Zúriaci býk

Michal Šmajda
Kult

/Tak Farizeji po druhý krát zavolali človeka toho, ktorý býval slepý a povedali mu : „Vzdaj chválu Bohu. My vieme, že človek len hriešnik je.“ A on aj odpovedal : „Či hriešnik neviem, ale jedno viem, že som bol slepý a teraz už vidím,“ týmto citovaním evanjelia sv. Jána kapitola 9., 24-25 sa končí kultová boxerská dráma z dielne majstra filmovej réžie Martina ScorseseZúriaci býk (Raging Bull). Tento režisérov najosobnejší film získal v roku 1981 Oscara za strih a excelujúcemu Robertovi De Nirovi vyniesol Oscara za hlavnú úlohu.

Martin Scorsese bol na pokraji psychického zrútenia a chystal sa do predčasného filmového dôchodku, no s režisérskou kariérou sa chystal rozlúčiť poctivo a to nakrútením svojho posledného, veľmi osobného filmu o boxerskej legende, o šampiónovi v strednej váhe s menom Jake La Motta. A rovnako ako v prípade jeho predošlého Taxikára, ktorého taktiež stvárnil skvelý De Niro, sa zameral najmä na ľudskú psychiku. Tentoraz, ale nie na psychiku vietnamského veterána, ale vášnivého a výbušného boxera.

La Motta je tvrdý chlap s tvrdými rukami, no ešte tvrdšou hlavou. V ringu je ako doma, bojuje a bojuje, ničí jedného chlapa za druhým. Nepozná športovú stratégiu či taktiku – jeho trénerom je nálada a vášeň. Už nemá takmer ani s kým bojovať, lebo sa ho každý bojí. Všetok čas trávi so svojím mladším bratom Joeym v skvelom podaní nezabudnuteľného, ostrého Joe Pesciho, ktorému sa ušla nominácia na Oscara (mimochodom o 10 rokov, keď sa trojka Scorsese-De Niro-Pesci znova stretla v Mafiánoch, už nezostalo len pri nominácií) a so svojou manželkou, krotkou a tichou Vickie (na oscara nominovaná Cathy Moriarty), ktorá mu úplne pomútila hlavu. Spoznal ju ešte ako 15-ročnú a bola veľmi obľúbená v širokom okolí. Každý ju poznal, každý ju chcel mať. Jake ju skutočne získal, no nie na dlho. Jeho jediným cieľom bol zisk titulu majstra sveta v strednej váhe a kvôli tomu robil všetko v ringu a bohužiaľ i mimo neho.

Zúriaceho býka dopredu v ringu poháňala vášeň vyhrávať a láska k Vickie. Svoje pocity a starosti z reálneho, súkromného života si prenášal do ringu. Ring sa stal preňho ako pre básnika múza, či pre veriaceho polnočná omša. Ring sa stal jeho bútľavou vŕbou, ktorú v manželke bohužiaľ nenašiel. Láska k nej sa však prerástla až do chorobnej žiarlivosti. Po Vickie pokukajú aj miestni mafiáni, s ktorými sa dobre pozná aj Jake s Joeym najmä z posedení v miestnom clube Copacabana, kde sa stretáva samá smotánka významných ľudí, medzi ktorých skvelý takmer neprekonateľný boxer La Motta určite patrí.

/ /

Scorseseho film dostal prívlastok najlepší boxerský film všetkých čias. Už veľký risk urobil režisér vtedy, keď sa film rozhodol nakrútiť čiernobiely, aby zvýraznil 40., 50. a 60. roky minulého storočia, kedy sa príbeh odohráva. Profesionálne, famózne zostrihané a naturalisticky podané boxerské súboje sú jedinečné a do dnešného dňa autentickosťou neprekonané (La Mottoví súperi boli dokonca skutoční profesionálni boxeri), no nie všetko je založené iba na tom. Tieto surové scény len posúvajú dej ďalej a táto dejová línia sa prelína so súkromným životom, ktorý tvorí druhú, výrazne prevažujúcu líniu, ktorá nám vykresľuje La Mottovú psychiku a jej postupné rozpoloženie. To robí z tohto filmu film veľký a výnimočný.

Keďže bol Scorsese v domnienke, že robí svoj posledný a zároveň vrcholný film a k tomu všetkému mu bol príbeh slávneho boxera tak blízky a osobný, chcel ho mať dokonalý. V biografii La Mottu totiž našiel veľkú paralelu práve s tou svojou a do filmu tak sprostredkoval množstvo osobných skúseností.

/ /

A čím sa Zúriaci býk líši od iných úspešných oscarových boxerských drám? Zúriaci býk sa úspešne vyhýba prehnanému hollywoodskemu pátosu a predlhým súbojom ako v prípade Rockyho a dáva prednosť boxerovmu osobnému životu kombinovanému s krátkymi, no skvele vystihujúcimi surovými zápasmi. Million Dollar Baby – Eastwood toho v ženskom boxe v ringu po technickej stránke veľa ukázať nemohol, no film prekypoval emotívnym a prepracovaným príbehom plným úžasných hereckých výkonov. Ale čiernobiely pohľad na psychický úpadok jedného veľkého „zvieraťa“ v úžasnom realisticko-drsnom podaní De Nira zostane hádam navždy neprekonateľný. De Niro musel pre niektoré scény pribrať až neuveriteľných 20 kíl a absolvovať neľahký tréning so skutočnými boxermi. Život Jakea La Mottu je veľmi neustálený. Raz je hore, raz dole. Keď sa jeho životný sen plní, po súboji s odvekým rivalom Sugar Rayom Robinsonom vyhráva titul majstra sveta- vzápätí padá na absolútne dno. Zlomový bod prichádza, keď svoje praktiky z ringu prenáša do súkromia a neľútostne napadne brata Joeyho a manželku Vickie z podozrenia ich vzájomného sexuálneho pomeru a hranica medzi súkromím a ringom pre neho prestáva existovať. Táto rodinná deštrukcia prispieva aj k deštrukcii jeho kariéry a nakoniec po zdrvujúcej, ale zároveň hrdinskej prehre opäť s Sugar Rayom končí na dôchodku s veľkým bruchom. Nakoniec končí opustený. Z peňazí zarobených v ringu si otvára vlastný nočný podnik, kde sám pracuje ako zabávač. Jedného dňa však končí vo väzení – je obvinený, že trávil noc v bare s maloletým dievčaťom. Dokonalý pád, strata všetkého, čo sa snažil tak získať. Dokonalá ukážka odvrátenej strany amerického sna o vzostupe. Ale po každom vzostupe, spravidla prichádza (drvivý) pád…

Film obsahuje mierne prvky dokumentárneho štýlu. Napríklad prostredníctvom zostrihaného domáceho videa máme možnosť vidieť sled udalostí v priebehu troch rokov, hlavne svadby obidvoch bratov a idylické chvíle v kruhu rodiny, kombinovaný s fotografiami z víťazných La Mottových zápasov. K prvkom dokumentaristiky patrí aj stručné a vecné titulkovanie údajov pred každým zápasom – kto s kým bojuje, kedy a kde.

/ /

Za pohyblivou kamerou uprostred ringu stál Michael Chapman (Taxikár). Zábery obohatené o skvelý deformovaný a dutý zvuk, rýchly strih a naturalistické scény plné rozbitých nosov a krvi. To všetko nás privádzalo do skutočného ringu a mal som pocit, ako by som stál len pár centimetrov od aktérov. Na scenári spolupracoval Mardik Martin a Scorseseho „dvorný“ scenárista Paul Schrader (Taxikár, Posledné pokušenie Krista). V úvode, kde v ringu „tancuje“ Zúriaci býk nás dostane skvelá hudba Pietra Mascagniho (mimochodom si ju budeme pamätať z Godfather III.) a po bližšom kontakte s La Mottovými drsnými päsťami a charizmou nadobúdame pred filmom veľký rešpekt.

Tento klenot americkej kinematografie 80.rokov je výsostne autorským a osobným filmom Martina Scorseseho, ktorého dokázal postaviť späť na nohy a ukázať mu to, čo pred tým nevidel. Tento neobyčajný príbeh okorenený skvelou filmárskou a hereckou prácou je o vzostupoch a pádoch či nemožnosti vymaniť sa spod vlastných pudov a vášne. Ak ste ešte tento film „náhodou“ nevideli, tak môžem iba skonštatovať : „Boli ste slepí, teraz už vidíte.“

Originálny názov: Raging Bull
Rok: 1980
Réžia: Martin Scorsese
Scenár: Paul Schrader, Mardik Martin
Hudba: dobové sklady
Hrajú: Robert De Niro, Cathy Moriarty, Joe Pesci, Frank Vincent, Nicholas Colasanto, Mario Gallo, Frank Adonis, Theresa Saldana