Happiest Season © 2020 Hulu Happiest Season © 2020 Hulu

V záplave každoročných vianočných produkcií sa z času na čas vyskytne kus, ktorý si zaslúži našu pozornosť. Herečka Clea DuVall, ktorú si môžeme pamätať napríklad z Fakulty (1998) Roberta Rodrigueza, si napísala a zrežírovala scenár inšpirovaný vlastnou partnerskou skúsenosťou.

Happiest Season

dráma, romantický, komédia
2020 / 102 min. / MP 12

Clea DuVall
Clea DuVall
Zamilované lesbičky Abby (Kristen Stewart) a Harper (Mackenzie Davis) si užívajú idylický vzťah. Blížia sa však najkrajšie sviatky v roku. Od smrti rodičov nie je Abby veľký fanúšik Vianoc, a tak sa jej Harper rozhodne ukázať čaro slávnostných chvíľ v kruhu svojej rodiny. Akosi jej však zabudla povedať, že príbuzní netušia o jej orientácii, a keďže otec kandiduje na dôležitý politický post, bolo by najvhodnejšie, keby zatiaľ ostali v nevedomosti. Abby sa tak vydáva za jej hetero spolubývajúcu. Z idylky sa zrazu stane nočná mora. Dostane posteľ v suteréne, neustále všetci komentujú, že je sirota a Harper na ňu vôbec nemá čas.

Sledovať pokryteckú partnerku, ako sa venuje všetkým okrem vlastnej priateľky, je skutočné utrpenie. Celý čas som súcitil s Abby a čudoval som sa, že tú nepodarenú šarádu dávno neskončila a nezdrhla sama naspäť domov. Postupne sa však začína ukazovať, že v zdanlivo perfektnej rodinke nie je všetko také dokonalé ako sa zdá. Nečakajte teda od Happiest Season tradičnú vianočnú romantiku. Dostanete skôr plnohodnotnú dramédiu, v ktorej ale veľmi nefunguje humor.

Výnimkou je postava kamaráta Johna, ktorého si mimochodom zahral Dan Levy, syn Eugena Levyho alias Jimovho otca z Prci, prci, prcičky (1999). O komiku v tomto filme ale nejde. Odkaz filmu hovorí o dôležitosti coming outu a o tom, aké je dôležité pozitívne prijatie rodiny. V týchto momentoch je film nečakane silný.

Scenár dáva vyniknúť všetkým vedľajším postavám, vďaka ktorým dokonale zmapujeme Harperinu minulosť. Spoznáme jej bývalého priateľa Connora, ktorý stále dúfa, že má u nej šancu, rovnako ako odvrhnutú priateľku zo strednej Riley. Tú stvárnila krásna Aubrey Plaza. Vzťahy aj dialógy sú solídne prepracované. V polovici filmu možno trošku chýba réžii silnejší drive, ale Clea DuVall tempo doženie v záverečnom odhalení. Dozvieme sa, ako je to v skutočnosti s rodinnými tajomstvami.

Na silný vzťahový príbeh sa veľmi dobre pozerá aj vďaka skvelému castingu. Kristen Stewart je na svoje pomery neobvykle civilná, takmer vôbec neprejavuje svoju tradičnú energickú komiku, vážnejšiu polohu utrápenej Abby však zvláda na jednotku. Mackanzie Davis v nejednoznačnom rozpoložení postavy Harper herecky úplne žiari. Vyniká aj prepracovaná sestra Sloane v podaní Alison Brie či rozpačito puntičkárska matka, ktorú zahrala Mary Steenburgen.

Nejde síce o objavné dielo, no film ponúka citlivú vzťahovú drámu na pozadí vianočných sviatkov. Navyše, mainstreamových diel s lesbickou tematikou zase toľko nevzniká. Ak máte po všetkých tých vianočných nepodarkoch záujem o solídnu vzťahovku, Happiest Season je správna voľba. Aj keď sa z filmu asi nestane sviatočný evergreen typu Láska nebeská (2003), opakovanej projekcii by som sa nevyhýbal. Režisérka Clea DuVall mohla trošku viac šliapnuť na plyn a doladiť humor, k téme coming outu však pristúpila veľmi citlivo. Dievčatám to spolu navyše neobyčajne pristane.