Réžia: Nick Cassavetes
Scenár: Melissa Stack
Kamera: Robert Fraisse
Hudba: Aaron Zigman
Strih: Jim Flynn, Alan Heim

Hrajú:Cameron Diaz, Leslie Mann, Nikolaj Coster-Waldau, Don Johnson, Kate Upton, Taylor Kinney, Nicki Minaj, Kenneth Maharaj, Alyshia Ochse, Victor Cruz a ďalší

Ak už názov snímky neprezrádza dosť, tak pri pohľade na plagát zaiste dostanete už slušnú predstavu o cieľovke a téme tejto údajne romantickej komédie. To, že čítate tieto riadky pravdepodobne znamená, že vás to neodradilo. Veď i medzi rom-komami sem tam vniknú klenoty či nadčasové klasiky. Jedna za všetky medzi také patriť nebude.

V prvom rade si treba povedať, že „rétorika“ trailerov je natoľko skostnatená a typizovaná, že vás bez ohľadu na to, ako je príbeh vyrozprávaný, výberom toho najbizarnejšieho v klipovom strihu a s ľahkovážnou hudbou upútavka láka na ten najjednoduchšie komunikovateľný (najlacnejší) humor a prezentuje film ako tuctovú trápno-vtipnú komédiu. V nej sa zarmútená manželka jedného darmožráča – toho si zahral momentálne vychytený Dán Nikolaj Coster-Waldau – spojí s jeho dvoma milenkami, aby sa mu poriadne pomstili.

Jedna za všetky (The Other Women, 2014)

Kúpiť si lístok na tento film na základe trailera je teda trochu ako kupovať mačku vo vreci. V kontraste s dojmom, ktorý kampaň navodzuje, sa na vyše sto minútach nedočkáte takmer žiadnej prehnanej expresivity (ani tie šialenosti z upútaviek v kontexte filmu nepôsobia tak výstredne), ani ohlušujúceho soundtracku, ktorý by divákov každú chvíľu dojímal alebo zarmucoval až k slzám. A to je vlastne dobre. Skromné ticho, ktoré neprelomia ani v tých vypätejších scénach pôsobí drsnejším dojmom, menej tradičným v tomto žánri a ukotvuje scenár trochu pevnejšie v realite. Emócie či humor sa preto musia plne spoliehať na scenár a herecký prejav, a to najmä Leslie Mannovej v úlohe trochu prostoduchej manželky a Camerom Diazovej v roli prvej milenky jej manžela. Aj keď priateľstvo medzi manželkou a milenkou toho istého muža patrí medzi tie menej pravdepodobné, obe si so zvláštnosťami scenára poradili dobre a sú vlastne tým tmelom, ktorý drží aj miestami nekoherentný film pokope. Ale o tom neskôr.

Patrím medzi tých, ktorí pri žánrových filmoch dokážu oceniť aj malé odchýlky od kanónu, hoci sa vo filmovom meradle nedá hovoriť o priekopníctve. Je sympatické, že sa kamera sem tam nechá uniesť sama sebou, že túto komédiu nemožno naozaj nazvať romantickou (iba ak by už existovala ženská verzia bromance), lebo scenár by reálnu romantickú líniu nezniesol a pobavila ma aj dúhová Nicki Minaj, jej životná filozofia a svojský prejav v úlohe sekretárky Camerom Diazovej. Namiesto bláznivej pomsty sa snímka venuje skôr zvláštnemu priateľstvu, ktoré medzi podvedenými ženami vznikne a tomu, ako sa spolu vyrovnali so zničenými predstavami o svojej vlastnej budúcnosti.

Jedna za všetky (The Other Women, 2014)

Veru, na komédii Jedna za všetky sa dajú nájsť i zaujímavé aspekty, no aby sa to s tým citlivým prístupom k scenáru neprehnalo, sú prešpikované prízemným humorom a nevkusnými a trápnymi fyzickými potýčkami, raz v opileckom opare, inokedy v záchvate panickom či zúrivom. Pretože ženská v komédii skrátka musí aspoň raz nad sebou absolútne stratiť kontrolu. A tých ženských je vo filme viac. Možno už tušíte, že sa nemôžete vyhýbať žánrovým klišé v jednej veci a úplne sa im podriadiť v inej.

Spolu s neúprimným trailerom ide o dokonalý recept na zmiešané dojmy a kolísavý divácky zážitok. Ide taktiež o zúfalý pokus niečím sa odlíšiť od konkurencie, no nevytiahnuť päty príliš ďaleko z pohodlného bezpečia predvídateľnej návratnosti investície. Pokojne môžeme túto komédiu nazvať nepodarkom, aj keď sú produkcia, scenár a herectvo na slušnej úrovni, pretože veci ako fekálne nehody či nešikovné ženské bitky znehodnocujú všetko dobré, čo by sa na filme našlo.