Jedna za všetky / The Other Woman, 2014 © Twentieth Century Fox Film Corporation Jedna za všetky / The Other Woman, 2014 © Twentieth Century Fox Film Corporation

Ak už názov snímky neprezrádza dosť, tak pri pohľade na plagát zaiste dostanete slušnú predstavu o cieľovke a téme tejto údajne romantickej komédie. To, že čítate tieto riadky, pravdepodobne znamená, že vás to neodradilo. Veď i medzi rom-komami sem tam vniknú klenoty či nadčasové klasiky. Jedna za všetky medzi také patriť nebude.

Originálny názov
The Other Women

komédia
2014 / 109 min. / MP 15
USA

Réžia
Nick Cassavetes
Scenár
Melissa Stack
V prvom rade si treba povedať, že „rétorika“ trailerov je natoľko skostnatená a typizovaná, že vás bez ohľadu na to, ako je príbeh vyrozprávaný, výberom toho najbizarnejšieho v klipovom strihu a s ľahkovážnou hudbou upútavka láka na ten najjednoduchšie komunikovateľný (najlacnejší) humor a prezentuje film ako tuctovú trápno-vtipnú komédiu. V nej sa zarmútená manželka jedného darmožráča – toho si zahral momentálne vychytený Dán Nikolaj Coster-Waldau – spojí s jeho dvoma milenkami, aby sa mu poriadne pomstili.

Kúpiť si lístok na tento film na základe trailera je teda trochu ako kupovať mačku vo vreci. V kontraste s dojmom, ktorý kampaň navodzuje, sa na vyše sto minútach nedočkáte takmer žiadnej prehnanej expresivity (ani tie šialenosti z upútaviek v kontexte filmu nepôsobia tak výstredne), ani ohlušujúceho soundtracku, ktorý by divákov každú chvíľu dojímal alebo zarmucoval až k slzám. A to je vlastne dobre.

Jedna za všetky / The Other Woman, 2014 © Twentieth Century Fox Film Corporation

Skromné ticho, ktoré neprelomia ani v tých vypätejších scénach pôsobí drsnejším dojmom, menej tradičným v tomto žánri a ukotvuje scenár trochu pevnejšie v realite. Emócie či humor sa preto musia plne spoliehať na scenár a herecký prejav, a to najmä Leslie Mannovej v úlohe trochu prostoduchej manželky a Camerom Diazovej v roli prvej milenky jej manžela. Aj keď priateľstvo medzi manželkou a milenkou toho istého muža patrí medzi tie menej pravdepodobné, obe si so zvláštnosťami scenára poradili dobre a sú vlastne tým tmelom, ktorý drží aj miestami nekoherentný film pokope. Ale o tom neskôr.

Patrím medzi tých, ktorí pri žánrových filmoch dokážu oceniť aj malé odchýlky od kanónu, hoci sa vo filmovom meradle nedá hovoriť o priekopníctve. Je sympatické, že sa kamera sem tam nechá uniesť sama sebou, že túto komédiu nemožno naozaj nazvať romantickou (iba ak by už existovala ženská verzia bromance), lebo scenár by reálnu romantickú líniu nezniesol, a pobavila ma aj dúhová Nicki Minaj, jej životná filozofia a svojský prejav v úlohe sekretárky Camerom Diazovej. Namiesto bláznivej pomsty sa snímka venuje skôr zvláštnemu priateľstvu, ktoré medzi podvedenými ženami vznikne a tomu, ako sa spolu vyrovnali so zničenými predstavami o svojej vlastnej budúcnosti.

Jedna za všetky / The Other Woman, 2014 © Twentieth Century Fox Film Corporation

Veru, na komédii Jedna za všetky sa dajú nájsť i zaujímavé aspekty, no aby sa to s tým citlivým prístupom k scenáru neprehnalo, sú prešpikované prízemným humorom a nevkusnými a trápnymi fyzickými potýčkami, raz v opileckom opare, inokedy v panickom či zúrivom záchvate. Pretože ženská v komédii skrátka musí aspoň raz nad sebou absolútne stratiť kontrolu. A tých ženských je vo filme viac. Možno už tušíte, že sa nemôžete vyhýbať žánrovým klišé v jednej veci a úplne sa im podriadiť v inej.

Spolu s neúprimným trailerom ide o dokonalý recept na zmiešané dojmy a kolísavý divácky zážitok. Ide taktiež o zúfalý pokus niečím sa odlíšiť od konkurencie, no nevytiahnuť päty príliš ďaleko z pohodlného bezpečia predvídateľnej návratnosti investície. Pokojne môžeme túto komédiu nazvať nepodarkom, aj keď sú produkcia, scenár a herectvo na slušnej úrovni, pretože veci ako fekálne nehody či nešikovné ženské bitky znehodnocujú všetko dobré, čo by sa na filme našlo.