Guns Akimbo © 2019 Saban Films Guns Akimbo © 2019 Saban Films

Ľudia sú od pradávna fascinovaní zápasmi na život a na smrť. Či to boli antickí gladiátori v koloseu, toreádori v koridách, alebo boxeri v ringu, vždy sa nájde masa jasajúcich divákov, ktorá sleduje zopár hazardérov žonglujúcich so svojimi životmi. Motivácia aktérov je rôzna, no diváci prahnúci po krvi šalejú zakaždým rovnako. Z dostatočne bezpečnej vzdialenosti. Na rovnakom princípe sú postavené aj videohry. Pálite nekonečné zásobníky nábojov do virtuálnych nepriateľov, uspokojíte túžbu po krvavom víťazstve, no vám reálne nič nehrozí.

Guns Akimbo

akčný, komédia
2019 / 95 min. / MP 15
Veľká Británia / Nemecko / Nový Zéland

Jason Lei Howden
Jason Lei Howden
Guns Akimbo spomínané atribúty kombinuje. Hordy divákov sa bavia na populárnej virálnej show, v ktorej si idú po krku tí najzvrátenejší zabijaci sveta. Amorálne smrtiace hry organizuje tajomná organizácia Skizm, ktorá svojím vynaliezavým počínaním odhaľuje tú pravú ľudskú povahu.

Pripomína mi to známu filmovú adaptáciu knižnej klasiky Stephena Kinga, The Running Man, v hlavnej úlohe s Arnoldom Schwarzeneggerom. V roku 1987 bola bojiskom najsledovanejšia televízna reality show, dnes pretransformovaná do moderného looku interaktívnejšej online video hry.

Hlavná postavu stvárnil Daniel Radcliffe snažiaci sa za každú cenu zbaviť nálepky Harryho Pottera. Miles je deprimovaný programátor, ktorý práve prišiel o frajerku. Dovoľuje si na neho každý, komu ústa narástli a všetok voľný čas trávi na gauči, v spoločnosti piva a pizze. Ako chlap si pripadá iba vtedy, keď uštipačne zhejtuje užívateľov v spomínanej online hre.

V tomto bode film veľmi autenticky reflektuje dobu nenávistných komentárov na sociálnych sieťach. Koľkokrát ste si povedali, že diskutujúci človek na druhej strane displeja, by taký hustý nebol, keby vám to mal povedať priamo do tváre? Platí to však aj opačne. Milesovi sa podarilo naštvať samotného vodcu Skizmy, Riktora (Ned Dennehy). Ten mu s bandou nabudených prisluhovačov, ktorí evidentne vykradli kostymérňu Šialeného Maxa, po pikantnej online prestrelke zabúcha rovno na dvere. Svojím vychytralým správaním si Miles vyslúžil vstupenku priamo do hry.

Ponížení skizmáci sa mu rozhodli modifikovať horné končatiny spôsobom, akým by nepohrdol ani nožnicovoruký Edward. Miles sa po uspávacej rane do hlavy prebudí s pištoľami priklincovanými k rukám a začína to pravé herné peklo. Ako oponentku mu vybrali obávanú šampiónku, šialenú Nix. Tú si s chuťou strihla čoraz zaujímavejšia Samara Weaving. Milesovi sa do zabíjania spočiatku veľmi nechce, ale zisťuje, že na to má celkom talent, a keď sa chce dožiť rána, musí sa s Nix popasovať.

Guns Akimbo © 2019 Saban Films

Za divokou arkádou s besným tempom, správne nekorektným humorom a podmanivým vizuálom stojí scenárista a režisér Jason Lei Howden. Po nie veľmi známom hororovom debute Deathgasm (2015), má možnosť sa predstaviť širšiemu publiku. Našliapaná akčná rezba s obstojnou hlavnou myšlienkou v konečnom dôsledku stojí a padá na starpower ústrednej dvojice. Večný podivín Daniel Radcliffe hrá svoj solídne zábavný štandard, no viac ma bavila správne vyšinutá punkáčka Samara Weaving, ktorá hláškuje v každej replike. Po pár úlohách si neter Huga Weavinga uzurpuje miesto najcool herečky súčasnosti.

Všetkého síce príliš škodí a miestami zažijete aj nudu, no komplexne ide o filmový nadpriemer. Záporák Riktor, v zúfalom podaní Neda Dennehyho, je so svojou bezpohlavnou družinou retardov tou najrušivejšou slabinou filmu. Miesto charizmy, akou oplýva podobne ladený Tobin Bell (alias Jigsaw v onedlho znovu ožívajúcej hororovej sérii Saw ), je len trápne toporným dedom s divnými tetovaniami a slaboduchými rečami.

Guns Akimbo zachraňuje uhrančivý vizuál s nápaditými akčnými scénami a zábavne napísanými dialógmi. Adrenalínová jednohubka s ostnatou polevou síce nesadne každému, ale to ani nie je zámerom. Ako nadnesená satira na nesmrteľných akčných hrdinov z filmového alebo videoherného sveta, či ako posmešná kritika alarmujúceho vkusu divákov reality show však poslúži viac ako dobre. Som zvedavý, akú tému si Jason Lei Howden zoberie na pretras nabudúce.