Free Guy © 2021 CinemArt SK Free Guy © 2021 CinemArt SK

Nikdy som nebol fanúšikom filmov, ktoré akokoľvek súvisia s počítačovými hrami. Kvôli Free Guyovi som však urobil výnimku z dvoch dôvodov. Tým prvým je obsadenie Ryana Reynoldsa, tým druhým fakt, že scenár nie je priamo založený na žiadnej existujúcej hre. Vedel som tak, že nebudem mať problém s tým, že by mi niektorá z dôležitých narážok z deja ušla. Navyše, trailer ma naladil veľmi pozitívne. Tak som vydržal približne ročný posun pôvodného dátumu premiéry a konečne som sa na Free Guya vybral do kina.

Free Guy

akčný, dobrodružný, komédia, sci-fi
2021 / 115 min. / MP 12

Shawn Levy
Matt Lieberman, Zak Penn

Hlavný hrdina Guy (Ryan Reynolds) žije nudný život točiaci sa v nekonečnej slučke. Ráno vstane, pozdraví zlatú rybku, raňajkuje pri televízore, zatočí s roletami a ide do banky, v ktorej pracuje. Tak sa porozpráva s tunajším ochrankárom, poleží si na zemi počas prepadu, večer ide na zmrzlinu a potom zase do postele. A tak dookola. Jedného dňa mu však v hlave skrsne myšlienka, že od života by mohol chcieť aj niečo viac. Vezme si preto od jedného z lupičov slnečné okuliare a vtedy sa začnú diať veci, o akých sa Guyovi ani nesnívalo.

Hlavnému hrdinovi zmení život stretnutie s Millie (Jodie Comer). Nielen vďaka nej si Guy uvedomí, že žije iba v počítačovej hre a že nie je tak celkom skutočný. Millie si do Guyovho sveta prišla po dôkaz o tom, že celý program bol ukradnutý milionárom Antwanom (Taika Waititi), majiteľom spoločnosti vyrábajúcej hry. Práve Millie je, spolu s kamarátom Keysom (Joe Keery), autorkou tohto programu, v ktorom sa podarilo vytvoriť prvú funkčnú hernú umelú inteligenciu na svete. V hre je súd o autorské práva, ale aj Guyova existencia.

Free Guy láka na sympatickú dejovú linku v zaujímavom prostredí na rozmedzí hry a reálneho sveta. Napriek tomu, že takýchto filmov sme videli habadej, spŕška originálnych nápadov v scenári z neho robí pomerne unikátnu záležitosť. Nechýba tu humor, mnoho popkultúrnych narážok, film cieli na oveľa širšie publikum, než len na hráčov počítačových hier.

Samotná premisa je však ľahko predpovedateľná. Drobná podoba s Truman Show s Jimom Carriem (ale aj mnohými ďalšími snímkami) by možno nevadila, keby film dokázal prekvapiť šokujúcim obrovským zvratom. Drobné prekvapenia síce potešia, nemusíte však byť géniom, aby ste si v hrubých rysoch tipli, ako to celé dopadne.

Free Guy © 2021 CinemArt SK

Škoda nevyužitého komediálneho potenciálu, na druhej strane, okrem trochu rozťahaného úvodu snímka ani na chvíľu nenudí. Akcia je veľmi slušná, romantická linka neruší, Ryan Reynolds hrá takmer to isté, čo vo všetkých iných filmoch v posledných rokoch (ale chvalabohu za to, lebo mu to ide!). Škoda hlavného záporáka v podaní Taiku Waititiho, ktorému neviem prísť na chuť. Excentrické čudo, ktoré hrá, je preafektované a pôsobí len ako karikatúra. S touto postavou si scenár a réžia veľa práce nedali.

Zaujímavo sa tvorcovia popasovali s prepojením reality a virtuálneho sveta. V jednoduchosti je krása, a tak komplikované riešenia išli bokom. CGI nemusí vyzerať dokonalo, zvlášť ak sa objaví len v zopár okamihoch. Ostatne, dnes aj tak viac „frčia“ hry ako Fortnite či Minecraft.

Free Guy je zaujímavý, akčný, v rámci možností vtipný, vizuálne lákavý a okrem slušného hudobného sprievodu ponúka aj príjemný morálny presah. Poteší sa aj pozorný divák, ktorému neunikne nejedno cameo. Dajte filmu šancu v kine, pre mňa išlo zatiaľ o najlepší blockbuster tohto leta.