Fortunova hra © 2022 Forum Film SK Fortunova hra © 2022 Forum Film SK

Režisér dravých gangsteriek Guy Ritchie sa po komerčnom neúspechu so špionážnou komédiou Krycie meno U.N.C.L.E. (2015) opäť vracia do prostredia tajných agentov. Novinka z pera scenáristu Ivana Atkinsona, ktorý má na svedomí predchádzajúce Ritchieho režijné úspechy Slušní chalpci (2019) či Rozhnevaný muž (2021), pripomína komediálne ladenú Mission: Impossible.

Operace Fortune: Ruse de guerre

akčný, komédia, triler
2023 / 114 min. / MP 15
USA / Čína

Guy Ritchie
Ivan Atkinson, Marn Davies, Guy Ritchie

Vládou vydržiavaný špeciálny agent Orson Fortune (Jason Statham) dostane za úlohu zabrániť predaju smrtiacej modernej technológie, ktorú ovláda miliardár a zbrojný maklér Greg Simmonds (Hugh Grant). Fortune vyfasuje špičkový tím pomocníkov, no zároveň musí naverbovať hollywoodsku hviezdu akčných filmov, Dannyho Francesca (Josh Hartnett). Simmonds totiž trpí obsesívnym obdivom k celebritám a Danny znamená pre Fortunov tím vstupenku do sveta nebezpečných boháčov.

Ritchie tentoraz stavil na zábavne napísané postavy a vydarený situačný humor. Jason Statham hrá síce svoj bitkársky štandard, no rola lídra tímu cediaceho suché hlášky mu pasuje. Po dlhšej dobe poteší výskyt Careyho Elwesa v postave gentlemanského vedúceho sekcie Nathana Jasminea, ktorý sa s Orsonom neustále preťahuje o luxusnejšie výlohy. Miestami preafektovanú špecialistka na techniku Sarah Fidel zahrala veľmi vychytená Aubrey Plaza. So Stathamom sa po celú minutáž sympaticky doberajú ako mačka s myšou. Josh Hartnett vystrihol ukážkovo precitlivenú celebritku, dokonale opozitnú voči fiktívnym nerozbitným hrdinom z plátna.

Herecky si však film pre seba ukradol úlisný Hugh Grant. Kam sa podeli časy, keď hrával naivne plachých milovníkov? Guy Ritchie ho opakovane predstavuje v polohe rafinovaného kriminálnika so slizkou povahou. Zlovoľného Simmondsa neskrývajúceho obdiv k Dannymu Francescovi si Hugh výrazne užíva.

Fortunova hra © 2022 Forum Film SK

Napriek skvelým hrdinom a funkčnému humoru však niečo Fortunovej hre chýba. Na to aby držala krok s tímom IMF Toma Cruisea je málo osudová a absentujú krkolomné kaskadérske kúsky, na ľubovoľného Jamesa Bonda je zase príliš málo štýlová. Svojím hravým duchom má azda najbližšie ku komediálnemu Red Notice (2021) zlodejského tria Dwayne Johnson – Ryan Reynolds – Gal Gadot. Vďaka vydarenej akcii striedajúcej sa s humornými sekvenciami sa nebudete nudiť, no vo výsledku budete pociťovať pachuť premárnenej šance.

Dvojica Guy Ritche a Jason Statham nám zvyknú doručovať výraznejšie filmové diela ako len feel good špiónsku zábavu, ktorá nám za pár dní výfučí z hlavy. Za pochvalu stojí temnejšie finále, ktoré správne šliapne do pedálov. Jason efektne kosí ozbrojenú ochranku a Hugh prekvapivo desí monológom kompetentného teroristu držiaceho všetky trumfy. Keby takýchto scén Atkinson napísal viac, mohla svitnúť nádej na ďalšie pokračovanie. Fortunova hra takto len presviští kinosálami bez väčšieho diváckeho záujmu.