Minutáž: 130 minút

Réžia: Christopher McQuarrie
Scenár: Christopher McQuarrie, Lee Child
Kamera: Caleb Deschanel
Hudba: Joe Kraemer
Hrajú: Tom Cruise, Rosamund Pike, Richard Jenkins, David Oyelowo, Werner Herzog, Jai Courtney, Vladimir Sizov, Joseph Sikora, Michael Raymond-James , Alexia Fast a ďalší

Jack Reacher: Posledný výstrel (Jack Reacher, 2012)Ostreľovač Barr je obvinený zo zastrelenia piatich nevinných civilistov. Prizná sa? Tak určiteee…že nie. Policajným zložkám však namiesto toho napíše na papier tri slová: „zožente Jacka Reachera“. Pre detektívov ťažký job. O bývalom vyšetrovateľovi totiž nie sú takmer žiadne záznamy a návod na jeho úspešné vysnorenie je taktiež sci-fi. Jack Reacher sa objaví, len ak on sám chce. Našťastie pre obvineného, aj chce. Nie však preto, aby vypovedal v prospech Barra, ale aby mu preukázal „službičku“. Čo však ani sám netuší, nebude to taká, ktorú pôvodne zamýšľal.

Hollywood stále nadržane prahne po knižných bestselleroch. Inak tomu nie je ani v tom prípade. Postava Jacka Reachera, neoficiálneho policajta, ktorého šéfom je spravodlivosť a výplatou zadosťučinenie pochádza zo série kníh od spisovateľa Leeho Childa. Do kinematografickej podoby prichádza, aby urobil poriadok v štýle old school kriminálok a priblížil sa podobnému úspechu, aký zožal jeho sfilmovaný „kolega“ – agent Jason Bourne. Ale akými prostriedkami film Jack Reacher: Posledný výstrel disponuje, aby ste mu venovali pár drobných?

V prvom rade je to herecké obsadenie. Amsábel je veru pestrý. Popri známom režisérovi/hercovi Wernerovi Herzogovi v úlohe záporáka Zeca, sú to Robert Duvall, Richard Jenkins či Rosamunde Pike a jej monstrózny výstrih. Prím však hrá Tom Cruise, ktorý sa upísal postave Jacka Reachera. Ako správny tvrďas, tu a tam niekomu nakopne rozkrok, napriek tomu, že dotyčnému dal možnosť cúvnuť z potýčky. No, úprimne, ťažko očakávať priznanie porážky od postavy menom Jeb. Scenár si však vyberá krutú daň aj na hlavnej postave, ktorej vkladá do úst filozofické moralizovanie. To neprekusnete ani vďaka Cruisovi. Zaujímavé však je, že každý o Reacherovi tvrdí, aký je mysteriózny a podobné bláboly. A on pri tom pôsobí ako sympaťák mclaneovského typu zo susedstva. Napriek malým nejasnostiam je to persóna, ktorej treba fandiť.

Jack Reacher: Posledný výstrel (Jack Reacher, 2012) Jack

Produkcia odklepla filmu žánrovú kategóriu akčný krimi thriller. Lenže režisér a zároveň scenárista Christopher McQuarrie varíruje na hranici vtipu, akcie a vážnosti. Nevadí, znie to pútavo. Problém je ale v tom, že filmu chýba jasná štruktúra a najmä ona vážnosť detektívky. Tou sa hrá na ťažké kriminálne retro, k čomu sa značne pridáva aj hudba. Lenže skutočná vierohodnosť v štýle Čínskej štvrti (Chinatown, 1974) je vratká. Zo začiatku je navodená veľmi slušná atmosféra, ktorá je predzvesťou priam dusného detektívneho trileru. No, úvodná sekvencia, o ktorej je reč, je režisérovým vrcholom filmu. Udalosti, ktoré sa odohrávajú potom, by vytvorili svižnú snímku s nadhľadom len v prípade, ak by film nemal viac ako dve hodiny. Daná minutáž mu jednoducho nepridáva na vážnosti a dejovo je len ponorený pod hladinou, nie však na dne. Ak by bol sám režisér ostreľovačom, nevedel by si vybrať žánrový terč a ak aj hej, občas by ho minul.

Neustále pátranie, retrospektívne vysvetľovanie a kvantum zvratov sú jedinými prvkami, ktorými scenár spĺňa trilerovú šablónu. Avšak, čo je to za zvrat, ktorý je vám jasný už od piatej minúty? A pointa je taktiež z tretej cenovej. Ak v príbehu nájdete napätie krájané nábojmi zo snajprovky, humor ho bohužiaľ rozoženie. Režisér ním totiž pomedzi to všetko ani trochu nešetrí. Ak je knižná séria približne rovnako vtipná a príťažlivá, tak ju zháňam ako divý a vám odporúčam to isté.

Perfektné dialógy, za ktorými človek občas nestíha, sú okorenené údernými hláškami („prečo máte privreté oko?“ – „to kvôli nočnému videniu“) a môžete sa teda pohodlne niesť na vlne zábavy. O to, konieckoncov, ide, nie? Akčnou zložkou film priam exceluje a kúpeľňovú scénu už teraz pasujem za jasný kult. Režisér McQuarrie sa pri sekvenciách pekne vyhral. Naháňačky potešia fanúšikov rýchlej reálnej jazdy a najmä priaznivcov hernej série Grand Theft Auto. A keď sa pridá na scénu Duvall, akcia a humor idú rapídne hore.

Aj keď je celkový dojem rozpačitý, Jack Reacher: Posledný výstrel stojí za pozretie. Zabavíte sa pri ňom, odnesiete si pocit „wanna see again“ a, aby som mu nekrivdil, občas sa aj zamyslíte. Nakoniec, prvky, ktoré vás k tomu donútia, zvolil režisér veľmi dobre a remeslo kriminálneho návratu vcelku zvládol. Spomenutý nesúlad medzi žánrami je ale veľkou škvrnou, ktorú je ťažké stráviť. Vtip v menšej miere by značne pomohol „hustote“ filmu, takto zabíja jej nadhľad. Snímka však má byť prvým dielom pripravovanej série, takže môžete očakávať Jackov návrat a dúfam, že aj výraznejší poriadok.