Prístupnos: MP 12

Réžia: Dean Parisot
Scenár: Judd Apatow, Nicholas Stoller
Kamera: Michael Barrett
Hudba:Theodore Shapiro
Hrajú: Jim Carrey, Téa Leoni, Alec Baldwin, Richard Burgi, Emilio Rivera, Jacob Davich, Michelle Arthur

/Áno, je to komédia. Komédia s Jim-om Carrey-m. Jim Carrey. Gumená tvár. Kráľ grimás. Komédia o mladej dvojici, ktorá sa z finančných suchôt snaží dostať lúpením a drobnými krádežami. Toto všetko sa dozviete z traileru, v ktorom nechýbajú typické scény z bláznivých komédií, kedy sa Dick (Jim) ráno šťastný a spokojný, ako už dlho nie, vydáva do práce a pred nástupom do auta si roztopašne kopne do lopty a vzápätí počujeme rinčanie skla (čohokoľvek, podstatné je to, že to niečo patrí susedovi). No môže byť niečo vtipnejšie? Sorry, ale z chuti som sa na tejto „komédií“ nezasmiala ani raz.

Čakala som do poslednej scény film vyšperkovaný gagmi, nedorozumeniami a vtipom, ale nedočkala som sa. Veď predsa nestačí obsadiť takého človeka, akým je Jim C. do bláznivej komédie a očakávať, že diváci sa popukajú od smiechu, práve naopak. Carrey sa však ani zďaleka nepribližuje výkonom v Blbý a blbší, či Ace ventura. Jasné, že niekto môže namietať, že ani to neboli perly kinematografia a boli založené skôr na trápnosti. Ale tým, že Jim sa v nich nesnažil predstierať normálneho cool týpka, ktorému náhoda vždy do cesty priveje nejaký trapas, ale vždy hral tak, že bolo jasné, že jeho postava je jeden veľký trapas, boli sympatické a vtipné.

V tomto filme hrá normálneho otca a manžela, ktorý ma dom, auto, prácu, opatrovateľku pre syna a psa. Firma, v ktorej pracuje, však krachuje kvôli nelegálnym praktikám jeho šéfa tesne pred Dick-ovym povýšením a on sa s touto situáciou musí nejako vysporiadať. Po niekoľkých neúspešných mesiacoch, ktoré strávil hľadaním práce presvedčí manželku, aby sa dali na drobné krádeže.

/ /

Ak si myslíte, že Jim predvádza plejádu svojich grimás a teatrálnych pohybov, keď sa dozvedá, že stratil prácu, keď to musí oznámiť manželke, keď prežíva niekoľko mučivých mesiacov hľadaním práce, tak ste na omyle. Keď stráca prácu, tvári sa akoby mu len niekto obsadil parkovacie miesto, keď to chce oznámiť manželke, počká si kým mu naservíruje večeru a on to zo seba vyklopí až potom, keď mu ona oznámi, že odišla z práce. A to, že si niekoľko mesiacov zháňa prácu sa dozvedáme len vďaka titulkom, ktoré nám oznamujú, ktorý mesiac práve je a odlišným oblečením, v ktorom sa Dick nervózne prechádza po pracovni s telefónom pri uchu.

Celý film skôr vyznieva ako trpká komédia kritizujúca sociálne pomery a prepieranie špinavých peňazí. Keď sa Jim dostáva k skupine nezamestnaných Mexičanov a spolu bojujú aj o tú najpodradnejšiu robotu, síce si vykĺbi sánku (ktorú bude mať v tej polohe ešte dosť dlho, až to bolo trápne), síce stratí doklady a policajti ho chcú zatknúť, pretože ho pokladajú za Mexičana, ktorý je v US načierno, ale je to všetko len také vlažné a nemastné neslané. Celá myšlienka a nápad mohli byť určite oveľa lepšie spracované, jednoducho som od toho čakal viac – scenárista z nápadu vyžmýkal len veľmi málo.

Pred tým, ako som tento film videla som čakala na bránicu útočiacu takmer kriminálnu komédiu. Keď Dick a Jane začali lúpiť, povedala som si aha, ok, len teraz sa to ide rozbehnúť. Lenže to už bola polovica filmu v čudu a druhá nebola o nič lepšia. Dick vykradne prvý obchod, potom už ide do akcie aj Jane a z kaviarne ukradnú kávu a croissanty, čo je pomerne vtipné, keďže kvôli tomu prevrátili celý podnik hore nohami. Potom okradnú nejakého tučného pána v čudesných prevlekoch a raz kradnú aj ako Sony a Cher. To je všetko. Potom už len nasleduje pomsta bývalému šéfovi, ktorá napriek nejakým komplikáciám vyjde a už len stačí, aby Dick spravodlivo rozdal šeky všetkým bývalým kolegom ako kompenzáciu od šéfa a je tu koniec.

/ /

Najviac sa mi z filmu páčil asi ich malý 4ročný syn, kvôli ktorému to vlastne všetko robili. Blysne sa však asi len v dvoch scénach, ale aj tak stoja za to. Je jasné, že to nie je jediné pozitívum filmu, dá sa naň pozerať aj oveľa benevolentnejšie. Ale ak ste videli aspoň jeden dobrý premakaný film, aspoň jednú dobrú komédiu a aspoň jednú dobrú komédiu s JIMOM a netrpíte náhodou nejakou zákernou poruchou pamäte, nemôžte tento film po a počas neho porovnávať s iným, oveľa vydarenejšími. Ak to predsa len chcete vidieť, pripravte si dobré ospravedlnenie pre jeho nedostatky a do kina si choďte oddýchnuť.

Možno je to len moja chyba, že som od filmu čakala viac, ako mohol dať a aj dal, ale prečo sa uspokojiť s niečím tak priemerným a fádnym? Ešte aj v názve filmu je slovo zábava, ale nemôžem si pomôcť – toto ma nezabavilo ani trochu.

/