Réžia: Terry George
Scenár: Keir Pearson, Terry George
Kamera: Robert Fraisse
Hudba: Rupert Gregson-Williams, Andrea Guerra
Hrajú: Don Cheadle, Sophie Okonedo, Nick Nolte, Joaquin Phoenix, Desmond Dube, David O´Hara, Cara Seymour

/Filmová lahôdka o neskutočnej beznádeji, boji o holý život a o jednom človeku, ktorý sa ukázal ako muž so srdcom na správnom mieste.

Prvé pocity, ktoré vo vás ostanú vibrovať krátko po filme sú ťažko opísateľné. Človek ostane bezducho sedieť, pozerá do neznáma a premýšľa nad tým, čo mu bolo povedané a hlavne tak kruto ukázané. Tie momenty počas záverečných tituliek vo mne budili dojem, že chcem byť chvíľu sám a v kľude si dožiť túto tragédiu. Realita je niekedy poriadne krutá, a tak nám štatistom neraz ostávajú len oči pre plač. Milióny nevinných ľudí deň čo deň na celom svete bojuje za pravdu, mier, jedlo a hlavne o svoj život. Jeden takýto boj si vzal na mušku aj Terry George.

Pred jedenástimi rokmi, keď sme sa na Slovensku ešte len učili žiť ako samostatná krajina, niekde ďaleko od nás prebiehala ďalšia kapitola ľudského zlyhania. V krajinke menom Rwanda stá tisíce bezmocných ľudí bolo nútených prizerať sa masakru aká nemá obdoby. Nenávidené kmene Hutov a Tuciov to už medzi sebou dlhšie nevydržali a pustili sa do vojny. Do vojny, v ktorej je namiesto rozumného riešenia prelievaná krv v litrových porciách.

Výsledný sumár je obzvlášť krutý. V boji ktorý trval štvrť roka zahynulo, a teraz sa podržte, milión bezbranných ľudí! Bolo by ich ešte o tisícku viac, našťastie sa všetkým vzoprel muž, ktorý píše históriu človeka so zlatým srdcom. Paul Rusesabagin.

/ /

Paul je uznávaným manažérom hotela Rwanda, ktorý si väčšinou môžu dovoliť len tí z horných desať tisíc. Je to prekrásny komplex, v ktorom sa stretávajú vyslanci, politici či bohatí návštevníci z rôznych kútov sveta. Jedného dňa sa však hotel zavrie. Vojna je práve v plnom prúde, odvšadiaľ počuť výstrely, výkriky a posledné vzdychy zomierajúcich ľudí. Paulovi neostáva nič iné len záchrana vlastnej kože a hlavne jeho rodiny. Usporené peniaze si isto predstavoval investovať inak, keď však ide o pomoc tým, čo to najviac potrebujú, neobracia sa im chrbtom. 1268. Pre toľkýchto ľudí kúpil život. Nádherné číslo a predsa je to tak málo. Všetci spoločne sa ukrývajú v luxusnom hoteli, z ktorého sa zrazu stáva pevnosť, posledná pevnosť pred nepriateľom. Ani tu to nebude ľahké. Ľudia nemajú čo jesť a nemajú istotu prebudenia sa na ďalšie ráno. Podarí sa im prežiť? Sami nevedia. A nevie to ani Paul. Dojímavá je hlavne pasáž v ktorej posiela svoju manželku a deti na strechu s tým, že možno bude treba skočiť. Ó Bože pomôž im…

Dráma počas ktorej budete celý čas cítiť úzkosť, strach a hrôzu nenechá chladným snáď žiadneho diváka. Ešte teraz mi zviera hrdlo a cítim sucho v ústach. Musím sa napiť a dokončiť recenziu na toto depresívne ladené dielo. Nechce sa mi už rozmýšľať nad tým čo som videl, radšej by som zabudol, no nedá sa.

/ /

Svedčí to o jednej veci. Výborná práca Angličana Terryho Georga. Cit s akým sa mu podarilo natočiť túto krásu o špine nemožno prehliadnuť. Budete mať pocit, že to prežil na vlastnej koži a nielen on. Don Cheadle je proste úžasný. Tak presvedčivo zahraná rola sa nevidí každý deň. Postava, ktorá mi tisne slzy do očí, bola v jeho podaní labužnícky podaná a vy ju zhltnete ako kúsok vášho najobľúbenejšieho koláča. Don sa s Paulom absolútne stotožnil.

Ostatná herecká ekipa je preto poriadne v úzadí. Nevadí. Nikoho iného totiž na plátne ani nepotrebujete. Nick Nolte je presvedčivý a pripomenulo mi to jeho part z Tenkej červenej čiary. Zaujímavejším článkom tejto dokonalej hereckej skladačky je výborné chemické splynutie Paulovej manželky Tatiany v podaní energiou nabitej Sophie Okonedo. Pristane im to.

Scenár je ušitý presne na moju mieru a verím, že ani vám nebude oblek zhotovený z tej najlepšej filmovej látky úzky v páse. Preto ak máte chuť vidieť film, ktorý si nezaslúži nič iné len 100% bežte si už teraz kúpiť lístky. A samozrejme vreckovky, tie budete potrebovať.

/