a jeho vzťahu s manželkou. Postavu bádateľa si zahral Pål Sverre Valheim Hagen, ktorý je považovaný za Ryana Goslinga severu. Jeho výzor napovedá, že toto tvrdenie nie je ďaleko od pravdy a samotná snímka istými formálnymi aspektmi pripomína Refnov Drive (2011), kde Gosling hral hlavnú úlohu. Ostatné herecké osadenstvo je skôr nevýrazné, než očarujúce. Svetlými momentmi sú zábery na ustarostených námorníkov, ktorí na konci cesty už svojimi výrazmi dávajú vedieť, akú náročnú cestu podnikli.

Kon-Tiki je skvelým dobrodružným filmom s krásnymi zábermi, no má aj svoje chyby. Vytiahnuť žraloka na palubu jediným mužom (nech je akokoľvek nahnevaný) sa mi osobne nezdá reálne. Pozrieť sa ho zaiste oplatí ako opozíciu k americkej kinematografii, ktorej nastavuje filmárske zrkadlo.