I Care a Lot © 2021 Netflix I Care a Lot © 2021 Netflix

Film I Care a Lot (v češtine ho nájdete ako Jako v bavlnce) sa prirútil na Netflix s veľkými očakávaniami. Nespôsobil to len trailer, ale aj získanie nominácie na Zlatý glóbus pre predstaviteľku hlavnej ženskej postavy. Prvých pár dní po premiére som našiel na internete veľa rozporuplných reakcií, ktoré filmu neraz vyčítali nezvládnutú druhú polovicu. Na novinku som si teda posvietil aj ja.

I Care a Lot

triler, krimi, dráma
2020 / 118 min. / MP 18
USA / Veľká Británia

J Blakeson
J Blakeson

I Care a Lot si berie na mušku Marlu (Rosamund Pike), ktorá by sa dala opísať ako bezcitná mrcha s pokútnymi praktikami a nulovým svedomím. Pracuje ako zákonná zástupkyňa, stará sa o klientov domovov dôchodcov, ktorých jej pridelí súd. Teda, má to v pracovnej náplni (a názve filmu). V skutočnosti podvádza svojich klientov, do domovov, kde sú odrezaní od sveta, ich dostáva nátlakom a keď starenka alebo starček, ktorého si vezme do parády, raz prekročia prah nového priestoru, v ktorom budú bývať, už nikdy sa nedostanú na slobodu. Marla si následne užíva ich úspory a pomedzi to sa občas ocitne na súde. Niekedy preto, že sa nájde nejaký odvážlivec, ktorý upozorní na jej praktiky, inokedy preto, lebo sa proste rozhodne rozšíriť zoznam svojich „klientov“.

Aj jej najnovší úlovok vyzerá ako jasná výhra. Stará pani je síce čiperná a v podstate jej nič zo zdravotného hľadiska nechýba, no jedno rozhodnutie lekárky všetko zmení. Marla zisťuje, že natrafila na niekoho, kto jej môže zabezpečiť ešte bezstarostnejší život a kto skrýva nečakané a obrovské bohatstvo. Lenže o starú pani má záujem aj ktosi iný. To už sa na scéne objavuje Peter Dincklage ako neznámy, ale mocný a vplyvný muž, ktorý sa snaží dostať k blízkej osobe, ktorú Marla odrezala od sveta. Ochranka je síce v domove dôchodcov dôsledná a prísna a zákonná zástupkyňa prefíkaná a drsná, zdá sa však, že aj nový nepriateľ má v rukáve niekoľko tromfov. Začína sa napínavý súboj, a to obrazne aj doslova.

I Care a Lot © 2021 Netflix

Čaro tohto filmu spočíva v napätí, ktoré dokáže vyvolať napriek tomu, že vlastne nemáte dôvod byť v napätí. Neexistuje tu jediný pozitívny hrdina, preto by ste, aspoň podľa morálnych zásad, nemali nikomu fandiť. Lenže tu sa na morálku nehľadí a ide sa tvrdo (doslova) cez mŕtvoly. Kým postava Rosamund Pike si svoje kšefty naháňa vďaka bezcitnosti a prefíkanosti, Dinklage je typický mafián, síce bez telesných proporcií mafiánov z iných filmov, ale zato s kopou peňazí a diamantov na konte, arzenálom zbraní, plnou garážou áut a s najatou ochrankou. Aj vyhrotený súboj medzi dvomi formami stelesnenia zla bude prebiehať tak na intelektuálnej, aj na fyzickej úrovni.

K intelektuálnej úrovni sa patrí povedať, že scenár je trochu prestrelený. Pravdepodobnosť udalostí, ktoré sa udejú v druhej polovici filmu, je nie je práve najväčšia a v realite by to takto asi nefungovalo. Otázka však znie, či môžeme tento scenáristický úlet brať ako nedostatok. Podľa mňa nie, pretože I Care a Lot nie je úplne vážny film. Do veľkej miery je čiernou komédiou, hoci mimoriadne drsnou a nie vždy s vtipmi, ktoré útočia na prvú signálnu sústavu. Tak, ako sa divák dobre baví nad dialógmi a monológmi Rosamund Pike, tak sa môže zabaviť na absurdných prvkoch scenára. Ale pozor, naozaj ide len o stopové prvky! Samotné nápady tvorcov nie sú úplne mimo, len ich prevedenie sa zdá byť veľmi nepravdepodobné.

Prítomné známky absurdity možno trochu kazia dojem z inak perfektne zahranej hlavnej postavy. Vypočítavá Marla Grayson javí známky sociopatického správania a jej životnú filozofiu by jej mohli závidieť záporné postavy ktoréhokoľvek hollywoodskeho trháku. V konfrontácii s Petrom Dincklageom, ktorý zas svoju úlohu poňal minimalisticky, pôsobí až desivo sebavedomo bez ohľadu na to, že jej ide o život. Na takéto správanie postavy nie sme úplne zvyknutí, toto však filmu ešte zvyšuje jeho neohranosť.

Snímke chýba viac konfrontácií medzi dvomi „vodcami vlastných zločineckých skupín“, pretože práve tieto chvíle sú ozdobou jej druhej polovice. Peter Dinklage by iste privítal príčetnejších členov ochranky schopných narátať aspoň do desať a absenciu logiky v niektorých momentoch by si tvorcovia naozaj mohli odpustiť. I Care a Lot je však veľmi dobrým filmom, napínavým príbehom a hereckým koncertom, po ktorom si Rosamund Pike zaslúži standing ovation a kyticu kvetov.