Rok: 2005

Réžia: Bruce Hunt
Scenár: Michael Steinberg, Tegan West
Kamera: Ross Emery
Hudba: Reinhold Heil, Johnny Klimek
Hrajú: Cole Hauser, Morris Chestnut, Eddie Cibrian, Rick Ravanello, Marcel Iures, Kieran Darcy-Smith

/Už dlhšiu dobu nás zaplavujú samé nekvalitné horory, plné neoriginálnosti či slabého klasického- neklasického napätia. Márne čakáme na ďalšie Hitchcockove Psycho, Friedkinovho Vymietača diabla či Kubrickové Osvietenie. Čestnú výnimku tvoria niektoré horory(či filmy s hororovými prvkami) z ruskej či najmä z ázijskej produkcie, ale aj tých je pramálo na našom trhu. Už veľa filmového času prešlo od lepších až skvelých hororov ako Vreskot, či najmä najnovších remakov Texaského masakru motorovou pílou či originálneho Úsvitu mŕtvych. Jednoducho v súčasnosti trpí celosvetová kinematografia nedostatkom kvalitných hororov, a najmocnejší americký Hollywood nám v poslednej dobe prináša len béčkové a slabé „hororíky“ v podobe filmov ako Anakonda 2, Prekliatie, Dom voskových figurín či Temná voda. Jaskyňa v žiadnom prípade výnimkou nie je.

Príbeh sa začína hlboko v rumunskom lese, niekde v horách, kde prichádza skupina vykrádačov hrobiek. Vkrádajú sa do pravoslávneho kostolíka z 13. storočia s cieľom nájsť poklad a dávajú vyhodiť do vzduchu jednu kamennú dosku, ktorá tvorí vchod do katacomb. Náhle sa spustí silná lavína, ktorá ich zmetie zo sveta živých.

O 30 rokov na to, prichádza na to isté miesto špeciálny tím potápačov až z Mexického zálivu, aby sa spojil s miestnymi biológmi, ktorí v jaskynnom komplexe pod ruinami kostolíka predpokladajú zatiaľ neobjavený ekosystém. A rovnako ako pred 30 rokmi, tak aj teraz sa po veľkej explózií ocitajú uväznení v jaskynnom komplexe plnom všelijakej hávede, vrátene hladného a slizkého, nového živočíšneho druhu. A klasicky nasleduje hľadanie cesty preč a boj o holý život.

/ /

Nerád píšem recenzie na slabé filmy, ale urobil som výnimku. Debutujúci režisér Bruce Hunt a jeho debut neovplývajú ničím výnimočným, originálnym, prepracovaným či určite nie ani ničím priemerným. Otrepaný dej, trápne dialógy, nepravidelné tempo, chaotické zábery či predvídateľnosť a priesvitnosť deja tohto filmu symbolizujú pred filmom značku „B“. Klasický béčkový horor, ktorými je náš trh zaplavený až až. Jediné, čo naozaj mohlo divákov pritiahnuť do kín bola asi len „múdra vtipná vetička“ uvádzajúca sa na plagátoch k filmu : Pod nebom leží peklo, pod peklom leží jaskyňa. Dobrý žart a podvod na diváka. Je to zaužívaný marketingový ťah, ktorý rovnako ako pár pekných vizuálnych trikov nevytiahne tento film z biedy.

Tento horor absolútne nenaháňa žiaden strach, nie sú tu momenty prekvapenia a hudba a zvuky tu poriadne fungujú možno v každej tretej „hororovej“ scéne. Rovnako stručný ako doteraz budem aj pri hereckých výkonoch, ktoré sú na bode mrazu. Vlastne o žiadnych hereckých výkonoch sa hovoriť nedá, nespomeniem ani filmové či skutočné mená, lebo všetci sú na rovnakej nízkej úrovni a žiadne zvučné meno tu ani nenájdete. Žiadna z postáv nevyniká. Postavy nie sú ničím špecifickým charakterizované, nemajú vlastnosti či charizmu a medzi takými nemožno nájsť či vyzdvihnúť, čo len jedného.

/ /

Dokonca ani príšery – ten „nový živočíšny druh“ nie sú absolútne zaujímavé a nestoja za zmienku, lebo ich zreteľne vidíme len v minime scén. Vyzerá to tak, ako keby sa Hunt za nich hanbil, a snažil sa ich pred nami skrývať, o čom svedčia aj scény, v ktorých ledva vidíme, čo sa vlastne deje. Splašená a chaotická kamera sa neustále vyhýba dlhšiemu záberu na príšery. A ak sa vám naskytne pár stotinová príležitosť, určite budete súhlasiť so mnou, že Huntova príšera je do značnej miery veľká kópia z Votrelca či Aliens vs. Predator.

Osobne sa musím priznať, že jediné, čo mi pri sledovaní tohto filmu spôsobilo zimomriavky na chrbte bola záhada, prečo tento horor neprišiel rovno na DVD a VHS, ale unúval sa do kín, kde vôbec nezabodoval a ani žiadnu šancu nemal. Bol to už dopredu prehratý boj. Tento vysoko podpriemerný „horor“ vám tak môžem vrelo neodporučiť.

/