Krajina: Česká republika
Rok: 2010

Réžia: Petr Jákl ml.
Scenár: Marek Dobeš, Petr Jákl
Hudba: Václav Bárta
Kamera: F.A. Brabec
Hrajú: Konstantin Lavroněnko, Tatiana Vilhelmová, Bogusław Linda, Vladimír Dlouhý, Michal Dlouhý, Václav Bárta, Werner Daehn, Josef Klíma, Norbert Lichý, Alice Bendová, Ken Duken, Daniel Svoboda, Hynek Čermák a ďalší

KajínekRelatívne pokojné československé filmárske vody rozčerila mediálne veľmi úspešná akčná snímka. Svetová premiéra sa uskutočnila 8. augusta toho roku. 19. Augusta však Kajínek doslova pritiahol davy fanúšikov na premiéru do Konopáča u Prachovic na Chrudimsku. Tam sa totiž najslávnejší český utečenec narodil. Odvtedy sa titul držal viac než štyri týždne na čele návštevnosti slovenských aj českých kín.

Jiří Kajínek je dnes pravdepodobne najznámejším väzňom v Českej republike. Preslávil sa útekom z väznice Mírov. Tresný spis obsahuje viac než 10 000 strán a celý proces trval viac než 4 roky. Pred súdom vypovedalo 56 svedkov a 10 súdnych znalcov. Bol odsúdený na doživotie za dvojnásobnú vraždu plzeňských podpalníkov. On však tento čin kategoricky poprel.Podľa slov režiséra nejde o filmový portrét zločinca. Na tlačovej konferencii sa Petr Jákl na túto tému vyjadril takto: „Nie je to obhajoba Jiřího Kajínka, ale obžaloba systému.“

Kajínek Kajínek

37 ročný český režisér Petr Jákl ml. sa na striebornom plátne presadil, podobne ako jeho otec, skôr ako kaskadér a doublér než ako herec. Ako kaskadér sa stal svetovo uznávaným, o čom svedčia aj mnohé minirole vo filmoch zvučných mien ako napríklad Česká spojka, Gladiátor, Alien vs. Predator alebo Eurotrip. Zahral si aj vo filmoch Jak ukrást Dagmaru (2001), či Krysař (2003) . Táto snímka je pre neho režisérskym debutom, aj keď sa v minulosti zúčastnil nakrúcania filmu Báthory alebo Po hlavě do prdele. Aj preto neprajnícki kritici nazývajú Kajínka „husárskym“, či kaskadérskym kúskom.

Klipovito a dynamicky pôsobiaci film môže vzdialene pripomínať spracovaním a čiastočne i motívom francúzskeho Verejného nepriateľa č.1. Zďaleka však nie je rovnakou mierou zameraný na Kajínkovu osobu a nie je taký dynamický a moderný. Nechýba však roztrasená kamera a zaujímavé „tajomné“ filtre, zanechávajúce diváka priamo v miestach diania. V snímke sa vyskytne aj dynamické striedanie dvoch obrazov v jednej dejovej línii a iné príklady modernej kompozície súčasnej kinematografie akčného charakteru. Scenáristi Marek Dobeš a Petr Jákl sa postarali o veľmi vhodne zasadené napätie, iróniu či paradox. Niektoré scény však zmiešali s ľahkou erotikou, čo v tomto prípade filmu len uškodilo. Dialógy sú veľmi dobre prepracované. Dokážu zaujať menej známymi faktami, sú stručné a nenútené, tak ako sa na akčný film patrí.

Kajínek Kajínek

Film zaujal aj výnimočným hereckým obsadením. Hlavnú úlohu obsadil držiteľ Zlatej palmy 2007 pre najlepšieho herca z prestížneho filmového festivalu v Cannes, Konstantín Lavronenko. Do medzinárodného povedomia sa po prvýkrát zapísal rolou otca vo filme Návrat 2001 Andreja Zvjaginceva. Tento režisér mu neskôr pripravil hereckú príležitosť, pre ktorú bol náležite ocenený v Cannes. Obsadenie ruskej filmovej hviezdy je jednou z udalostí filmu. Nielenže sa na skutočného Kajínka podobá, veľmi dobre sa do postavy vžil. Jeho herecké nadanie bolo podčiarknuté vo výrazoch tváre, na ktoré sa v jeho prípade režisér zameral.

Tatiana Wilhemová je výraznou postavou súčasnej českej kinematografie. V roku 2003 bola zaradená do sekcie „Shooting star“ na medzinárodnom filmovom festivale v Berlíne. Širokú verejnosť zaujala po prvýkrát vo filme Indiánske leto z roku 1995 a odvtedy si zahrala viac než 30 filmových či televíznych rolí. Tentokrát Wilhemová hrala bojovnú právničku. Jej pekná tvár bola akýmsi chýbajúcim prvkom novodobého vzoru akčného filmu. Zo snímky bolo zrejmé, že je skúsenou herečkou. Je však otázkou vkusu, či sa vám vo filme zapáči. Mne jej prítomnosť nevadila, ale nestotožnila som sa s ňou.

Kajínek Kajínek

Vo vedľajších úlohách si zahrala aj poľská filmová hviezda Boguslaw Linda, českí bratia Michal a Vladimír Dlouhý, nemecký Werner Daehn, muzikant Václav Bárta, nemecký herec Ken Duken a mnohí ďalší.

Film hovorí o snahe obnoviť súdny proces a o jeho zamietnutí. Nechýbajú ani retrospektívne úryvky predkladajúcich divákovi obraz českej porevolučnej kriminalistiky. Neschopnosť obyčajného diváka ako radového občana overiť si informácie jednej alebo viacerých strán však spôsobuje ľahkú persuatívnosť zo strany tvorcov. Snímka tak vykreslila Kajínka ako akčného hrdinu, mučeníka, obeť zmanipulovaného procesu.

Za posledných dvadsať rokov sa nevyskytol kontroverznejší prípad, ktorý by zvlášť vynikol. Snímka poukazuje na sporné informácie médií,štátu, či verejnosti, pozadie kauzy a podsvetia výpalníckej mafie zo začiatku 90. rokov až po dnešok. Ak radi pátrate po informáciách takéhoto druhu, určite vás poteší.