Produkcia filmových muzikálov na Slovensku je nulová, platí to ale aj o iných filmových žánroch (komédia, filmy pre teenagerov). Tých pár filmov, ktoré sa ročne nakrútia, sú skoro vždy rôzne psychologické drámy (napr. Ticho). Muzikál ako filmový žáner má nevýhodu aj v tom, že je oveľa náročnejší a zložitejší na prípravu aj nakrúcanie. Herci musia nielen vedieť hrať, ale aj tancovať a spievať. Choreografia je teda veľmi náročná a scény sa skúšajú aj niekoľko mesiacov. Nehovoriac o tom, že filmoví (alebo televízni) herci nemajú skoro vždy žiadne skúsenosti s tancom a spevom. Do rolí je teda lepšie obsadiť divadelných muzikálových hercov, ktorí zas ale nemajú skúsenosti s filmom. A v slovenských divadlách sa v posledné roky tiež veľa muzikálov neobjavuje. Ak sa aj objaví, jeho hlavnými aktérmi od 90. rokov už nie sú členovia spevoherných súborov, ale činoherní herci, prípadne hviezdy populárnej scény. (Ako v Čechách Daniel Hůlka, Janek Ledecký či Lucie Bíla).

Na počudovanie, v Čechách sa filmovým muzikálom darí. Jeho tvorcovia absolvovali zrejme na Akadémii múzických umení v Prahe „špeciálne“ štúdium muzikálov, čo dokázal už Miloš Forman koncom 70. rokov kultovým americkým muzikálom Vlasy. Odvtedy sa v Čechách nakrútilo množstvo úspešných muzikálov s rôznymi témami (Starci na chmelu, Šakalí léta), posledným je aj na Slovensku úspešný muzikál Rebelové režiséra Filipa Renča.

Amerika zaznamenala v poslednom období úspech muzikálov so známymi a obľúbenými hercami ako je Renee Zellweger, Catherine Zeta-Jones a Richard Gere v Chicagu a Nicole Kidman v Moulin Rouge. V iných starších muzikáloch sa zas objavil vtedajší idol mladých žien John Travolta (Pomáda, Horúčka sobotňajšej noci).

/ /

Americkým receptom na úspech je teda do muzikálu obsadiť známu filmovú, prípadne hudobnú hviezdu (Madonna v Evite). Na Slovensku žiaľ žiadne filmové hviezdy nemáme, a otázne je to aj s hudobnými (iná situácia je v Čechách, ako už bolo uvedené, kde majú hviezdy naozaj veľkého formátu). Vie si napríklad niekto predstaviť muzikál, kde by mal hlavnú úlohu Pavol Habera, Miro Žbirka či Peter Lipa? Tí mladšiu generáciu už vôbec neoslovujú, a starší ľudia chodia do kina menej často. Najčastejšími návštevníkmi kín sú mladí ľudia vo veku od 15 do 30 rokov, preto je vhodnejšie do muzikálu obsadiť skôr populárnu speváčku Janu Kirschner alebo finalistov hudobnej súťaže Slovensko hľadá Superstar.

Často je za muzikál označený film, ktorý ním pritom nie je – napr. film s vloženými hudobnými sekvenciami alebo klipmi. Týka sa to aj slovenskej filmovej trilógie Dušana Rapoša Fontána pre Zuzanu. Tento istý problém je ale aj v divadle, pri činoherných inscenáciách s pesničkami. Súčasným muzikálovým produkciám chýba najmä hudobno-dramatická forma, ako aj kompozičná invencia skladieb.

Námety na muzikály sú rôzne, od komediálnych, dramatických po historické či autobiografické. Vychádzajú ale zväčša z úspešných divadelných predlôh, v americkom filme najmä z diel uvedených na Broadwayi. To im zaručuje aspoň malý úspech, teda v prípade ich dobrej adaptácie a hercov. Na Slovensku by sa mohla nakrútiť napr. úspešná divadelná muzikálová komédia Mníšky Dana Goggina, ktorá sa dočkala už svojho 2. pokračovania, alebo pôvodný český muzikál Kleopatra Michala Davida. Obe sú na Slovenskú veľmi populárne a určite by si našli divákov aj medzi návštevníkmi kín. Úspešné sú aj české muzikály Krysař a Dracula. Problém v ich adaptácii by mohol byť v českom jazyku – pesničky by sa museli preložiť do slovenčiny a ich kvalita pravdepodobne nebude dosahovať kvalitu originálu. Ak by sme ich teda nechali v pôvodnom znení, nemôže byť ani reči o slovenskom muzikáli… Keďže muzikál robia muzikálom práve hudobné sekvencie.

/ /

Úspešným by mohol byť aj muzikál pre deti, pretože tie pesničky zbožňujú. Keďže zbožňujú aj zvieratká, mohol by sa adaptovať a produkovať niektorý známy detský animovaný film, kde vystupujú zvieratká. Tých je veľké množstvo, a nielen amerických. Našťastie, keďže práva na filmy od Walta Disneyho sú zrejme dosť drahé. Nakrúcanie muzikálu tohto žánru je ale jedno z najnáročnejších, pretože herci musia vystupovať vo veľkých a neforemných kostýmoch, vo vnútri ktorých je vysoká teplota a obmedzená možnosť pohybu. Tanečné prvky by v ňom teda veľmi výrazné neboli.

Čo si o tejto téme myslíte Vy? Aký muzikál (námet, téma) by podľa Vás mohol byť na Slovensku úspešný? A koho by ste obsadili do hlavných úloh?