Fatman © 2020 Saban Films Fatman © 2020 Saban Films

Z času na čas sa v priehrští generických vianočných produkcií objaví ako zjavenie originálny počin, ktorý znudeného diváka vytrhne z letargie presladených sviatočných titulov a ponúkne na vysvietené stromčekové obdobie svoj jedinečný pohľad. Takýmto efektom svojho času zapôsobil čiernohumorný Santa je úchyl! (2003) a vítanú alternatívu ponúkol aj hororovo ladený Krampus (2015). Spomenuté kusy si vďaka svojej vydarenosti našli rýchlu obľubu publika a stali sa vyhľadávanými vianočnými stálicami.

Fatman

akčný, komédia, fantasy
2020 / 100 min. / MP 15

Eshom Nelms, Ian Nelms
Ian Nelms, Eshom Nelms
To však nehrozí aktuálnemu Fatmanovi (Tlsťoch). Už z podivne vyzerajúceho traileru, bolo jasné, že dostaneme nevšedný pohľad na Santu, ktorého si struhol šomrajúci Mel Gibson. Námet z pera bratov EshomaIana Nelmsovcov pôsobí celkom nápadito, zabíja ho však nejednoznačná vízia a krívajúca dramaturgia. Film vo výsledku lavíruje medzi nepodarenou vianočnou satirou, výchovnou moralitou a akčným thrillerom.

Dej sa motá okolo Chrisa Cringlea, tak znie civilné meno Santa Clausa, ktorého akosi opustil duch Vianoc. Biznis s darčekmi veľmi nekvitne, hromadia sa účty, deti poslúchajú čoraz menej. Santa sa opúšťa, chľastá, boxuje a neustále horekuje. Aby nemusel zavrieť svoju hračkársku dielňu a prepustiť verných elfých pomocníkov, prijme zákazku od americkej vlády. Namiesto hračiek začnú na severnom póle konštruovať armádne zbrane. Vravíte si, pritiahnuté za bradu? Ani nie, finančná kríza si nájde aj mýtické bytosti. Počkajte si na zápletku. Tým pravým hýbateľom deja je totiž malý ambiciózny zazobanec Billy (Chance Hurtsfield), ktorý od Santu dostane na Vianoce miesto vysnívaného darčeka povestné uhlie. Vplyvné chlapčisko to čarovnému dedovi len tak neodpustí a najme si nájomného vraha, aby Chrisa odpravil. Ale aký vyšinutý zabijak by vzal ponuku zlikvidovať Santu? Jedine vyziabnutý Skinny Man (Walton Goggins). Psychopat túžiaci po Santovej krvi od útleho detstva. Cítil sa opomenutý tým pravým darom pod stromom a vybudoval si na tom solídnu životnú traumu.

Takto hravo nastrelený dej môže pôsobiť ako potenciálne zaujímavý základ na svieži vianočný film, avšak strnulá réžia bratov Nelmsovcov vás aj na relatívne rozumnej ploche 100 minút dokáže nekompromisne unudiť. Inovatívne nápady sú dávkované veľmi pozvoľna a roztrúsené dostratena. Výsledku by prospelo keby strihač zasiahol svojou ozdravnou rukou a skrátil dianie o dobrých 15-20 minút. Nie celkom fungujú pokusy moralizovať a popostrčiť diváka k pokornej dobrote. Iba ak v satirickej rovine, ktorú sme už videli aj v trefnejších polohách.

Fatman © 2020 Saban Films

Fatmana ako tak zachraňujú hlavní hereckí predstavitelia. Mel Gibson je ako životom unavený fúzatý Santa dokonalý, no väčšinu filmu nahráva scenár Waltonovi Gogginsovi, ktorý si svojho psychovraha neskutočne užíva. Jeho eliminačné eskapády hnané posadnutosťou po Santovej krvi vás zasiahnu oveľa viac ako Melove depresívne pasáže. Za zmienku stojí hrejivý výkon Marianne-Jean Baptiste v úlohe pani Clausovej, ktorá je Chrisovi solídnou oporou.

Dôvodom, prečo sa film oplatí vytrpieť do konca je lahôdkové akčné finále, kde sa proti sebe postavia naštvaný Gibson s pomstychtivým Gogginsom. Vynikajúci smrtonosný záver pôsobí ako by bol z iného filmu. Dialógy svištia dovtedy nevidenou ostrosťou a dokonalá finálna atmosféra povyšuje nepodarok o level vyššie. Konečná 20-minútovka by skvele obstála ako samostatný akčný kraťas.

V rukách remeselne zdatnejšieho tvorcu mohol nádejný námet dopadnúť o poznanie lepšie. Fatman sa určite anti-vianočnou klasikou nestane, jedno pozretie však tomuto pozliepanému bizaru s kúzelným dedom Gibsonom pokojne venujte.