Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts © 2022 HBO Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts © 2022 HBO

Azda nikto z nás nepozná dospelého človeka, ktorý by ešte nepočul o Harrym Potterovi. Knihy a následne aj filmy o čarodejníckom učňovi sa stali globálnym fenoménom a boli obrovským úspechom. Znie to neuveriteľne, ale je to už 20 rokov, odkedy sa kiná po celom svete plnili priaznivcami kúzelníckej série. Práve pred dvomi dekádami totiž mala premiéru prvá časť Harryho Pottera. Pár dní dozadu sa fanúšikovia dočkali stretnutia aktérov týchto filmov.

Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts

dokumentárny
2022 / 98 min. / MP
Veľká Británia / USA

Eran Creevy, Joe Pearlman, Giorgio Testi
Charlie Mole

Návrat do Rokfortu (v češtine ho nájdete pod názvom Harry Potter 20 let filmové magie: Návrat do Bradavic) je milou poctou legende. HBO pozvalo na natáčanie azda každého, kto mohol prísť. Najviac času na obraze dostávajú predstavitelia Harryho, Hermiony a Rona (Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint) spomínajúci na svoje začiatky, na veselé chvíle z natáčania aj na momenty, keď im počas výroby veľmi do reči nebolo.

Priestor dostávajú aj vedľajšie postavy. Vtipné príhody prinášajú James a Oliver Phelpsovci, ktorí hrali Ronových bratov – dvojčatá, na chvíľu sa tu zastavia aj Gary Oldman, Helena Bonham Carter či Ralph Fiennes. Tú azda najemotívnejšiu časť si pre seba kradne Robbie Coltrane (predstaviteľ Hagrida), ktorý okrem spomínania v závere prednesie myšlienku, pri ktorej sa každému rozcítenému fanúšikovi musia tisnúť slzy do očí.

Viac než hodinu a pol trvajúci dokument dáva priestor aj členom štábu, ako aj režisérom, ktorí stáli za jednotlivými filmami. Poodhaľuje dôvody ich výberu, ponúka ich pohľad a každý z nich prinesie aj pár zaujímavostí z natáčania. To kvitujem, očakával som ich však trošku viac, najmä od hercov. Miesto toho sa divák dočká stonásobného pripomenutia ako veľmi zábavné bolo natáčanie a z každého rohu vyskakuje takmer až toxická pozitivita. Na druhej strane, očakával som citové vydieranie a žmýkanie emócií od začiatku do konca, to sa však, našťastie, nestalo.

Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts © 2022 HBO

Veľkým prekvapením je výborná chémia medzi hlavnými predstaviteľmi, ktorá vyzerá úplne autenticky, rovnako ako emócie jednotlivých protagonistov hovoriacich na kameru. V dokumente sa mihne aj autorka kníh J. K. Rowlingová, hoci rozpráva len z archívnych záberov. Najmä v úvode filmu ju však herci aj tvorcovia niekoľkokrát spomenú a skladajú jej poklonu, ktorá pre nezaujatého človeka môže znieť príliš uletene, je však pravdivá.

Divák sa pobaví pri porovnaní záverečných scén z posledného filmu, ktoré ukazovali na potenciálnu budúcnosť postáv, s realitou a výzorom hercov v aktuálnom veku. Nielen z tohto porovnania bude fanúšikom veselo a zároveň nostalgicky.

Asi tým najväčším problémom pre mňa bolo to, že HBO neponúklo slovenské titulky či dabing. Za iných okolností s tým nie je problém, Česi však s prekladom kníh pracovali úplne inak ako Slováci. Preto je návrat do Rokfortu návratom do Bradavíc, chvíľu si budete lámať hlavu nad tým, komu to vlastne postavy zbierali body pre svoje fakulty a možno si dokument budete musieť pretočiť, než vám v hlave cinkne, aké zvláštne meno dali v Česku Lune Lovegoodovej. Toto by si streamovací gigant mal postrážiť, obzvlášť v takomto ťažiskovom projekte, pri ktorom má človek spomínať a radovať sa, nie hútať a premýšľať, čo sa vlastne na obrazovke deje. Pri troche predstavivosti sa však aj táto vec dá zvládnuť.

Návrat do Rokfortu dopadol dobre, možno trochu nečakane, ale splnil svoj účel. Možno je pre niektorých ľudí priskoro na takýto reunion, možno sme sa mohli dozvedieť viac zaujímavostí zo zákulisia a možno by nebolo zlé, keby dokument tvorcovia o pár minút skrátili. Chýbalo viacero postáv, žiaľ, už nebohých. Napriek tomu Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts treba hlavne chváliť. Ide o veľkú poctu jednej z najúspešnejších filmových sérií, ktorú si nesmie nechať ujsť azda žiadny fanúšik čarodejníka s bleskom na hlave.