Hillbilly Elegy © 2020 Netflix Hillbilly Elegy © 2020 Netflix

J. D. Vance nie je práve spisovateľ a možno už nič ďalšie ani nenapíše, ale v roku 2016 vydal jednu z najdôležitejších kníh o súdobej Amerike. Jeho memoáre Hillbilly Elegy (v češtine Americká elegie) poskytli práve v čase, keď prezidentské voľby nečakane vyhral Donald Trump, odpovede aspoň na niektoré otázky. Cez prizmu svojho vlastného života a rodinnej histórie sa pozrel na úpadok bielej robotníckej triedy v oblastiach okolo Apalačských vrchov. Ide o veľmi svojskú kultúru, ktorá sa často hanlivo označuje ako redneckovia.

Hillbilly Elegy

2020 / 115 min.

Ron Howard
Vanessa Taylor

Kniha je príbehom o celkovom sociálnom úpadku regiónu, chudobe, alkoholizme, drogách a násilí. J. D. Vance sa snaží, i keď len na základe vlastnej skúsenosti, situáciu analyzovať a hľadá príčiny. Jej filmové spracovanie až takéto ambície nemá a to zrejme stojí aspoň čiastočne za nie práve pozitívnymi recenziami v USA. Napriek tomu to nie je zlý film.

Príbeh rozpráva samotný J. D. Vance, ktorý je, prirodzene, aj ústrednou postavou celého príbehu. Sledujeme ho v dvoch dejových líniách. Ako mladšieho chlapca (Owen Asztalos), ktorý sa trápi so životom s výstrednou a impulzívnou až násilnou matkou Beverly (Amy Adams). Tá navyše postupne prepadne drogám. Zachraňuje ho najmä stará mama Bonnie (Glenn Close), ktorá ho tlačí aj do učenia. Starší J. D. (Gabriel Basso) je na najlepšej ceste vymaniť sa z generačnej chudoby. Dostal sa na Yale, študuje právo, ale školné si napriek podpore štipendia a práci nevie na ďalší rok dovoliť. Nevyhnutne sa tak potrebuje dostať na letnú stáž do právnickej firmy. V čase, keď táto jeho snaha kulminuje večerou so šéfmi prestížnych firiem, či sériou pracovných pohovorov, sa jeho mama predávkuje heroínom a skončí v nemocnici.

Snímka sa teda koncentruje na tento kataklizmatický moment v jeho živote. Vydáva sa na desaťhodinovú cestu domov autom, lebo letenku si nevie dovoliť. Na mieste sa snaží vyriešiť pre mamu veci tak, aby mohla nejako fungovať a on sa ju nemusel báť opustiť.

Hillbilly Elegy © 2020 Netflix

Napriek tomu, akým vážnym veciam sa Hillbilly Elegy venuje, ide v podstate o feel good movie, na ktorom sa často viete dokonca zasmiať, a to aj na scénach, ktoré by v skutočnosti rozhodne neboli príjemné. Nie každému to možno sadne, ale príbeh hlavného hrdinu je aj vďaka všetkým príkoriam života, ktoré musí prekonať, úspešný a veľmi pozitívny. Ukazuje, že sociálna mobilita je predsa len možná aj v USA, čo sa o mnohých krajinách, dokonca aj niektorých v Európe, nedá povedať. Dôležitý odkaz je však ten, že J. D. by to rozhodne nevzládol sám a podarilo sa to až jemu, ako tretej generácii rodiny, ktorá odišla z Apalačských vrchov a usadila sa v priemyselnom meste Middletown v Ohiu. To, čo pre jeho starkých vyzeralo v mladosti ako krok správnym smerom, sa však tiež zmenilo na miesto ekonomického úpadku a rodinného trápenia.

Divák, ktorý si zažil niečo z toho, čo hlavný hrdina prežil aj vo svojom živote, sa s ním a samotným filmom bude vedieť stotožniť viac. Vďaka vynikajúcim hereckým výkonom však ide o film, ktorý stojí za pozornosť a osobne si myslím, že aj jeho napriek všetkému príjemný a pozitívny tón je presne to, čo všetci v tomto roku potrebujeme.

Amy Adams a Glenn Close tú podávajú možno svoje najlepšie herecké výkony vôbec. Pre prvú menovanú to platí určite. Ak ich minú nominácie na Oscara, či Zlatý Glóbus, budem veľmi prekvapený. Nestratia sa ani chalani hrajúci J. D. – ho.

Hillbilly Elegy tak možno nie je dokonalá sonda do upadajúcej kultúry istej časti Spojených štátov, ale to nebola ani kniha. Je to však silný a krásne zahraný príbeh, pri ktorom si nevšimnete mnohé nedostatky scenára či réžie.