Réžia: Louis Leterrier
Scenár: Sacha Baron Cohen, Phil Johnston, Peter Baynham
Kamera: Oliver Wood
Hudba: David Buckley, Erran Baron Cohen
Strih: Jonathan Amos, Evan Henke, James Thomas

Hrajú: Sacha Baron Cohen, Mark Strong, Rebel Wilson, Isla Fisher, Penélope Cruz, Ian McShane, Annabelle Wallis a ďalší

Anglický herec a komik Sasha Baron Cohen sa po štyroch rokoch vracia v plnej paráde do svetových kín. Možno aj trochu nečakane, kampaň na tento film rozhodne nebola výrazná a v USA situáciu určite komplikovali aj časté zmeny dátumu premiéry. Ale film je nakoniec tu a ak sa vám páčili Cohenove predošlé filmy, nemáte nad čím váhať.

Tentoraz však niet urazených, čo mnohí považujú za istú slabosť. Nekonfliktnosť ale neznamená, že nedostaneme Cohena v plnej paráde. Kadencia gagov je viac ako úctyhodná, tak vlastne ani nevadí, že mnohé sú trefou vedľa. Nechýba ani viacero vyslovene nechutných scén. To, čo akčnú komédiu Grimsby odlišuje od podobných kúskov, sú práve tie akčné scény. Sú na takej úrovni, že by ju mohli závidieť aj mnohé vyslovene akčné snímky. Dodávajú navyše filmu veľkú dynamiku, čo tvorcov zrejme doviedlo k pomerne krátkej stopáži (len 82 minút).

Grimsby (2016)

Hlavným hrdinom je futbalový chuligán a otec mnohopočetnej rodiny Nobby Butcher (Sasha Baron Cohen) z malého severoanglického rybárskeho mestečka Grimsby. Zo svojho pohľadu má dokonalý život, chýba mu len jedna vec. Ešte v detstve sa po smrti rodičov odlúčil s mladším bratom, ktorý bol, ako sa postupne dozvedáme vo flashbackoch, adoptovaný do lepšej londýnskej rodiny. Keď ho kamaráti kdesi zahliadnu, neváha ani sekundu a vydáva sa do hlavného mesta, aby sa s ním po desiatkach rokov opäť stretol. Hneď na úvod zmarí tajnú operáciu, spôsobí smrť šéfa WHO a bratovi Sebastiánovi (Mark Strong) zničí kariéru tajného agenta MI6. A odtiaľ to už možno poznáte. Bratia sa vydávajú na nebezpečnú cestu po mnohých krajinách, aby zachránili svet, svoje životy a obnovili dávne priateľstvo. Bez ohľadu na to, či je niekto idiot alebo nie. (Nobby rozhodne je.)

Možno nie príliš originálne, ale určite nápadito spracované, vtipné a s kvalitným hereckým obsadením. Okrem Marka Stronga sa z prvej hereckej ligy nechali na túto jazdu nahovoriť ešte aj Penélope Cruz a Ian McShane. Ale hercov, či komikov, ktorí svoje kvality už neraz dokázali obhájiť, je tu viac. Najvýraznejšie sú samozrejme Rebel Willson v úlohe Noobyho frajerky a matky jeho detí, či Isla Fisher ako verná podpora Sebastiana z agentúry.

Grimsby (2016)

Vynikajúce akčné scény sú vkladom francúzskeho režiséra Louisa Leterriera, ktorý sa zameriava práve na tento žáner. Z jeho ešte nie dlhej filmografie môžeme spomenúť prvá dva diely Kuriéra (Transporter, 2002 a 2005), Súboj Titanov (Clash of Titans, 2010), či Neuveriteľného Hulka (The Incredible Hulk, 2008). Filmu tak nechýba spád, moderné spracovanie, či tu a tam potrebné vizuálne efekty.

Napriek všetkým kladom nebude Grimsby vrcholom Cohenovej kariéry. Do tohto počinu určite neboli vkladané výraznejšie ambície. V rámci žánru však ide o príjemnú záležitosť, ktorá zabaví a je scenáristicky prekvapivo vyspelá. Ak sa podarí Cohenovi opäť nájsť silnejší námet, máme sa v budúcnosti na čo tešiť.