John Wick: Kapitola 4 © 2023 Forum Film SK John Wick: Kapitola 4 © 2023 Forum Film SK

John Wick ušiel dlhú cestu. Z relatívne malého nenápadného filmu o pomste sa rozmohol vo vyhľadávanú špičku akčného žánru, ktorá oživila záujem publika o adrenalínové vražedné hody. Keanu Reeves v hlavnej úlohe každým ďalším dielom prekonáva horizonty možného. Po prepracovanej trojke sa púšťa do boja s celou radou High Table, čo pripomína bájny Herkulov boj s hydrou. Ako to celé skončí? Raz mu predsa musia dôjsť náboje.

John Wick: Chapter 4

akčný, krimi, triler
2023 / 169 min. / MP 15

Chad Stahelski
Shay Hatten, Michael Finch
Prešibaný Winston (Ian McShane) mu však poradí, ako z nekonečného boja von. Podľa dávnych pravidiel vyzve na súboj arogantného Marquisa de Grammont (Bill Skarsgård) povereného jeho likvidáciou za každú cenu. S východom slnka sa duelanti majú postaviť proti sebe pri bazilike Sacré-Cœur, najprv sa však John musí prestrielať nekonečnou nocou.

Režisér Chad Stahelski tentoraz pripravil rôzne vizuálne atrakcie, ktoré priklincujú divákov do sedadiel. Od jazdy na ťavách v púštnych dunách, cez neónovú vybíjanú v efektnej Osake, vodou zaliatu diskotéku v Berlíne, až po šialenú jazdu autom pod Víťazným oblúkom. Niektorí kritici vyjadrujú nespokojnosť s plochosťou sveta nájomných vrahov, o ktorom sa nedozvedáme nič nové, len pribúdajú postavy a destinácie. Ale práve v jednoduchosti tkvie čaro tohto filmu. Sledujeme skreslenú realitu nekonečného zástupu nájomných vrahov pripravených schytať guľku v snahe odrovnať Babu Jagu. Každému musí byť dávno jasné, že samotný príbeh je podružný, slúži len pre nastolenie hracej plochy efektnej strieľačke.

Kaskadéri na čele s Keanu Reevesom odvádzajú podľa očakávaní perfektné remeslo. Proti Johnovi Wickovi sa tentoraz postaví slepý Caine (Donnie Yen), bojujúci za slobodu svojej dcéry, Scott Adkins v zábavnej polohe tlstého nemeckého mafiána Killa či Marquisov poskok Chidi, ktorého si zahral tvrdošijný Marko Zaror. Karty zamieša tajomný Stopár (Shamier Anderson) s perfektne vycvičeným vlčiakom a nápomocný bude v úvode Johnovi aj vedúci japonského Continentalu Shimazu (Hiroyuki Sanada) s pomstychtivou dcérou Akirou (Rina Sawayama). Slizký Marquis nie je veľmi akčný typ, no Bill Skarsgård hrá ambiciózneho aristokrata veľmi presvedčivo. Herecký ansámbel dopĺňa Clancy Brown ako dozorný orgán rady Harbinger a nesmie chýbať Laurence Fishburne ako Bowery King.

John Wick: Kapitola 4 © 2023 Forum Film SK

Štvrtý diel Johna Wicka ponúka obriu porciu likvidačných súbojov vykonaných s prvotriedne zábavnou kreativitou. Dĺžku 169 minút si vďaka odsýpajúcemu tempu ani nebudete uvedomovať. Hoci sú niektoré scény značne preexponované, stále platí, že sledujeme po všetkých stránkach prepracovaný vrchol akčného remesla 21. storočia. Od atraktívnych lokácií, cez dokonalú kameru, atmosféru vystihujúcu hudbu, až po samotné bitky. Na scénu v dome snímanú kamerou z vrchu sa nedá zabudnúť. Ide o explozívnu poctu videohrám.

Stahelski s Reevesom doručili ľúbostný list akčnej kinematografii s venovaním čerstvo zosnulému Lanceovi Reddickovi, ktorý stvárnil recepčného Charona. Ak by platilo, že v najlepšom treba prestať, sériu by som ukončil práve štvrtým dielom. Už teraz však vieme, že sa na nás rúti spin-off Ballerina s Anou de Armas i seriál Continental s Melom Gibsonom. Uhrančivý svet Johna Wicka zdá sa Hollywood len tak neopustí. Ak si budú blížiace sa projekty držať doterajšiu kvalitu, nemám nič proti. Svoje zručnosti totiž autorský tím dotiahol k dokonalosti.